Marketing Automation, vad är det? På den här sidan har vi sammanställt allt du behöver veta för att komma igång med marketing automation. Det pratas mycket om ”Marketing Automation tools”, men vad gör ett sådant verktyg eller system egentligen? Vi reder ut vad begreppet ”Marketing Automation” betyder, varför det gynnar ditt företag och hur Rules mjukvara för MA kan hjälpa dig att automatisera kommunikationen genom hela kundresan. Let’s go, what is Marketing Automation?
Marketing Automation – ett system för automatisering
Marketing Automation är en förprogrammerad process som tillåter företag att automatisera sin marknadskommunikation och automatiskt leverera personanpassad marknadsföring, vid varje kontaktpunkt med kunden. Marketing Automation hjälper till med:
- att generera nya leads
- konvertera leads
- skapa starka och lojala kundrelationer.
Det finns många fördelar med att automatisera sin digitala marknadsföring och istället väldigt få nackdelar med automatisering. Genom att ersätta manuella processer med automatiserade, sparar du tid, ökar effektivitet och tar tillvara på möjligheterna som Marketing Automation öppnar upp för. Det kan handla om allt från e-postmarknadsföring och lead nurturing till en mer personaliserad upplevelse för din e-handel.
Vad är automation och automatisering?
Automatisering eller automation fungerar precis som namnet säger, något sker automatiskt. Man låter helt enkelt en maskin eller en teknik utföra ett arbete. Automatisering ersätter manuella processer genom att låta tekniken sköta arbetet. En automation kan du sätta upp med ett Marketing Automation verktyg som Rules. Vi erbjuder ett verktyg för Marketing Automation på svenska och engelska för alla företag, oavsett digital mognad. För att kunder ska kunna maximera resultat, ger vi även säljstöd i form av gratis CSM möten, där vi svarar på frågor kring CRM och ger stöd i hur man ökar försäljning på lång och kort sikt.
Värdefull kunddata
När du integrerar din Marketing Automation plattform med de övriga systemen och plattformarna som bär på värdefull kunddata, kan du rikta digital marknadsföring mot kunder baserat på:
- aktivitet
- köphistorik
- beteende på din webbplats
- preferenser
Utifrån det kan du sen skräddarsy kommunikation och digital marknadsföring och leverera den till kunden vid rätt tidpunkt, via rätt kanal. Med andra ord så handlar det om att identifiera dina kunder, fånga intresset och sedan behålla dem, samtidigt som du ökar företagets intäkter. Oavsett om du är en e-handlare eller har någon annan typ av hemsida.
Läs mer om vår Marketing Automation plattform.
Hur fungerar Marketing Automation?
Lead nurturing – vårda dina kundrelationer
När potentiella kunder och besökare gett ifrån sig kunddata, kan företag använda Marketing Automation till att börja bygga en relation med kunden, med hjälp av automatiserad välkomstkommunikation. När en potentiell kund, ett lead, blivit en kund, tillåter tekniken att företag automatiskt kan vårda relationen genom relevant kommunikation. Samt “vinna tillbaka” kunder som företaget håller på att förlora. Detta gör dina interaktioner med kunden både rikare och mer lönsamma, bra va!
Lead nurturing handlar om att kommunicera med våra leads med relevant innehåll genom hela köpprocessen, från första kontakt med dem till avslutat köp.
Samlar upp kunders digitala fotspår
Marketing Automation fungerar som ett uppsamlingssystem. Systemet baseras alltså på information och lagrar kunders beteende och aktivitet på webben. Varje gång en kund exempelvis börjar prenumerera på ett nyhetsbrev och lämnar sin e post, köper något från en butik eller klickar på en annons, ger dom ifrån sig värdefull information i form av digitala fotspår. Ju mer en besökare vistas på hemsidan desto mer information lämnar den efter sig. Det Marketing Automation gör då är att samla all data och lagra den. Utifrån den informationen kan MA systemet sen sända ut så kallade automatiska triggermails till kunder som registrerat sin e-post vid något tillfälle.
