Marketing Automation – vi sköter tekniken. Ni dialogen.

Marketing Automation verktyg

Vad är Marketing Automation? Här är allt du behöver veta.

Marketing Automation, vad är det? På den här sidan har vi sammanställt allt du behöver veta för att komma igång med Marketing Automation. Det pratas mycket om ”Marketing Automation tools”, men vad gör ett sådant verktyg eller system egentligen? Vi reder ut vad begreppet Marketing Automation betyder, varför det gynnar ditt företag och hur Rules mjukvara kan hjälpa dig att automatisera kommunikationen genom hela kundresan. Let’s go, what is Marketing Automation?

Marketing Automation – ett system för automatisering

Marketing Automation är en förprogrammerad process som tillåter företag att automatisera sin marknadskommunikation och automatiskt leverera personanpassad marknadsföring, vid varje kontaktpunkt med kunden. Marketing Automation hjälper till med:

  • att generera nya leads
  • konvertera leads 
  • skapa starka och lojala kundrelationer. 

Det finns många fördelar med att automatisera sin digitala marknadsföring och istället väldigt få nackdelar med automatisering. Genom att ersätta manuella processer med automatiserade, sparar du tid, ökar effektivitet och tar tillvara på möjligheterna som Marketing Automation öppnar upp för. Det kan handla om allt från e-postmarknadsföring och lead nurturing till en mer personaliserad upplevelse för din e-handel. 

marketing automation
automatisering

Vad är automation och automatisering?

Automatisering eller automation fungerar precis som namnet säger, något sker automatiskt. Man låter helt enkelt en maskin eller en teknik utföra ett arbete. Automatisering ersätter manuella processer genom att låta tekniken sköta arbetet. En automation kan du sätta upp med ett Marketing Automation verktyg. Du kan exempelvis skicka automatiserade budskap via:

Vi erbjuder ett verktyg för Marketing Automation på svenska och engelska för alla företag, oavsett digital mognad. För att kunder ska kunna maximera resultat, ger vi även säljstöd i form av CSM möten, där vi svarar på frågor kring CRM och ger stöd i hur man ökar försäljning på lång och kort sikt. 

Värdefull kunddata

När du integrerar din Marketing Automation plattform med de övriga systemen och plattformarna som bär på värdefull kunddata, kan du rikta digital marknadsföring mot kunder baserat på: 

  • aktivitet 
  • köphistorik
  • beteende på din webbplats 
  • preferenser

Utifrån det kan du sen skräddarsy digital kommunikation och marknadsföring och leverera den till kunden vid rätt tidpunkt, via rätt kanal. Med andra ord så handlar det om att identifiera dina kunder, fånga intresset och sedan behålla dem, samtidigt som du ökar företagets intäkter. Oavsett om du är en e-handlare eller har någon annan typ av hemsida.

marketing automation

Hur fungerar Marketing Automation?

Marketing Automation kan användas på extremt många olika sätt. Men det många missar är att utnyttja den fulla potentialen av ett MA verktyg, dels på grund av okunskap men också för att möjligheterna är så många. Men hur fungerar Marketing Automation i praktiken egentligen och vad kan man åstadkomma med hjälp av automatisering? Det reder vi ut här nedan. 

marketing automation

Lead nurturing – vårda dina kundrelationer

När potentiella kunder och besökare gett ifrån sig kunddata, kan företag använda Marketing Automation till att börja bygga en relation med kunden, med hjälp av automatiserad välkomstkommunikation. När en potentiell kund, ett lead, blivit en kund, tillåter tekniken att företag automatiskt kan vårda relationen genom relevant kommunikation. Samt “vinna tillbaka” kunder som företaget håller på att förlora. Detta gör dina interaktioner med kunden både rikare och mer lönsamma, bra va! Lead nurturing handlar om att kommunicera med våra leads med relevant innehåll genom hela köpprocessen, från första kontakt med dem till avslutat köp.

