Senaste nytt om nyhetsbrev och vad som händer hos Rule Communication

Använd SPF för att undvika att hamna i spamkorgen

SPF eller Sender Policy Framework som det står för är ett enkelt och smart sätt för att öka chansen att nyhetsbrev hamnar i inboxen.

I korta drag är det ett system för att öka säkerheten i e-post och förhindra att andra utger sig från att skicka e-post i ditt namn. Med SPF på plats, så bestämmer er domän vilka som har rätt att använde er domän som avsändare.

När du skickar mail via Rule, så är det alltså bra att du ”godkänner” att vår server skickar mail i ert namn, ex nyhetsbrev@dittföretag.se.

Att ställa in SPF är enkelt och tar bara några minuter

Eftersom ändringen görs på ert domännamn, så behöver du logga in på er DNS hosting, ex Loopia.se som vi använder i detta exempel.

  1. Logga in på din DNS och välj det domännamnet som du vill använda som avsändare.
    Dns inställningar

    Dns inställningar

  2. Klicka på DNS-editor.
  3. Klicka på ”Lägg till Record”
    TXT Record

    TXT Record

  4. Välj typ ”TXT”
    TTL (Time to live) bestämmer hur ofta värdet ska kollas av i sekunder, standard är 3600 och det blir alldeles utmärkt.
  5. I rutan data ska du lägga till följande: v=spf1 a mx include:_spf.rulemailer.com ~all
  6. Om ni även har andra mailservrar som ni använder för att skicka mail i ert namn, är det bra att ni även lägger till dem också.

SMS på plats

SMS

Vi har flyttat över SMS delen in i Rule, så nu kan du själv bygga dina SMS kampanjer. SMS är ett kraftfullt komplement till dina mailkampanjer och behöver du hjälp med att komma igång, så hör av dig till oss.

Tillgänglighet i nyhetsbrev

Tillgängliga nyhetsbrev

foto: Eva Hedberg, Läs&Skriv


I februari startade vi på Rule ett projekt för att förbättra tillgängligheten i våra nyhetsbrev (se tidigare blogginlägg). Arbetet går framåt och i förra veckan presenterade Simon Österman sitt arbete med projektet på Begripsams årliga dialogseminarium “Kan man mäta begriplighet?”.

Fokus låg på att beskriva det användarcentrerade och agila arbetssätt som använts under utvecklingen av tjänsten och vilken betydelse detta har då man vill ta fram en användbar produkt eller tjänst.

Efter seminariet skrev användningscentrum detta om seminariet och presentationerna. Det finns även en kommentar på Autism- och Aspergerförbundets hemsida.

Tillgänglighetsdelen, som är under utveckling, består av två verktyg, ett för redaktörer och ett för mottagare av nyhetsbrev, som dels gör det möjligt för mottagarna att läsa nyhetsbrevet i den form de själva önskar och dels underlättar för nyhetsbrevsredaktörer att skapa tillgängliga utskick.

Projektet är planerat att fortsätta fram till maj 2015 och är just nu i en betafas men den respons vi fått från de användare som verktygen testats av visar att verktygen verkar uppfylla de behov till tillgänglighet som målgrupperna behöver. Och för våra kunder kommer detta att innebära att räckvidden för nyhetsbreven ökar för alla mottagare.

Rule v4 – Automail på plats och bättre nyhetsbrev

Automail och nyhetsbrevIdag har vi släppt en ny uppdatering av nya RuleMailer eller Rule v4 som vi kallar den.

Förutom en uppfräschning och förenkling av gränssnittet så har vi även lagt in ett gäng nya funktioner för Marketing Automation/Automail. Du kan bland annat automatiskt styra innehållet i dina utskick baserat på din kunds personliga inställningar. 

Nu kan du även gå tillbaka till sparade versioner när du redigerar ditt nyhetsbrev, en mycket uppskattad funktion om du t ex. av misstag raderar någon del och sedan ångrar dig.

Automappning av medlemsfält när du laddar upp nya medlemmar. Rule känner automatiskt av om du har taggar som motsvarar översta raden i din uppladdade fil samt vilken kolumn som innehåller e-postadresser.

Näst på tur är A/B tester och utökad statistik.

Vi är redo för att starta upp ytterligare några testkunder så är du sugen så hör av dig!

Studie från SiriusDecisions: Marketing automation saknar erfarna användare och kräver mer resurser

siriusdecisions logo

I dagarna har SiriusDecisions gett ut sin årliga marketing automation-rapport. Rapporten fokuserar på växande trender inom implementerande och användande av marketing automation bland en bred palett av B2B-organisationer. Rapporten visade att medelstora B2B-företag och aktörer som använder marketing automation-plattformar saknar erfarenhet och underskattar den mängd resurser som behövs för att driva effektiv marketing automation.

Vi har sett att de aktörer som har erfarenhet från marketing automation har fått ett snabbt uppsving. I takt med att det blir vanligare att arbeta med marketing automation utanför high tech- marknader ser vi fler förstagångsanvändare. Expertisen kommer säkerligen förbättras och växa över tid.

/Jay Famico på SiriusDecisions

Intressant från rapporten

  • Närmare 11 gånger så många B2B-aktörer använder marketing automation-lösningar idag mot 2011.
  • Totala antalet företag som använder sig av marketing automation är låg.
  • Bara ungefär 3% av icke-tekniska företag jobbar med marketing automation.

…men framförallt: Jobba med e-post!

Rapporten visade hur e-postmarknadsföring har en central roll i marketing automation- arbetet. De aktörer som arbetar med marketing automation tenderar att ha tagit sin e- postmarknadsföring förbi de mest basala stadierna. Än en gång visar det sig alltså att e- postmarknadsföring hjälper de marknadsförare som vill jobba strukturerat med marketing automation.

Med RuleMailers helhetslösning kan du utnyttja alla de digitala fotspår som kunderna lämnar efter sig. RuleMailer bearbetar på bästa sätt varje kontaktyta – allt för att stötta en så effektiv automatiserad säljprocess som möjligt.

Kom igång med ditt marketing automation-arbete!

Visste du att RuleMailer har effektiva och kraftfulla applikationer för marketing automation?  Vi hjälper redan många av våra kunder med att jobba strukturerat och automatiserat med sin marknadsföring – varför inte bli en av dem?

» Läs mer om RuleMailer och marketing automation

» Hör av dig för en kostnadsfri konsultation

Elias Hemmilä

[email protected]

Tips: 5 triggermail som stöttar din marketing automation

Automatiserade triggermail kan vara ett mycket bra sätt att leverera rätt innehåll på rätt tidpunkt till rätt mottagare. Ett varmt tack, en artig bekräftelse
och ett automatiskt övergiven varukorg-mail är alla exempel på vad som kan göra skillnad på en nöjd kund och en förlorad kund. Så länge de automatiserade mailen är relevanta, vältajmade och levererar mervärde åt mottagaren kan triggermail spara stora mängder tid och vara ett mycket bra sätt att engagera sig hos sina kunder.

Nedan har vi samlat några enkla tips på automail som effektiviserar ditt marketing automation-arbete

  1. Välkomstmailet

    Välkomstmailet är enkelt och “straightforward”. Välkomna helt enkelt era nya medlemmar och tacka dem för registreringen. Berätta i enkla steg hur eran tjänst/produkter fungerar och ge några enkla tips på hur de kan komma igång. Det här är även ett gyllene tillfälle för ett erbjudande! Se till att ha tydliga anmälningsformulär på alla sidor, då det inte är säkert på att besökaren landar på huvudsidan.

  2. Uppföljningsmailet

    Uppföljningsmailet skickas typiskt sett 2-3 dagar efter registrering. Det kan även användas för att kommunicera med de kunder som inte kommit igång med eran produkt/tjänst. Uppföljningsmailet fungerar även perfekt någon eller några dagar efter att din kund beställt en vara. Tacka och visa att du uppskattar er relation och passa på att rekommendera snarlika produkter.

  3. Fira årsdagen

    Vårda relationen med dina kunder genom att uppmärksamma dem på födelsedagen eller årsdagen sedan de gjorde sitt första köp. Uppmana trafik tillbaka till hemsidan eller webshopen med ett tidsbestämt erbjudande eller värdecheck. Årsdagen-mail är en väldigt liten insats i
    utbyte mot en återkommande kund!

  4. Tackmailet

    Ett tackmail kan skickas i samband med en orderbekräftelse och det är ett bra tillfälle att be kunden betygsätta produkten/köpet. Det är ett mail som kunden ofta förväntar sig och läser – alltså en potentiellt mycket effektiv kommunikation. Triggade tackmail kan även användas för att driva
    kunder tillbaka till sidan och anskaffa information om kunden som kan användas för att erbjuda ytterligare produkter i framtiden.

  5. Bekräftelsemailet

    Ingen gillar att vänta dag efter dag på att paketet ska anlända, undrandes om ordern verkligen levererats och om varan fanns på lager. Erbjud kunden högsta möjliga servicegrad genom att skicka ett bekräftelsemail så fort paketet har lämnat lagret! Gör mailet personligt med en sammanfattande orderbekräftelse inkluderande bilder på produkterna. Fanns inte någon vara på lager? Här kan du läsa om hur smarta tillbaka i lager-aviseringar höjer konverteringen. 

Vill du också fördjupa ditt marketing automation-arbete genom automatiserade triggermail?

Registrera dig för ett gratis testkonto eller kontakta oss så berättar vi mer!

Elias Hemmilä

[email protected]

Examensrapport om tillgänglighet i nyhetsbrev

Rule Communication jobbar just nu på att göra nyhetsbrev tillgängligare för mottagarna. Detta projekt inleddes under 2014 med ett examensjobb och hela examensrapporten med resultat går att läsa i länken här på sidan. Arbetet fortsätter och planeras vara färdigt till sommaren 2015.

Vi tackar Simon för ett riktigt bra utfört examensarbete och gratulerar till Civilingenjörsexamen.

Sammanfattning från Examensarbetet

Stora mängder information publiceras idag via olika kanaler utan hänsyn till tillgänglighet. Genom att inte aktivt göra information tillgänglig exkluderas stora grupper av individer från att kunna ta del av den vilket är ett problem både för dessa individer samt för dem som vill förmedla informationen. Det finns idag en mängd hjälpmedel som i vissa fall kan göra information tillgänglig i efterhand men det finns en stor fördel i om man redan från början kan tillgängliggöra den.

Det här examensarbetet behandlar de tillgänglighetsproblem som personer med dyslexi- och autismspektrumdiagnos kan uppleva vid konsumtion av olika typer av nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan i många avseenden jämföras med webbsidor varför tillgänglighet på webben och till texter är områden som tangeras i undersökningen. Via ett flertal kvalitativa intervjumetoder i form av fokusgrupper och djupintervjuer tillsammans med användartester av framtagna prototyper har ett antal nyckelfaktorer för kognitiv tillgänglighet till nyhetsbrev tagits fram. Dessa konkretiseras i form av funktioner i två prototyper som utvecklats; en för mottagare av nyhetsbrevet och en för redaktörerna.

Slutsatsen är att det går att göra nyhetsbrev mer kognitivt tillgängliga för målgrupperna i projektet genom att ge dem möjlighet att kunna individanpassa vissa nyckelfaktorer för presentation av text och grafisk design. Undersökningarna har också visat att ett visst ansvar behöver läggas på redaktörerna att skapa ett tillgängligt innehåll. Kombinationen av tillgängligt innehåll och individuella anpassningsmöjligheter för mottagarna gör det möjligt för målgrupperna i projektet att kognitivt kunna ta till sig informationen.
Nyckelord: Nyhetsbrev, Autismspektrumtillstånd, dyslexi, kognitiv tillgänglighet.

Ta del av hela examensarbetet här.

“Fallet Jack Daniels” och varför e-post fortfarande slår sociala medier

jack_daniels_black

Jack Daniel’s är whiskeyn från USA som så många gillar. Märket distribueras av The Brown-Forman Corporation och hade över 5 miljoner gilla-markeringar på sin Facebooksida. I år meddelade dock sociala medier-jätten Facebook att det är slut på att nå medlemmar utan att betala. Efter att länge ha bett företag finnas på sidan har Facebook långsamt börjat begränsa hur många av inlägget som faktiskt når medlemmarna. Idag når företag ungefär 6% av sina medlemmar när de postar innehåll på Facebook.

Jack Daniel’s ser emellertid detta som ett ”wake up-call”. Facebook har mer eller mindre bara påminnt företaget om hur viktigt det är med egna kanaler såsom hemsida, nyhetsbrev och CRM-system. Istället för att som tidigare bara posta innehåll via Facebook har företaget nu börjat inse hur viktigt det är att faktiskt fiska där fisken finns.

Detta är naturligtvis intressant för alla företag och inte bara Jack Daniel’s. Facebook har sina egna intressenter och gör vinst genom bl a betalda annonser. Idag erbjuds företag möjligheten att promota sina inlägg så att de når en större användarskara, men detta kostar företagen en slant.

Facebook en plattform med egna intressen

Trots den snabba utbredningen av sociala medier, anser 67 procent av marknadsförare världen över att e-post är den bästa kanalen för digital marknadsföring. E-post är dels ett mycket större medium, det är transaktionellt, ger större respons och framförallt förväntar sig mottagarna nyhetsbrev av företag. Tidigare har det enklaste varit att lägga ut nyheter och erbjudanden på Facebook. Men i slutändan spelar Facebook efter sina egna regler då de har sina egna aktieägare att bry sig om. Det är alltså viktigare nu än någonsin att skifta fokus och börja fundera på om livslängden för att nå ut via plattformen Facebook faktiskt gått ut.

Hur kan jag göra ett bättre jobb?

Frågan ni nu bör ställa er är: Hur många konsumenter har ni i era databaser? Att arbeta med nyhetsbrev och content på egen hemsida kommer bara bli viktigare! Facebook är fortfarande en effektiv plattform för att samla in e-postadresser så se till att era följeslagare lätt kan registrera sig för ert nyhetsbrev på er Facebooksida – men glöm inte bort att era egna kanaler är de allra viktigaste, det är nämligen ni som äger dem. I fallet Jack Daniel’s blev Facebooks begränsningar av organisk räkvidd en väckarklocka, Jason Loehr som är ansvarig för digital media på Brown-Forman som distribuerar Jack Daniel’s säger:

Vad Facebook tillslut har sagt är: minns ni era hemsidor – hur viktiga är inte dom?

Jason Loehr berättar om hur Jack Daniel’s reagerade på att Facebook kapade den organiska räckvidden.

Elias Hemmilä

[email protected]

 

Begränsat sommarerbjudande: Helhetsplan e-postmarknadsföring

sommarerbjudande

Bli bäst på nyhetsbrev och e-postmarknadsföring med RuleMailer!

Lagom till sommaren har vi på Rule Communication satt ihop en fantastisk möjlighet för dig som RuleMailer-kund – Önskar du att bli bäst på e-postmarknadsföring kan vi garantera att det här är något för dig!

Att arbeta strukturerat och djupt med e-postmarknadsföring har gång efter annan bevisat sig effektivt och vi hjälper er mer än gärna att sätta igång. Vi ordnar en komplett helhetsplan med nulägesanalys och action plan där vi stolpar upp konkreta aktiviteter och åtgärder. Vi ser till att ni lyckas utnyttja alla applikationer i RuleMailer fullt ut så att ni kan nå er fulla potential!

Helhetsplanen skräddarsys av våra experter och fokus ligger på uppskalning och effektivisering. Utifrån nulägesanalysen utkristalliseras konkreta aktiviteter som ni kan börja arbeta med på en gång. I anslutning till alla punkter lämnas även förslag på uppföljning och analys så arbetet kan fortsätta ske kontinuerligt över tid.

Nu till sommaren erbjuder vi tjänsten till rabatterat pris, så om du vill använda sommaren till att bli bäst på e-postmarknadsföring – tveka inte!

 

rule 2 pngHelhetsplan e-postmarknadsföring

Kostnad: 20,000;- (ord. pris 40,000)

Innehåller:

1 st helhetsplan, färdig i augusti
1 st presentation
Uppföljning och support

Helhetsplan innehåller bl a:

  • Nulägesanalys
  • Välkomstmail
  • Automail och triggermail
  • Segmentering och kundlivscykeln
  • Content
  • Integrationer
  • Uppskalning och effektivisering
  • Action plan
  • Uppföljning och analys

Hör av dig till [email protected] eller på telefon 08-5250 7580

Av: Elias Hemmilä

Rule erbjuder helhetsplaner för e-postmarknadsföring

rule 2 pngHar du ingen plan för din e-postmarknadsföring?
Det är inga som helst problem. Vi på Rule Communication har lång erfarenhet av e-postmarknadsföring och vi hjälper er mer än gärna att bli experter. Nedan följer några hållpunkter kring vilka vi arbetar för att hjälpa dig med att lyckas med din e-postmarknadsföring.

Segmentering

Ett generiskt nyhetsbrev med bred träffyta är inte alltid den mest effektiva praktiken. Genom att sortera dina kunder och behandla varje segment individuellt lyckas ni vara relevanta i varje utskick. Säljer du barnkläder vill du kanske inte maila en kund som köpt plagg för en ettåring erbjudanden om kläder för en sexåring. Genom god segmentering kan du garantera att du lär känna dina kunder bättre!

Marketing automation och automail

Ett mycket effektivt tillvägagångssätt för lyckad e-postmarknadsföring är automail. Sätt upp en serie automatiska mail som triggas efter en kunds aktivitet eller beteende. Skicka ett automatiskt välkomstmail samma dag som kunden registrerat sig för nyhetsbrevet och skicka skräddarsydda mail baserat på viss aktivitet, t ex tid från senaste köp. Utnyttja RuleMailer i ditt marketing automation-arbete genom att ta tillvara på de “digitala fotspår” dina kunder lämnar efter sig!

Content

Ett lyckat utskick innehåller något som tilltalar mottagaren. Vi hjälper dig med såväl ämnesrad och innehåll – allt för att dina utskick blir såväl snygga som innehållsrika och relevanta. Med vår funktion för A/B-test kan du även lätt testa dig till vilket utskick som blir mest lyckat. Vill du redan nu inspireras av några designtips kan du ta en titt här.

Integreringar

RuleMailer går att integrera mot CRM-system, CMS-system som WordPress och Drupal och Google Analytics. RuleMailer är även specialiserat för e-handel med många smarta funktioner för t ex övergiven varukorg och tillbaka i lager-aviseringar. Vi är integrerade med e-handelsplattformar som Panagora och Magento.

Utnyttja möjligheter och effektivisera

E-post är så mycket mer än bara erbjudanden om produkter. Utnyttja möjligheten att fördjupa kontakten med dina kunder genom kvittomail, bekräftelser och andra interaktioner där mottagaren förväntar sig mailet. Dessa mail är gyllene tillfällen för en fördjupad kontakt!

Rule Communication tar fram en plan åt Er

Alldeles oavsett vad ditt företag eller din organisation sysslar med kan vi alltid hjälpa dig. På Rule Communication arbetar några av marknadens främsta experter inom e-postmarknadsföring och digital marknadsföring. Vi gör en komplett nulägesanalys av befintlig e- postmarknadsföring och stolpar upp nödvändiga aktiviteter och åtgärder för att ni ska lyckas. Planen skräddarsys av våra experter och ni kan sätta igång med arbetet direkt och framförallt se hur det genererar intäkter direkt!

Några exempel på hållpunkter:

  • Nulägesanalys
  • Välkomstmail
  • Automail och triggermail
  • Segmentering och kundlivscykeln
  • Content
  • Uppskalning och effektivisering
  • Action plan
  • Uppföljning och analys

Kontakta oss så berättar vi mer!

Vi på Rule Communication hjälper mer än gärna er att utnyttja er fulla potential och bli bäst på e-postmarknadsföring. Vi erbjuder workshops till alla som jobbar med e-postmarknadsföring. Vi sätter ihop en helhetsplan innehållandes nulägesanalys, tear-down av befintlig e-postmarknadsföring samt aktiviteter och action plan. Kontakta oss här så berättar vi mer.

Av: Elias Hemmilä

Page 1 of 512345»