Få reda på vad dina kunder är ute efter
Målsättningen är därför att besökare på något sätt ska dela med sig av uppgifter om dem själva som namn, e-post, arbetsplats och annan relevant information när dom besöker en webbplats. Ju mer personlig och specifik information som systemet snappar upp och samlar in om en kund, desto tydligare profil kan sedan byggas upp. Marketing Automation hjälper dig också att få reda på vad dina kunder och besökare letar efter för tjänster på din webbplats eller din e-handel, hur dom hittade till den (exempelvis via sociala medier eller ett nyhetsbrev) och hur du därefter bibehåller en god relation och kommunikation. E-handlare har därför väldigt stor användning för ett Marketing Automation verktyg och dess alla funktioner.
Vill du komma igång? Utforska Rule gratis i 30 dagar
Varför är Marketing Automation viktigt?
På ett både tids och kostnadseffektivt sätt kan du med hjälp av Marketing Automation skicka personliga, automatiserade meddelanden till en större mängd kontakter istället för bara en åt gången. Det betyder att det möjliggör för EN marknadsförare att prestera minst lika bra som ett helt team. Hur effektivt är inte det? Marketing Automation ger dig alltså möjlighet för dig som företag att jobba mer produktivt, öka intäkterna snabbare och fokusera på andra delar i säljprocessen.
Ett MA system hjälper dig inte bara att spara tid och resurser. Det ger även dina kunder en personlig kundupplevelse med tankeväckande, autentisk kommunikation som låter personlig och genuin, även fast du skickar samma typ av meddelande till flera tusentals kunder. Med Rules teknik för online Marketing Automation har du möjlighet att bygga långvariga och lojala kundrelationer.
Bygg tillit med hjälp av skräddarsydd kommunikation
Marketing Automation fungerar utmärkt som ett verktyg att skapa lojalitet och tillit med. Genom att rikta relevant innehåll mot dina kunder visar du att du bryr dig om dom. Ju mer du skräddarsyr din kommunikation, desto mer kommer dina kunder lita på att du fortsätter att leverera produkter och/eller tjänster av hög kvalitet. Det finns även andra sätt att använda automatisering på och visa lojalitet mot dina kunder, till exempel genom att skicka erbjudanden i form av kuponger eller andra rabatter till personer eller leads som tidigare integrerat med varumärket.
Fördelar med Marketing Automation
Bättre kundupplevelse
Marketing Automation ger dig möjlighet att rikta personifierad kommunikation mot dina kunder och på så sätt bygga lojalitet. Med hjälp av riktade och skräddarsydda meddelanden kommer kunden känna sig uppmärksammad och ditt företag framstår som engagerande och pålitligt. Det är också stor chans att en kund som fått ett gott intryck om ett företag också återvänder till det.
Fler kvalitativa leads
Man kan som företag enkelt få en insyn i hela leadsprocessen vilket betyder att vi kan granska kundens beteende hela vägen från kanalen den konverterar från tex sociala medier, fram till att den avslutar en affär. På så sätt kan man dra slutsatser om vilka kanaler som fungerar bäst, vilket content som tilltalar och intresserar kunden mest samt vilken kampanj man ska optimera.
Högre ROI
Siffror visar på att Marketing Automation har väldigt hög ROI vid e-postmarknadsföring framförallt. Det öppnar upp för att stärka och förenkla många olika moment i säljprocessen som generar i både högre och snabbare ROI än marknadsföring som inte automatiseras. Olika företag uppnår olika nivåer av ROI från Marketing Automation på grund av olika mognadsnivåer i sina processer, system och färdigheter. Med andra ord handlar det om hur de använder programvaran – och var de befinner sig i sitt antagande.
Generellt visar resultat att:
- Företag som använder Marketing Automation får bättre koll på säljtratten, har mer produktiva säljare och upplever bättre intäkter.