Samlar upp kunders digitala fotspår

Marketing Automation fungerar som ett uppsamlingssystem. Systemet baseras alltså på information och lagrar kunders beteende och aktivitet på webben. Varje gång en kund exempelvis börjar prenumerera på ett nyhetsbrev och lämnar sin e post, köper något från en butik eller klickar på en annons, ger de ifrån sig värdefull information i form av digitala fotspår. Ju mer en besökare vistas på hemsidan desto mer information lämnar den efter sig. Det Marketing Automation gör då är att samla all data och lagra den. Utifrån den informationen kan MA systemet sen sända ut så kallade automatiska triggermails till kunder som registrerat sin e-post vid något tillfälle.

individanpassat innehåll
marketing automation

Få reda på vad dina kunder är ute efter

Målsättningen är därför att besökare på något sätt ska dela med sig av uppgifter om dem själva som namn, e-post, arbetsplats och annan relevant information när de besöker en webbplats. Ju mer personlig och specifik information som systemet snappar upp och samlar in om en kund, desto tydligare profil kan sedan byggas upp. Marketing Automation hjälper dig också att få reda på vad dina kunder och besökare letar efter för tjänster på din webbplats eller din e-handel, hur de hittade till den (exempelvis via sociala medier eller ett nyhetsbrev) och hur du därefter bibehåller en god relation och kommunikation. E-handlare har därför väldigt stor användning för ett Marketing Automation verktyg och dess alla funktioner. 

Varför är Marketing Automation viktigt?

På ett både tids och kostnadseffektivt sätt kan du med hjälp av Marketing Automation skicka personliga, automatiserade meddelanden till en större mängd kontakter istället för bara en åt gången. Det betyder att det möjliggör för EN marknadsförare att prestera minst lika bra som ett helt team. Hur effektivt är inte det? Marketing Automation ger dig som företag möjlighet att jobba mer produktivt med din marknadsföring och sälj, öka intäkterna snabbare samtidigt som du kan fokusera på andra delar i säljprocessen

marketing automationer

Skapa långvariga kundrelationer

Ett MA system hjälper dig inte bara att spara tid och resurser, även om bara det är en extrem avlastning i sig. Det ger även dina kunder en personlig kundupplevelse med tankeväckande, autentisk kommunikation som låter personlig och genuin, även fast du skickar samma typ av meddelande till flera tusentals kunder. Med Rules teknik för online Marketing Automation har du möjlighet att bygga långvariga och lojala kundrelationer.

heart (2)

Bygg tillit och lojalitet

Marketing Automation fungerar utmärkt som ett verktyg att skapa lojalitet och tillit med. Ju mer du skräddarsyr din kommunikation, desto mer kommer dina kunder lita på att du fortsätter att leverera produkter och/eller tjänster av hög kvalitet. Du kan även använda automatisering på andra sätt och visa lojalitet mot dina kunder genom att till exempel skicka erbjudanden och rabatter till personer eller leads som tidigare integrerat med varumärket. 

Skapa automatiserade flöden med Rules Marketing Automation plattform

Det är viktigt att komma ihåg att varje kund är unik vilket betyder att även deras kundresa med ditt varumärke borde vara det. Det finns verktyg som hjälper dig att bygga upp serier med relevanta Marketing Automation email som är anpassade efter de olika faserna som kunden befinner sig i under kundresan. Förbyggda e-postflöden, även kallat Marketing Automation flöde, gör det ännu enklare att komma igång snabbt.

En kvarglömd varukorg kan enkelt fångas upp med en automatiserad påminnelse. Genom att sätta upp automatiska påminnelser kan du effektivt höja avslutsfrekvensen. Ett tips är att inkludera bilder på produkterna som ligger kvar i varukorgen och ha en tydlig länk tillbaka.

Cart abandonment rule

Många e-handlare erbjuder sina besökare möjligheten att bevaka varor, om en produkt är slut i lager. Genom vår utvecklade Back in stock funktion i vårt Marketing Automation verktyg, skickas det automatiskt ett Back in stock mail eller SMS till kunden när önskad vara är åter i lager.

Back in stock email

Automail är ett av de bästa verktygen inom digital marknadsföring. Det är mail som sätts upp som en automation och som triggas på kundens beteende eller aktivitet och skickas ut automatiskt. Marketing Automatition verktygets automail-funktion minskar det manuella arbetet och ser till att du alltid ligger steget före.

Automail Rule

Bara för att en kund inte har handlat eller visat intresse för ditt företag på ett tag, betyder det inte att kunden är förlorad. Du behöver bara ge kunden en anledning att komma tillbaka och med hjälp av Win back email kan du göra just det.

win back email Rule

Transaktionsmail har 8x så hög öppningsfrekvens jämfört med traditionella e-postmeddelanden, vilket är värt att ta vara på. Inkludera en rabatt tillsammans med ett mail efter ett genomfört köp, där man uppmuntrar kunden att lämna värdefull feedback. Eller erbjud en rabattcheck om man bjuder in en vän till att testa en tjänst/produkt.

Digitala kvitton Rule
Personalisering Rule

Baserat på kunddata i form av webbplatsbesök och orderhistorik, kan du med Rules system för Marketing Automation, smidigt skapa upp personaliserade email bestående av riktade specialerbjudanden eller produktrekommendationer. Denna typ av mail används ofta i lojalitetsprogram. Det bygger kundlojalitet, håller kundens intresse vid liv och ökar chanserna för återköp.

Engagera och aktivera potentiella kunder med Onboarding email

Aktivera och väck nyfikenhet hos dina kunder med onboarding email som du smidigt skapar med Rules verktyg för MA. Det kan vara i form av ett  inbjudande välkomstmeddelande, där du med fördel även kan inkludera ett välkomsterbjudande för att höja chanserna till köp och samtidigt konvertera kunden till hemsidan.

Fördelar med Marketing Automation

Marketing Automation ger dig möjlighet att rikta personifierad kommunikation mot dina kunder och på så sätt bygga lojalitet. Med hjälp av riktade och skräddarsydda meddelanden kommer kunden känna sig uppmärksammad och ditt företag framstår som engagerande och pålitligt. Det är också stor chans att en kund som fått ett gott intryck om ett företag också återvänder till det.

Man kan som företag enkelt få en insyn i hela leadsprocessen vilket betyder att vi kan granska kundens beteende hela vägen från kanalen den konverterar från tex sociala medier, fram till att den avslutar en affär. På så sätt kan man dra slutsatser om vilka kanaler som fungerar bäst, vilket content som tilltalar och intresserar kunden mest samt vilken kampanj man ska optimera.

Siffror visar på att Marketing Automation har väldigt hög ROI vid e-postmarknadsföring framförallt. Det öppnar upp för att stärka och förenkla många olika moment i säljprocessen som generar i både högre och snabbare ROI än marknadsföring som inte automatiseras. Olika företag uppnår olika nivåer av ROI från Marketing Automation på grund av olika mognadsnivåer i sina processer, system och färdigheter. Med andra ord handlar det om hur de använder programvaran – och var de befinner sig i sitt antagande.

 

Generellt visar resultat att:

 

  • Företag som använder Marketing Automation får bättre koll på säljtratten, har mer produktiva säljare och upplever bättre intäkter. 
  • Företag som använder Marketing Automation är mer benägna att rapportera snabbare tillväxt, än användare som inte automatiserar sin marknadsföring.
  • Majoriteten av företagen ser ROI på mindre än ett år.

På ett både tids och kostnadseffektivt sätt kan du effektivisera och underlätta din digitala marknadsföring och kommunikation. Marketing Automation gör det möjligt att skicka riktade meddelanden till en större mängd kontakter, istället för bara en åt gången. På så sätt minskas det manuella arbetet och istället skapas utrymme för att optimera den digitala strategin. 

 

Är du ett mindre företag kan det vara oerhört kostsamt att anlita marknadsförare på heltid. I dessa fall är Marketing Automation ett klockrent verktyg för att uppnå marknadsmålen utan att behöva lägga allt för mycket resurser i det. 

Marketing Automation ger dig möjlighet att få en betydligt mer komplett och detaljerad bild av potentiella kunders beteende än vad manuella metoder kan ge. Genom att spåra kunders interaktioner med den kommunikation och marknadsföring som du riktar mot dom, kan ditt team få en bättre förståelse för vilka moment och taktiker som fungerat bäst under kundresan. Lärandet av dom insikterna går sedan att tillämpa på framtida aktiviteter. 

Vill du komma igång med Marketing Automation i Rule? Utforska Rule gratis i 30 dagar

Automatiserad marknadsföring – genom hela kundresan

1. Interagera och attrahera kunden från start
Första steget i kundresan är att väcka potentiella kundens intresse. Här är målet att försöka övertyga den potentiella kunden att engagera sig med ditt företag. Internet är stort och konkurrensen likaså, men det betyder inte att du behöver försöka locka precis alla som är ute på nätet. Det primära målet är att du vill expandera antalet människor som tillhör din målgrupp och få dom att besöka din webbplats.

För att locka dom kan det vara bra att bygga upp en strategi där fokuset ligger på att fånga upp leads genom till exempel ett prova-på-gratis-erbjudande, nedladdningar och e-postmarknadsföring som kan förvandla dessa besökare till kunder. Idén är att få konsumenten tillräckligt intresserad för att dela med sig av information, framförallt sin e-postadress. Det är genom att samla viktig information om den potentiella kunden som du kommer kunna bygga vidare och skapa en relation, vilket är ett avgörande moment i kundresan.


2. Engagera och övertyga med hjälp av välkomstmail
Om en besökare på din webbplats väl uttrycker intresse om vad ni erbjuder och till exempel signar upp sig för att prenumerera på erat nyhetsbrev, då är det dags att väcka nyfikenhet hos kunden genom att skicka ett automatisk välkomstmeddelande, så kallat onboarding-mail. I ert välkomstmail kan ni presentera er, uttryck er glädje till att just den personen hittat till er – och ge dom en anledning att stanna kvar hos er. Därför kan du med fördel även lägga in ett välkomsterbjudande i mailet för att höja chanserna till köp och samtidigt konvertera kunden till hemsidan. Denna typ av automation sätter du enkelt upp med Rules Marketing Automation verktyg.


3. Från övervägande till köp - fånga upp övergivna varukorgar
Ibland händer det att en kund är på väg att avsluta ett köp men inte slutför det, till exempel att dom lägger något i varukorgen men utan att checka ut. Då gäller det att uppmuntra kunden till köp genom att påminna om vad den går miste om. Genom att sätta upp automatiska påminnelser som triggar cart abandonment, får kunden ett mail som informerar om att dom har en överbliven varukorg. För att höja avslutsfrekvensen kan man lägga in en ett automatiserat rabatterbjudande i mejlet men också rekommendera liknande objekt som de kanske gillar genom att använda deras köphistorik och beteende på din webbplats.


4. Uppmuntra till upprepade köp med produktrekommendationer
När du kommit såhär långt i kundresan betyder det alltså att en kund genomfört ett köp – hurra! Du har nu konverterat en potentiell kund, till en kund och det är nu man brukar säga att den traditionella säljtratten tar slut här. Men här tar livscyckelmarknadsföring det till nya steg och fortsätter som en cykel. När kunden genomfört ett köp, skicka ett “tack” meddelande. Inkludera gärna ett automatiserat och välutformat transaktionellt mail, som en bekräftelse på att allt gått rätt till och att kundens order är väl omhändertagen. Om du lägger lite extra krut på design eller kanske inkluderar produktrekommendationer i mailet baserat på det köp som precis gjordes, så kan du öka din försäljning ytterligare!


5. Håll dialogen uppe med relevant kommunikation
När du väl konverterat en besökare till att bli kund och i bästa fall, en lojal kund så startar det viktigaste jobbet – att få den att vilja stanna kvar. Nyckeln till framgång inom försäljning är just det, att behålla sina kunder och för det behövs en bra strategi. Överlag så är konsumenter mer benägna till att handla hos en återförsäljare som känner till deras köphistorik och som utifrån den levererar relevant innehåll till kunden.

Baserat på data som visar vad som uppskattas av kundens målgrupp, kan personaliserade mail skapas med unika erbjudanden. Det håller kundens intresse vid liv och chansen att den gör ett återköp är stor. Hos de flesta e-handlare kan man bevaka en vara som är slut i lager. Har man då förprogrammerat en back in stock funktion, kommer ett automatiskt back in stock mail skickas till kunden när varan är åter i lager. Kunden har då chans att köpa varan och du får chans till att höja konverteringsgraden och en ökad försäljning. Win, win!
6. Från upprepade köp till en varumärkesambassadör
När kunden har genomfört upprepade köp går den från att vara kund till att bli en lojal kund – så nu är dags att göra den här kunden till en varumärkesambassadör. I det här steget passar det utmärkt att uppmuntra kunden till att sprida ordet vidare till sina nära och kära genom ett värva-en-kompis-erbjudande. Du kan även be kunden om feedback på genomförda köp i form av att be denne antingen betygsätta produkterna eller fylla i ett formulär. På så sätt visar du ett genuint engagemang i kundens upplevelse med ditt varumärke.


7. Vinn tillbaka inaktiva kunder med Win back mail
Med kunder som inte har interagerat med dig på ett tag kan du skicka win back mail. Bara för att en kund inte handlat eller visat intresse för ditt företag på ett tag, betyder det inte att kunden är förlorad. Här handlar det om att ge kunden en anledning att komma tillbaka genom att påminna om de fantastiska sakerna de sett eller köpt på just din webbplats.

Är det däremot så att du riktat kommunikation mot en specifik kund under en längre period för att försöka vinna tillbaka den men utan framsteg, då är det viktigt att ta reda på orsaken till bakom kundens avbrott. Då kan du skicka ett enkätmail med en bifogad länk som leder till en snabb enkätundersökning. På så sätt kan du få värdefull feedback från dina kunder och samtidigt visa att du är engagerad i att förstå kundens beteende.
Föregående
Nästa

Nycklar inom Marketing Automation

Sätt upp tydliga mål

Det kan vara bra att börja med att först sätta upp konkreta mål för vad du vill uppnå med marknadsföringen som du jobbar med. Genom att sätta upp mål och delmål kan du hela tiden mäta av din framgång under processens gång. Det förhindrar också att du missar viktiga avgörande moment. När du har satt upp tydliga mål kan du därefter implementera MA i din marknadsstrategi som ett verktyg för att uppnå målen, se Marketing Automation som ett användbart verktyg. På så sätt kan du effektivisera dina strategier och samtidigt mäta dina framsteg. 

statistik

Identifiera repetitiva uppgifter

Innan du väljer att börja jobba med Marketing Automation är det bra att identifiera de mest repetitiva marknadsaktiviteterna som ditt företag har. Exempel på typiska uppgifter som många marknadsavdelningar gör manuellt, men som går att automatisera: 

 

  • Skapande av kampanjer
  • Nyhetsbrev
  • Utbildnings/semniarie inbjudningar
  • Uppdatering av kontakter i CRM/Säljstöd
  • Segmentera målgrupper
  • Svars/bekräftelsemejl
  • Kundlistor för säljare
  • Importering och exportering av kontakter mellan olika system och kanaler

Segmentera din publik

Marketing Automation är som mest effektiv när den är så riktad som möjligt. Hur du ska rikta dig mot dina kunder avgörs på din kundbas, dina kunders historik och engagemang. Om du inte lär känna dina mottagare riskerar du att meddelandet som sänds ut via ditt Marketing Automation system, skickas fel. Detta misstag kan skapa irritation gentemot företaget och kunder, vilket i sin tur blir negativt för varumärket. Så, för en framgångsrik automatisering är segmentering A och O, så ta dig tid med det. 

marketing automation

Stay human!

Trots att Marketing Automation är viktigt och effektivt när man genomför stora kampanjer, är det ännu viktigare att de människorna som är involverade i den möts av en personaliserad och genuin kommunikation. Det är främst viktigt i och med att mänsklig kontakt fortfarande behövs för att få en stark och lojal relation med kunden. Konsumenter kan direkt se skillnaden på personliga meddelanden kontra meddelanden som uppenbart skickas till en hel mottagarbas. Så tänk på att med hjälp av ovanstående punkter, framförallt segmentering och analys av kundbeteenden, kan du nå fram till din kund på ett mänskligt sätt utan att uppfattas som en robot.

Allt du behöver veta om Marketing Automation – Sammanfattning

3

Sälja mer till både befintliga och nya kunder

2

Nå ut till potentiella kunder

1

Öka medvetenhet om varumärket

Vi brukar säga att i grund och botten handlar Marketing Automation om alla företags strävan efter trestegsraketen som du kan se här ovan. Marketing Automation hjälper dig kort och gott med att stärka kundrelationer, generera leads och öka intäkterna med hjälp av förprogrammerad och riktad kommunikation baserad på kundens digitala fotspår. Om man ser på Marketing Automation som ett arbetssätt och inte en enskild tjänst, förstår man de oändliga möjligheterna som Marketing Automation erbjuder. Vi hoppas att vi nu rett ut begreppet Marketing Automation, alla tillhörande Marketing Automation terms och gjort fördelarna tydliga för dig så du kan börja jobba med verktyget som en Marketing Automation specialist. 

Med vår mjukvara för Marketing Automation och segmenteringsverktyg, kan du segmentera din kommunikation och nå specifika kunder med skräddarsydda budskap, i exakt rätt tid, via den bästa kanalen.  Utforska vår Marketing Automation platform gratis i 30 dagar.

FAQs

Kort och gott så är Marketing Automation ett verktyg som tillåter dig att skicka rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle. Ett MA verktyg hjälper dig att automatisera aktiviteter såsom e-post, SMS, event och hantering av befintliga samt potentiella kunder. 

Marketing Automation betyder att du låter tekniken sköta jobbet åt dig. Man använder ett system och en mjukvara för att automatisera marknadsaktiviteter och effektivisera processer.

Att sätta upp en automation i Rule är väldigt okomplicerat. Du behöver bara följa några enkla steg:

 

  1. Skapa ett e-mail-flöde
  2. Ställ in en trigger
  3. Aktivera email-flöde

Grattis - du är nu klar med din första automation!

När du sätter upp en automation i Rule så kommer den att samla in all data som registreras när den specifika automationen triggas. Den datan lagras sedan i Rules system och du kan enkelt se komplett statistik såsom konverteringar, öppningsgrad och försäljning.

Marketing Automation är det mest kostnads och tidseffektiva verktyget inom marknadsföring. Genom att automatisera manuella processer kan ditt företag istället lägga tid på att optimera säljprocessen samtidigt som mjukvaran sköter konvertering, leads och försäljning åt dig.

Marketing Automation är ett verktyg som marknadsförare använder för att planera, samordna, och mäta sina marknadsföringskampanjer med, både online och offline. Det används ofta tillsammans med livscykelmarknadsföring för att hantera och vårda leads, i syfte att konvertera leads till kunder.

Rule erbjuder ett Marketing Automation verktyg med funktioner för e-handlare som vill kunna nå sina kunder med rätt budskap, vid rätt tillfälle, under alla steg i kundresan. Genom att sätta upp ett flöde av automail som automatiskt triggas på kundens beteende eller aktivitet, kan du som e-handlare säkerställa att du inte missar något tillfälle att kommunicera med kunden på. Det kommer i sin tur leda till ökad försäljning, digital tillväxt och förtroende.

Med automatiserad marknadsföring kan företag rikta in sig på kunder via automatiserade meddelanden så som e-post, sms, landningssidor och sociala medier.  Budskap skickas automatiskt ut med hjälp av processer som kallas för arbetsflöden som man sätter upp i ett Marketing Automation system som Rules. Genom att automatisera din marknadsföring ökar du din synlighet och skapar bättre förståelse för dina potentiella kunders resa med ditt varumärke.

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang