MARKETING AUTOMATION – SÅHÄR FUNGERAR DET

RuleMailer – Marketing automation

Vad är marketing automation?

Marketing automation är mjukvara och taktiker som möjliggör för företag att vårda prospects genom personifierat, användbart innehåll som stöttar konverteringsprocessen. Kort sagt kan man säga att det har syftet att omvandla prospects till kunder, och kunder till nöjda kunder. Denna sortens marknadsföring genererar typiskt sett märkbara intäkter för företag och levererar hög return of investment.

Med RuleMailers helhetslösning kan du utnyttja alla de digitala fotspår som kunderna lämnar efter sig. RuleMailer bearbetar på bästa sätt varje kontaktyta – allt för att stötta en så effektiv automatiserad säljprocess som möjligt.

Varför är det viktigt?

Många företag investerar inom marketing automation – det är hetare nu än någonsin. En av de mest centrala anledningarna är det informationsöverflöd det nya digitala medielandskapet fört med sig. Konsumenter får idag lätt tillgång till den information om produkter de behöver. Därför är det viktigare än någonsin att anpassa budskapen efter kundens olika intressen – allt för att lyckas konvertera intresse till handling.

Genom att ta tillvara på de ”digitala fotspår” konsumenter lämnar efter sig kan du lätt hitta rätt strategi för att närma dig dina potentiella kunder. Det räcker alltså inte längre med att bara ha information om dina produkter, du måste hitta ett sätt att nå kunden med någonting som gör att hon upfattar dig som en bättre och mer trovärdig leverantör. Genom att automatisera denna process möjliggör du för effektivisering, och på sikt uppskalning.

CRM-system

Genom att ha en integration mot ditt företags CRM-system kan du skicka riktade kampanjer till alla dina målgrupper. Integrationen med RuleMailer är snabb och enkel – och passar alla företag. RuleMailer återrapporterar till ditt CRM-system och du kan se direkt på kundkortet vilka kampanjer som är öppnade, klickade osv.

Läs mer

Cart abandonment

En kvarglömd varukorg kan ofta fångas upp genom en automatiserad påminnelse. Genom att sätta upp automatiska påminnelser via e-post inom det närmsta dygnet kan du effektivt höja avslutsfrekvensen. Inkludera bilder på produkterna som ligger kvar i varukorgen och ha en tydlig länk tillbaka. Krydda med ett erbjudande, support, snabb leverans och bra köpvillkor.

Läs mer

Back in stock-aviseringar

Vissa köp kan inte fullföljas då produkten som kunden vill köpa helt enkelt är slut på lager. Genom att skicka ett automatiserat mail till kunden kan man påminna om när varan åter finns i lager och på detta vis uppmana till köp. Detta höjer avslutningsfrekvensen och på sikt konverteringen.

Läs mer

Automail

En av e-postmarknadsföringens bästa verktyg är automail. Detta är mail som triggas på kundens beteende eller aktivitet. Genom att sätta upp en serie automatiska ser du alltid till att du i rätt tidpunkt kommunicerar rätt innehåll till kunden.

Läs mer

Er support är helt överlägsen.

Tack för att ni alltid finns där!

Magnus Edblom, Hollywood.se

Ni är ju bara för bra för att vara sanna!

Snabba och möjlighetsorienterade. Tack!

Karin Isberg, Tomorrow Story