Vad är Livscykelmarknadsföring?

 

Livscykelmarknadsföring, som namnet antyder, bygger på idén att kunderna går igenom vissa steg under den tid de är engagerade i ditt företag. Från den första gnistan av intresse till det senaste köpet de gör med ditt varumärke. Livscykelmarknadsföring fokuserar på att identifiera de bästa sätten att engagera varje kund baserat på vart de befinner sig i livscykeln.

Nedan finner ni de olika faserna av livscykelmarknadsföring:

Fas 1. Ett bra första intryck

För varumärken är det viktigt att göra ett bra första intryck för att starta engagemang på ett bra sätt. Ditt första meddelande sätter tonen för resten av relationen, så se till att meddelandet är minnesvärt och skräddarsytt. Personlig kommunikation med dina kunder ska börja från dag ett.

“74.4% of consumers expect a welcome email when they subscribe.”  – BlueHornet Consumer Views of Email Marketing 2013

Fas 2. Bibehållande av kund

Vid denna fas har kunder anmält sig till en kostnadsfri Trial eller har slutfört sitt första köp. Detta är ett avgörande ögonblick i kundens livscykel, eftersom de redan har genomfört en transaktion, men de är ännu inte riktigt investerade i ditt varumärke. Ett exempel i detta stadie är produktrekommendationer, vilket är kraftfulla när det gäller att uppmuntra kunder att köpa. Skriv de rekommenderade produkterna direkt i e-postmeddelandena och gör rekommendationerna personliga.

Fas 3. Vinna tillbaka stadiet

Ingen gillar att förlora kunder. Bra insatser för att återaktivera kunder är att skapa ett segment av abonnenter som inte har köpt inom en viss tidsperiod och sedan leverera ett statiskt e-postmeddelande med en standardrabatt. En bra tanke är även att anpassa mängden rabatt beroende på kundens customer lifetime value”.  Till exempel kan en kund med hög CLV erbjudas en högre rabatt som ett lojalitetstecken, medan en kund med låg CLV kan skickas en mindre rabatt för att uppmuntra ett andra köp.

Fas 4. Ambassadörsstadiet

Kunderna i Ambassadörsstadiet är de som regelbundet engagerar sig med ditt varumärke på en eller flera kanaler, som ofta köper, och som gillar ditt varumärke så mycket att de sprider ordet till sina vänner och familjer. Kunder i detta stadiet är redan nöjda med ditt varumärke och din tjänst, så det är smart att anstränga sig extra mycket för att fortsätta att överraska och glädja dessa kunder. Att försöka uppnå en känsla av exklusivitet för VIP-kunder är ett utmärkt sätt att höja shoppingupplevelsen.

Datadriven livscykelmarknadsföring hjälper dig att leverera relevanta beröringspunkter vid varje steg av kundens engagemang med ditt varumärke. När det görs korrekt, förbättrar och utökar livscykelmarknadsföring förhållandet mellan ditt företag och dina kunder – ett win-win-scenario för båda parter.

 

För frågor kring hur ditt varumärke kan börja använda dig av Livscykelmarknadsföring kontakta oss på [email protected]

 

 

About the Author:

Leave A Comment