Rabattkoder – öka din konvertering med en rabattkod

Vad är en rabattkod?

Rabattkoder, kampanjkoder, rabattkuponger och så vidare. Rabattkoder kan benämnas på olika sätt, se ut på olika vis och sändas via både SMS och e-postmarknadsföring. Men vad de alla har gemensamt är att de ger kunden någon typ av rabatt när den handlar. En rabattkod kan vara en förmån i form av fri frakt, en procentuell rabatt på ett första köp eller ett merförsäljnings-erbjudande som ta 3 betala för 2. Det mest positiva med rabattkoder är att de gynnar både kund och företag. Kunden får köpa en vara till ett rabatterat pris och företaget får in en betalande kund som förhoppningsvis blir återkommande.

Rabattkoder i Rule

Nu kan du enkelt ladda upp egna rabattkoder i Rule och smidigt inkludera dem i utskick till dina kunder. Utformningen på dina rabattkoder bestämmer du helt själv. De kan vara i form av digitala presentkort, unika VIP-erbjudanden, nykundsrabatter eller något annat typ av erbjudande. 

En primär fördel med funktionen för rabattkoder i Rule är att du själv administrerar dem. Det innebär att du själv bestämmer hur många rabattkoder du vill ladda upp åt gången och du får en tydlig översikt över hur många rabattkoder som förbrukats och hur många som kvarstår, så att du enkelt ser när det behöver laddas upp nya.  Läs om hur du kommer igång här i vår kunskapsbank.

rabattkoder, rabattkod, zalandi rabattkod

Rabattkoder skapar återkommande kunder

Med rabattkoder kan du skapa långvariga kundrelationer med lojala, återkommande kunder. Eftersom en rabattkods utförande kan variera på så många olika sätt, går de att inkludera i nästan all typ av kommunikation. Det innebär att du kan aktivera, engagera och hålla dina kunder varma längs kundresan med hjälp av rabattkoder. I sin tur kommer det leda till att din kundbas expanderar och således ökar också din försäljning.

Fördelar med rabattkoder

  • En rabattkod gynnar både kunden och avsändaren
  • Med en rabattkod kan du enkelt bygga kundlojalitet
  • Rabattkoder lockar ofta till upprepade köp
  • Du kan inkludera en rabattkod i nästan all typ av kommunikation. Till en ny kund kan du erbjuda en nykundsrabatt, ge ett VIP erbjudande till en lojal kund eller ett win back erbjudande till en kund som du håller på att förlora.
  • Rabattkoder fungerar utmärkt som merförsäljning, chansen är större att en kund handlar mer än en sak i samband med en rabattkod. Speciellt om rabattkoden är utformad som exempelvis få 50% på den andra varan vid köp av två.

Var hittar man rabattkoder?

Det går att hitta rabattkoder överallt på nätet, även gratis rabattkoder. Det är många konsumenter som har för vana att kolla om det finns rabattkoder tillgängliga hos butiker, innan de handlar där. Exempelvis om en kund ska handla på Zalando så googlar den “Zalando rabattkod” för att se om det finns en öppen rabattkod på Zalando tillgänglig. En del företag väljer att alltid ha “allmänna” rabattkoder tillgängliga i form välkomstrabatter eller exempelvis att om man prenumererar på deras nyhetsbrev så får man 10% på ett köp. 

Att göra på detta viset är ett smart sätt för företag att snabbt konvertera kunder både till sin hemsida men också till sitt nyhetsbrev. Chansen är då stor att när dessa kunder genomfört sitt köp, också blir återkommande och det är även väldigt enkelt att kommunicera med dem i fortsättningen eftersom de redan har “optat in”.

Hur gör man en egen rabattkod?

För att börja använda funktionen för rabattkoder i Rule, behöver ni bara ladda upp en textfil som innehåller dessa rabattkoder. När rabattkoderna är uppladdade i Rule är det bara att sätta igång och börja skapa snygga utskick som du inkluderar dessa koder i. Dina kunder väljer i sin tur helt fritt vad dem vill handla, när de vill göra det och till vem det ska levereras till, via vilket leveranssätt. 

Läs mer om rabattkoder i vår kunskapsbank!

rabattkoder, rabattkod, skapa egen rabattkod, zalando rabattkod, foodora rabattkod
Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

gdpr, vitamin well

Alla amerikanska leverantörer kan inte längre hantera personuppgifter enligt GDPR

Sedan Schrems II Domen trädde i kraft så har många företag som skickar ut sin digitala kommunikation via amerikanska leverantörer stått inför ett tufft dilemma.  …

Read More
påsk, påskägg, påsken, easter

Så lyckas du med din marknadsföring i påsk

April april! Rule får tyvärr inte hjälp av några brevduvor i påsk. Däremot kommer vi i detta inlägg dela med oss av våra bästa tips …

Read More
avregistreringar

Minska avregistreringar på dina mailutskick

Avregistreringar på mailutskick, vad beror de egentligen på? Vi får in mycket frågor från kunder som tycker att antalet avregistreringar på deras utskick är för …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang