Förberedelser i Rule inför Black Friday

I vårt senaste Black Friday inlägg delade vi bland annat med oss av statistik och resultat från tidigare år och inspiration för en lönsam e-postmarknadsföringsstrategi under Black Friday. Med detta inlägg vill vi hjälpa dig i dina Rule-förberedelser, så att du i god tid har ordnat upp det viktigaste i ditt konto, inför det största försäljningseventet i år.

Samla e-postadresser med ett inbyggt spamskydd, inför Black Friday

Du började säkert redan direkt efter fjolårets Black Friday, planera kring en ännu mer effektiv strategi för att utöka din kundbas inför årets Black Friday. Nu när det inte är så långt kvar till startskottet av högtiden, är det dags att lägga lite extra krut på att samla e-postadresser och annan värdefull kunddata, via din hemsida och andra kanaler. På så sätt låter du så många som möjligt ta del av ditt fantastiska Black Friday erbjudande, samtidigt som du kan maximera din försäljning.

För att skydda mot spamattacker och från att icke-legitima adresser ska nässla sig in i din kundbas, genom dina formulär, har vi ett inbyggt skydd mot spam i vår formulärkod. Från februari 2019 ingår detta skydd (Rule Botstop), per automatik, om du skapar formulär via Rule. Om du skapat formulär innan dess och inte uppdaterat dem, är det en bra idé att göra det nu! Nedan listar vi viktiga förberedelser i Rule inför Black Friday.

Inför Black Friday är det många företag som vill fräscha upp sin grundmall eller skapa upp en helt ny mall. Vi är experter på mallar och bygger responsiva mallar direkt utifrån önskat designunderlag. Då trycket på mallbeställningar ökar inför Black Friday, är det viktigt att vara ute i god tid med sin beställning. Se därför till att skicka dina mallönskemål redan nu, så mallarna/malländringen är på plats en tid innan Black Week drar igång. Genom att beställa mallönskemål en god tid innan,  hinner du även testa mallen i olika klienter och se till att du är 100% nöjd med din mall, innan du börjar skapa upp innehåll. För information gällande mallbeställningar klickar du här.

Vi på Rule tjatar mycket om vikten av att ställa in autentiseringsinställningar korrekt, så att dina mail faktiskt landar i önskade mottagares inbox. Med hjälp av SPF, DKIM och DMARC maximerar du leveransbarheten av dina mail. 

  • SPF (Sender Policy Framework) är ett enkelt och smart sätt att öka chansen att utskicket hamnar i mottagarens inbox istället för att direkt flaggas som spam. I korta drag, är det ett system för att öka säkerheten med e-post och för att förhindra att andra utger sig från att skicka e-post i ditt namn. Med SPF på plats, så bestämmer er domän vilka som har rätt att använda er domän som avsändare.
  • En annan åtgärd för att förbättra leveransbarheten inför Black Friday är att ställa in DKIM.  DKIM står för ”DomainKeys Identified Mail” och är en e-post autentiseringsteknik som verifierar att ett meddelande skickades från en legitim användare av en e-postadress. Den är utformad för att förhindra e-förfalskning eller spoofing (kommunikation skickad från en okänd källa som är förtäckt som en källa som är känd för mottagaren). 
  • DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance ) är ytterligare ett sätt att verifiera inkommande mail genom att autentisera avsändarens domän. DMARC är extra viktigt för mail som skickas till Outlook/Hotmail.

Psst! Observera att det är viktigt att upplysa supporten om att du ställt in DKIM och DMARC, så att vi kan aktivera det från vår sida!

Inför Black Friday är det en bra idé att säkerställa med företagets IT-avdelning/IT-ansvarige att det inte skett något tokigt med domäninställningarna. Det vore tråkigt att i efterhand upptäcka att de viktiga Black Friday kampanjerna hamnat i spamkorgen. Har du några frågor gällande leveransbarhet inför den viktiga högtiden? Vi finns här.

