Vad är Livscykelmarknadsföring?

Livscykelmarknadsföring, som namnet antyder, bygger på idén att kunderna går igenom vissa steg under den tid de är engagerade i ditt företag. En kundlivscykel startar från den första gnistan av intresse till det senaste köpet de gör med ditt varumärke. Med hjälp av Livscykelmarknadsföring och Marketing Automation kan du identifiera de bästa sätten att engagera varje kund och leverera skräddarsydd kommunikation genom hela kundcykeln.

Nedan finner ni de olika faserna av livscykelmarknadsföring:

Fas 1. Ett bra första intryck

För varumärken är det viktigt att göra ett bra första intryck för att starta engagemang på ett bra sätt. Ditt första meddelande sätter tonen för resten av relationen, så se till att meddelandet är minnesvärt och skräddarsytt. Personlig kommunikation med dina kunder ska börja från dag ett.

”74.4% of consumers expect a welcome email when they subscribe.”  – BlueHornet Consumer Views of Email Marketing 2013

Fas 2. Bibehållande av kund

Vid denna fas har kunder anmält sig till en kostnadsfri Trial eller har slutfört sitt första köp. Detta är ett avgörande ögonblick i kundens livscykel, eftersom de redan har genomfört en transaktion, men de är ännu inte riktigt investerade i ditt varumärke. Ett exempel i detta stadie är produktrekommendationer, vilket är kraftfulla när det gäller att uppmuntra kunder att köpa. Skriv de rekommenderade produkterna direkt i e-postmeddelandena och gör rekommendationerna personliga.

Fas 3. Vinna tillbaka stadiet

Ingen gillar att förlora kunder. Bra insatser för att återaktivera kunder är att skapa ett segment av abonnenter som inte har köpt inom en viss tidsperiod och sedan leverera ett statiskt e-postmeddelande med en standardrabatt. En bra tanke är även att anpassa mängden rabatt beroende på kundens customer lifetime value”.  Till exempel kan en kund med hög CLV erbjudas en högre rabatt som ett lojalitetstecken, medan en kund med låg CLV kan skickas en mindre rabatt för att uppmuntra ett andra köp.

Fas 4. Ambassadörsstadiet

Kunderna i Ambassadörsstadiet är de som regelbundet engagerar sig med ditt varumärke på en eller flera kanaler, som ofta köper, och som gillar ditt varumärke så mycket att de sprider ordet till sina vänner och familjer. Kunder i detta stadiet är redan nöjda med ditt varumärke och din tjänst, så det är smart att anstränga sig extra mycket för att fortsätta att överraska och glädja dessa kunder. Att försöka uppnå en känsla av exklusivitet för VIP-kunder är ett utmärkt sätt att höja shoppingupplevelsen.

Datadriven livscykelmarknadsföring hjälper dig att leverera relevanta beröringspunkter vid varje steg av kundens engagemang med ditt varumärke. När det görs korrekt, förbättrar och utökar livscykelmarknadsföring förhållandet mellan ditt företag och dina kunder – ett win-win-scenario för båda parter.

 

livscykelmarknadsföring

 

Behöver du hjälp att komma igång med livscykelmarknadsföring och kundresor? Kontakta oss.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Viseo guest blog post seo

SEO för din e-handel – så lyckas du!

Detta är ett gästinlägg från Martin Sandberg, CMO på Viseo. Att få sin hemsida att ranka högt på Google kan vara en utmaning om man …

Read More
påsk easter sms

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en …

Read More
våra funktioner - om rule

Rule renewed – En förnyad och förstärkt varumärkesprofil

Rule renewed Det händer spännande saker på Rule! Vi har under förra året, bland andra roliga saker, fokuserat på att utforma en mer rättvis och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang