Återfå utebliven försäljning med Back in stock email
Återförsäljare förlorar enorma summor i intäkter varje år, på grund av att varor inte finns i lager. Genom att addera smarta ”tillbaka i lagret”-aviseringar som en del av din Marketing Automation strategi kan du återfå uteblivna intäkter, höja konverteringsgraden och på sikt öka försäljningen. När en kund tagit sig hela vägen till kassan för att sedan upptäcka att produkten inte finns i lager, resulterar det i en negativ kundupplevelse. I dessa fall ber man om att få maila kunden när varan är åter i lager, eller ser till att erbjuda snarlika produkter. Allt för att se till att köpet inte går förlorat.
Vad är Back in stock email?
Back in stock email, även kallat “tillbaka i lagret aviseringar” på svenska, är smarta automatiserade aviseringar som berättar när en produkt som varit slut, är åter i lager. Om en kund eller blivande kund är intresserad av en vara som är slut i lager, kan man locka till köp genom en riktad påminnelse. Medans kunden väntar på ett Back in stock email från dig, kan du passa på att skicka ett mail där du uppmanar till köp av en snarlik produkt. Det är ett utmärkt tillfälle att sälja till kunden, då du vet vad kunden är intresserad av. Med hjälp av strategiska rekommendationer baserat på kundens intresse, kan du öka din försäljning under tiden kunden väntar på att varan är åter i lager.
Automatiserade aviseringar
Aviseringen “Back in Stock” är ett automail som triggas av en viss orderdata som skickas in till Rule. Automail är välplanerade email som skickas till kunder eller mottagare vid specifika tidsinställda tillfällen. De kan även skickas som en respons på en särskild trigger som utlöses efter en viss aktivitet, i det här fallet att någon vill få en avisering när en vara är åter i lager. Automatiserade aviseringar används för att slippa det manuella arbetet och öka effektivitet. En av Rule’s grundpelare är just automatiserad kommunikation. Genom att skicka Back in stock email ökar du försäljning, samtidigt som du slipper det manuella arbetet.
Tips vid Back in stock email:
Be om mailadress
Be om kundens mailadress när kunden försöker genomföra ett köp på en vara som inte finns i lager. I och med att kunden troligtvis vill ha produkten, är det väldigt stor chans att kunden uppger sin e-postadress. Här får du två flugor i en smäll – en utökad kundbas och möjlighet till försäljning.
Rätt tidsinställning
Se till att du tänker på tidsinställningar när du skickar Back in stock mail. Vilket tidsspann som är lämpligt när du lägger upp din Back in stock strategi, är mycket beroende på vad för typ av produkter du säljer. Du kanske endast vill skicka en notis till människor som exempelvis visat intresse för produkten de senaste 30 dagarna.
Tänk på tydlighet
Gör anledningen till att mottagaren får ditt mail, tydlig. Använd ämnesraden till att förtydliga att mailet du skickar är en Back in stock avisering, så att mottagaren blir motiverad att öppna ditt mail. Back in stock mailet ska innehåll en produktbild på produkten i fråga, produktens pris samt en tydlig länk till att genomföra köpet.
För att göra ditt email fängslande, ska produkten som är tillbaka i lager vara i fokus. Du kan dock inkludera annat relevant innehåll i ditt mail. För att driva engagemang i Back in stock email kan du exempelvis inkludera produktrekommendationer som matchar den ursprungliga produkten.