  • Vi rekommenderar även att du testar dina mail innan du skickar dem. Genom att testa dina mail innan utskick får du information kring leveransbarheten av dina mail. En komponent som påverkar leveransbarheten av dina mail är innehållet. När du testar dina mail får du en rapport kring bilder, textratio och länkar bland annat, som kan påverka leveransbarheten negativt. 

Att se till att viktiga autentiseringstekniker är på plats/fungerar som de ska en tid innan Black Friday är en viktig förberedelseåtgärd och något som vi starkt rekommenderar.

En countdown i utskicket skapar en brådskande känsla och har visat på ökad konvertering vid tidsbegränsade kampanjer. Vi har skapat upp 5 olika teman på countdown, helt utan extra kostnad, som är färdiga för dig att använda! Vi rekommenderar att countdown används tidigast 9 dagar innan Black Friday. Här följer en guide gällande hur du lägger till countdown och önskad stil av countdown i ditt utskick. 

En bra idé inför Black Friday är att förbereda sina taggar och filter i Rule en tid innan. Om medlemmar ska importeras och segmenteras är ett tips att se till att ha detta klart innan Black Friday. Rule möjliggör datadriven marknadsföring och avancerad segmentering av kunder. Om ni behöver hjälp med att skapa upp ett särskilt filter efter en önskad segmentering av kunder, rekommenderar vi er att kontakta supporten i god tid. I samband med att du skapar upp filter kan du passa på att organisera dina taggar och filter i Rule. Det är bra att ha som vana att rensa upp i sitt konto (som vi nämner i del 1) och ta bort gamla filter som inte används och strukturera upp taggar, så att man inför Black Friday har en överblick över sin befintliga kundbas.

Kom igång med SMS kampanjer under Black Friday

En bra taktik för att sticka ut från sina konkurrenter, nå kunderna i exakt rätt ögonblick och få en garanterat hög öppningsgrad på kampanjer, är genom strategisk mobilmarknadsföring. I Rule kan du enkelt skapa upp automatiserade SMS kampanjer. Om man inte redan kommit igång med  SMS i Rule är Black Friday ett utmärkt tillfälle att utforska dess kraftfulla potential.  Det är en bra idé att kontakta supporten en bra tid innan högtiden drar igång, så vi hinner beställa och sätta upp ditt stoppord. Här kan du läsa mer om hur du beställer stoppord och sätter upp SMS funktionen i Rule!

Boka in en workshop inför Black Friday

Boka in en Black Friday workshop för chansen att maximera resultat under årets största köpfest. Under en sådan går vi igenom följande:

  • Hur ni bäst utnyttjar insamlad kunddata
  • Filterbyggaren; hur ni smidigt arbetar med segmentering i Rule
  • Optimering av nuvarande Black Friday strategi
  • Säkerställer leveransbarhet-inställningar
  • Diskuterar SMS funktionen
  • Övrigt som ni önskar stöd/hjälp kring inför Black Friday

Kontakta CSM för mer information.

Behöver du hjälp med något särskilt inför kommande högtid? Tveka inte att kontakta oss ([email protected]). Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Utforska Rule gratis i 30 dagar.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

integration

Lucka 1: Skapa en vassare integration med Rule genom Back in stock, Rule SDK & Postman

Det har blivit dags att öppna den första luckan i Rules Release Calendar. Vi kallar den, ”utveckla med Rule”! Vi har tagit fram hela tre …

Read More
SMS Black Friday

Öka din Black Friday försäljning med hjälp av SMS

Är du redo för startskottet av Black Week och den stora anstormningen den 26 november? Vi vill ge dig de rätta verktygen för att kunna …

Read More
Lyckad e-postmarknadsföring black friday

Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

För återförsäljare är Black Friday ett av de, om inte det största försäljningseventet under året. Det finns möjlighet att gottgöra förlorade intäkter (framförallt efter nästan …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang