Cart abandonment 2017-01-13T17:25:53+00:00

CART ABANDONMENT

Cart abandonment – Följ automatiskt upp övergivna varukorgar

Kring 67% av alla varukorgar i webshoper blir övergivna. Med andra ord lämnar 67 av 100 potentiella kunder din webshop utan att genomföra sitt köp. Det finns många tänkbara anledningar till att en varukorg överges – känslomässiga, praktiska problem eller slutsumma på köp.

Det är alltså väldigt viktigt att du har en strategi för att fånga upp övergivna varukorgar. Genom att sätta upp smarta, automatiserade påminnelser kan du höja avslutsfrekvensen och konverteringen.

Vad är cart abandonment?

Cart abandonment – eller övergiven varukorg på svenska – är en term som är associerad med e-handel. Det syftar till när en kund har produkter eller tjänster i sin virtuella varukorg men inte genomför själva köpet.

E-post bästa verktyget att konvertera övergivna varukorgar

E-post är det bästa sättet att nå kunden medans denne har besöket i webshopen färskt i minnet. Inkludera bilder på produkterna som ligger kvar i varukorgen och ha en tydlig länk tillbaka. Ha gärna med ett tidsbegränsat erbjudande t.ex. fri frakt. Berätta också gärna om din fantastiska kundservice, snabba leverans och köpvillkor. Som vanligt måste du testa dig fram till vilken frekvens och vilket innehåll som fungerar bäst för just dina mottagare. Nedan kan du se några av de vanligaste orsakerna till att en varukorg överges.

Här är några av de vanligaste orsakerna

  • Kunden stöter på oväntade avgifter
  • Kunden ”bara browsade”, dvs hade inte intentionen att genomföra ett köp
  • Kunden får ett bättre pris annanstans
  • Kunden upplever att det totala priset blev för dyrt
  • Kunden beslutar att inte genomföra köp
  • Kunden uppfattar webshopens navigering som krånglig
  • Hemsidan kraschade
  • Kunden uppfattar att köpprocessen tar för lång tid
  • Kunden uppfattar säkerhetskontrollerna för betalningen som överdrivna
  • Kunden uppfattar betalningssäkerheten som bekymmersam
  • Kunden upfattar leveransvillkoren som olämpliga eller otympliga
  • Time out på websidan
  • Priset presenterades i utländsk valuta
  • Kundens betalning gick inte igenom

Här är några effektiva cart abandonment-mail

  • Påminn om varan

    Detta är det enklaste mailet du kan skicka. Påminn helt enkelt konsumenten om att varan de tittade på fortfarande finns att tillgå i lagret. Bifoga bilder, pris och gör det tydligt att konsumenten fortfarande kan köpa varan. Påminn helt enkelt om produkten kunden övergivit. Det är fullt möjligt att kunden helt enkelt behöver lite tid för att besluta om köp.

  • Erbjud rabatt

    Många konsumenter räknar inte med skatter eller fraktkostnader när de handlar i en webshop. Därför är den främsta anledningen till övergiven varukorg att konsumenten upplever slutsumman som för dyr. Därför kan ett bra alternativ vara att erbjuda konsumenten en rabatt om ordern genomförs inom en tidsbegränsad tid.

  • Uppmana till avslutat köp

    Skicka ett enkelt meddelande där du berättar vad kunden gett upp. Lista upp de produkter som ligger i varukorgen och skicka en mycket tydlig länk tillbaka till webshopen. Se till att kunden inte behöver registrera sig igen utan endast behöver betala för att genomföra köpet. Gör det enkelt för kunden att återuppta ordern.

  • Marknadsför ytterligare

    Skicka ett mycket mer välkomnande mail. En uppseendeväckande ämnesrad, bra innehåll och framförallt bilder är viktigt. Cart abandonment-mail kan vara en bra kanal för ytterligare marknadsföring.

  • Reservera kundens varor

    Uppmuntra kunden till köp genom att garantera att du reserverar varorna i varukorgen under en viss tid. Om kunden försäkras om att varorna är reserverade kan det uppmuntra till att genomföra köpet.

  • Enkätmail

    Om du vill ta reda på varför kunden inte genomför köpet kan det vara angeläget att fråga henne direkt. Genom att bifoga en länk med en snabb enkätundersökning kan du få värdefull input. På detta vis kan du även visa att du är engagerad i att förstå dina kunders beteende.

  • Servicemail

    Erbjud kunden hög servicegrad genom att fråga om det var några problem i köpprocessen eller om det finns något ni kan hjälpa till med. Bifoga kontaktuppgifter tillsammans med detaljer om den övergivna varukorgen.