- Företag som använder Marketing Automation är mer benägna att rapportera snabbare tillväxt, än användare som inte automatiserar sin marknadsföring.
- Majoriteten av företagen ser ROI på mindre än ett år.
Resurssnålt
På ett både tids och kostnadseffektivt sätt kan du effektivisera och underlätta din digitala marknadsföring och kommunikation. Marketing Automation gör det möjligt att skicka riktade meddelanden till en större mängd kontakter, istället för bara en åt gången. På så sätt minskas det manuella arbetet och istället skapas utrymme för att optimera den digitala strategin.
Är du ett mindre företag kan det vara oerhört kostsamt att anlita marknadsförare på heltid. I dessa fall är Marketing Automation ett klockrent verktyg för att uppnå marknadsmålen utan att behöva lägga allt för mycket resurser i det.
Detaljerad bild av kundens beteende
Marketing Automation ger dig möjlighet att få en betydligt mer komplett och detaljerad bild av potentiella kunders beteende än vad manuella metoder kan ge. Genom att spåra kunders interaktioner med den kommunikation och marknadsföring som du riktar mot dom, kan ditt team få en bättre förståelse för vilka moment och taktiker som fungerat bäst under kundresan. Lärandet av dom insikterna går sedan att tillämpa på framtida aktiviteter.
Vill du komma igång? Utforska Rule gratis i 30 dagar
Automatiserad marknadsföring genom hela kundresan
Med hjälp av värdefull kunddata och kraftfull teknik, kan du leverera anpassad automatiserad marknadsföring genom hela kundresan med ditt varumärke.
Tänk på kundresan som en färdplan som beskriver hur en kund blir medveten om ditt varumärke, deras interaktion med ditt varumärke och hur kunden agerar därefter. Istället för att bara titta på en del av en processen eller en enskild händelse, dokumenterar kundresan hela upplevelsen av att vara kund och visualiserar den process kunden går igenom för att bli:
- medveten om (företag/produkt/tjänst)
- överväga och utvärdera
- samt besluta om att köpa en ny produkt eller tjänst.
Varje kund är unik
En del kunder kan verka lika i sitt beteende men inga kunder är identiska, varje kund är unik! Med det sagt så borde även deras kundresa hos ditt varumärke vara det. Det finns verktyg som hjälper dig att bygga upp serier med relevanta mail som är automatiserade och även anpassade efter de olika faserna som kunden befinner sig i under kundresan.
1. Interagera och attrahera kunden från start
Första steget i kundresan är att väcka potentiella kundens intresse. Här är målet att försöka övertyga den potentiella kunden att engagera sig med ditt företag. Internet är stort och konkurrensen likaså, men det betyder inte att du behöver försöka locka precis alla som är ute på nätet. Det primära målet är att du vill expandera antalet människor som tillhör din målgrupp och få dom att besöka din webbplats.
För att locka dom kan det vara bra att bygga upp en strategi där fokuset ligger på att fånga upp leads genom till exempel ett prova-på-gratis-erbjudande, nedladdningar och e-postmarknadsföring som kan förvandla dessa besökare till kunder. Idén är att få konsumenten tillräckligt intresserad för att dela med sig av information, framförallt sin e-postadress. Det är genom att samla viktig information om den potentiella kunden som du kommer kunna bygga vidare och skapa en relation, vilket är ett avgörande moment i kundresan.
Om en besökare på din webbplats väl uttrycker intresse om vad ni erbjuder och till exempel signar upp sig för att prenumerera på erat nyhetsbrev, då är det dags att väcka nyfikenhet hos kunden genom att skicka ett automatisk välkomstmeddelande, så kallat onboarding-mail. I ert välkomstmail kan ni presentera er, uttryck er glädje till att just den personen hittat till er – och ge dom en anledning att stanna kvar hos er. Därför kan du med fördel även lägga in ett välkomsterbjudande i mailet för att höja chanserna till köp och samtidigt konvertera kunden till hemsidan. Denna typ av automation sätter du enkelt upp med Rules Marketing Automation verktyg.
3. Från övervägande till köp - fånga upp övergivna varukorgar
Ibland händer det att en kund är på väg att avsluta ett köp men inte slutför det, till exempel att dom lägger något i varukorgen men utan att checka ut. Då gäller det att uppmuntra kunden till köp genom att påminna om vad den går miste om. Genom att sätta upp automatiska påminnelser som triggar cart abandonment, får kunden ett mail som informerar om att dom har en överbliven varukorg. För att höja avslutsfrekvensen kan man lägga in en ett automatiserat rabatterbjudande i mejlet men också rekommendera liknande objekt som de kanske gillar genom att använda deras köphistorik och beteende på din webbplats.
4. Uppmuntra till upprepade köp med produktrekommendationer
När du kommit såhär långt i kundresan betyder det alltså att en kund genomfört ett köp – hurra! Du har nu konverterat en potentiell kund, till en kund och det är nu man brukar säga att den traditionella säljtratten tar slut här. Men här tar livscyckelmarknadsföring det till nya steg och fortsätter som en cykel. När kunden genomfört ett köp, skicka ett “tack” meddelande. Inkludera gärna ett automatiserat och välutformat transaktionellt mail, som en bekräftelse på att allt gått rätt till och att kundens order är väl omhändertagen. Om du lägger lite extra krut på design eller kanske inkluderar produktrekommendationer i mailet baserat på det köp som precis gjordes, så kan du öka din försäljning ytterligare!
5. Håll dialogen uppe med relevant kommunikation
När du väl konverterat en besökare till att bli kund och i bästa fall, en lojal kund så startar det viktigaste jobbet – att få den att vilja stanna kvar. Nyckeln till framgång inom försäljning är just det, att behålla sina kunder och för det behövs en bra strategi.
Överlag så är konsumenter mer benägna till att handla hos en återförsäljare som känner till deras köphistorik och som utifrån den levererar relevant innehåll till kunden. Det är ett väldigt bra sätt att upprätthålla dialogen med en kund på samtidigt som du bygger förtroende som förhoppningsvis leder till att du får behålla kunden.
Baserat på data som visar vad som uppskattas av den målgrupp som kunden tillhör, kan personaliserade mail skapas bestående av riktade specialerbjudanden. Det håller kundens intresse vid liv och chansen att den gör ett återköp är stor. Den här typen av riktad kommunikation kan alltså ett MA system hjälpa dig med.
Hos de flesta e-handlare kan man bevaka en vara som är slut i lager. Har man då förprogrammerat en back in stock funktion, så kommer ett automatiskt back in stock mail skickas till kunden när varan är åter i lager. Det betyder att kunden då har chans att köpa varan som den tidigare visat intresse för och du får chans till att höja konverteringsgraden och en ökad försäljning. Win, win!
6. Från upprepade köp till en varumärkesambassadör
När kunden har genomfört upprepade köp går den från att vara kund till att bli en lojal kund – så nu är dags att göra den här kunden till en varumärkesambassadör. I det här steget passar det utmärkt att uppmuntra kunden till att sprida ordet vidare till sina nära och kära genom ett värva-en-kompis-erbjudande. Du kan även be kunden om feedback på genomförda köp i form av att be denne antingen betygsätta produkterna eller fylla i ett formulär. På så sätt visar du ett genuint engagemang i kundens upplevelse med ditt varumärke.
7. Vinn tillbaka inaktiva kunder med Win back mail
Med kunder som inte har interagerat med dig på ett tag kan du skicka win back mail. Bara för att en kund inte handlat eller visat intresse för ditt företag på ett tag, betyder det inte att kunden är förlorad. Här handlar det om att ge kunden en anledning att komma tillbaka genom att påminna om de fantastiska sakerna de sett eller köpt på just din webbplats.
Är det däremot så att du riktat kommunikation mot en specifik kund under en längre period för att försöka vinna tillbaka den men utan framsteg, då är det viktigt att ta reda på orsaken till bakom kundens avbrott. Då kan du skicka ett enkätmail med en bifogad länk som leder till en snabb enkätundersökning. På så sätt kan du få värdefull feedback från dina kunder och samtidigt visa att du är engagerad i att förstå kundens beteende.
Vill du komma igång? Utforska Rule gratis i 30 dagar
Nycklar inom Marketing Automation
Börja med att sätta upp mål
Det kan vara bra att börja med att först sätta upp konkreta mål för vad du vill uppnå med din marknadsföring. Därefter kan du implementera MA i din marknadsstrategi som ett verktyg för att uppnå målen, se Marketing Automation som ett användbart verktyg. På så sätt kan du effektivisera dina strategier och samtidigt mäta dina framsteg.
Identifiera repetitiva uppgifter
Innan du väljer att börja jobba med Marketing Automation är det bra att identifiera de mest repetitiva marknadsaktiviteterna som ditt företag har.
Exempel på typiska uppgifter som många marknadsavdelningar gör manuellt, men som går att automatisera:
- Skapande av kampanjer
- Nyhetsbrev
- Utbildnings/semniarie inbjudningar
- Uppdatering av kontakter i CRM/Säljstöd
- Segmentera målgrupper
- Svars/bekräftelsemejl
- Kundlistor för säljare
- Importering och exportering av kontakter mellan olika system och kanaler
Marketing Automation är som mest effektiv när den är så riktad som möjligt. Hur du ska rikta dig mot dina kunder avgörs på din kundbas, dina kunders historik och engagemang. Om du inte lär känna dina mottagare riskerar du att meddelandet som sänds ut via ditt Marketing Automation system, skickas fel. Detta misstag kan skapa irritation gentemot företaget och kunder, vilket i sin tur blir negativt för varumärket. Så, för en framgångsrik automatisering är segmentering A och O, så ta dig tid med det.
Stay human!
Trots att Marketing Automation är viktigt och effektivt när man genomför stora kampanjer, är det ännu viktigare att de människorna som är involverade i den möts av en personaliserad och genuin kommunikation. Det är främst viktigt i och med att mänsklig kontakt fortfarande behövs för att få en stark och lojal relation med kunden. Konsumenter kan direkt se skillnaden på personliga meddelanden kontra meddelanden som uppenbart skickas till en hel mottagarbas. Så tänk på att med hjälp av ovanstående punkter, framförallt segmentering och analys av kundbeteenden, kan du nå fram till din kund på ett mänskligt sätt utan att uppfattas som en robot.
Allt du behöver veta om Marketing Automation – sammanfattning
Vi brukar säga att i grund och botten handlar Marketing Automation om alla företags strävan efter trestegsraketen, nämligen att:
- Öka människors medvetenhet om varumärket
- Nå ut till potentiella kunder
- Sälja mer
Marketing Automation hjälper dig kort och gott med att stärka kundrelationer, generera leads och öka intäkterna med hjälp av förprogrammerad och riktad kommunikation baserad på kundens digitala fotspår. Om man ser på Marketing Automation som ett arbetssätt och inte en enskild tjänst, förstår man de oändliga möjligheterna som Marketing.Automation erbjuder.
Vi hoppas att vi nu rett ut begreppet Marketing Automation, alla tillhörande Marketing Automation terms och gjort fördelarna tydliga för dig.
Utforska vår Marketing Automation platform gratis i 30 dagar.
Med vår mjukvara för Marketing Automation och segmenteringsverktyg, kan du segmentera din kommunikation och nå specifika kunder med skräddarsydda budskap, i exakt rätt tid, via den bästa kanalen. Behöver du hjälp att komma igång med Marketing Automation? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett Rule konto? Utforska Rule gratis i 30 dagar! Skapa ett konto via knappen nedan.