Kreativa och framgångsrika marknadsföringstips inför mors dag

Visst har du inte glömt bort att mors dag börjar närma sig? Dagen då vi får överösa våra mammor med kärlek, gester och presenter. Det är även handelns sjunde viktigaste försäljningstillfälle. I år kan morsdag komma att se lite annorlunda ut för många, i och med pandemin som råder. Därför är det extra viktigt som marknadsförare att upplysa sina kunder om att mors dag är på ingång – och även stå redo med de bästa mors dag presenterna. Om du ännu inte kommit igång med att planera din marknadsföring inför mors dag, kommer vi nu hjälpa dig på traven genom att dela med oss av några kreativa och framgångsrika marknadsföringstips.

Låt mors dag stå i centrum på din hemsida

För att ingen ska kunna gå miste om att det snart är mors dag, är ett tips att utsmycka din hemsida med era bästa presenttips. Vill du inte ta upp hela startsidan till det, kan du skapa upp en landningssida som du länkar till från startsidan, där ni samlar era bästa mors dag presenter. Här har du möjlighet att lyfta fram specifika produkter som är nya, kanske inte annars säljer så bra eller som ni har en tillfällig kampanj på. Genom att utsmycka din hemsida, både påminner du kunden om att det snart är morsdag och chansen till ökad försäljning är stor. 

mors dag

Skapa en email serie inför mors dag

Med e-postmarknadsföring kan du på ett enkelt sätt hålla dina kunder uppdaterade. Därför vill vi tipsa om att skapa upp en serie av mail inför mors dag, för att påminna din publik om att börja leta efter den perfekta gåvan i tid. Men vad ska då dessa e-post utskick innehålla? Vi listar några exempel på mail som kan ingå in en email serie inför mors dag:

  • Först och främst, börja med att sända ut en påminnelse om att mors dag börjar närma sig, där du även inkluderar produktrekommendationer
  • Speciella mors dag erbjudanden eller erbjud en unik rabattkod
  • Deadline för ordrar, sista dagen att beställa för garanterad leverans innan mors dag
  • Visa upp bästsäljande mors dag presenter på er hemsida
  • Sista minuten erbjudanden, exempelvis veckan innan morsdag
  • Övergiven varukorg påminnelse
mors dag

Digital tillväxt med en exklusiv giveaway

Tävlingar och giveaways har generellt sätt alltid stort engagemang. En idé är att skapa upp en giveaway som du både kan marknadsföra via email, men också på din hemsida eller i dina sociala medier. Villkoren för att delta kan exempelvis vara att man anger sin e-postadress och/eller telefonnummer. Det ger dig även möjligheten att utöka din kundbas genom att fånga upp alla dessa e-postadresser. När du sedan ska utse en vinnare i din giveaway på ett säkert sätt, kan du använda dig att smarta verktyg som Rules Raffles funktion.

mors dag

Skapa en röd tråd med omnikanalmarknadsföring

För att din mors dag kampanj ska bli så slagkraftig och framgångsrik som möjligt, behöver den upplevas som enhetlig och ha en tydlig röd tråd genom alla dina kanaler. Genom att använda dig av en omnikanalstrategi, kan du leverera personaliserad kommunikation över flera kanaler och skapa en sömlös shoppingupplevelse för kunden. Det kommer i sin tur resultera i ökad kundlojalitet och försäljning. 

Psst! Just nu har vi ett tidsbegränsat erbjudande för att hjälpa dig komma igång med Rule och omnikanalsmarknadsföring:

  • Vi bjuder vi på ett personligt uppstartsmöte
  • Hjälper dig med en omnikanalsstrategi och att koppla ihop nuvarande system
  • Vi bjuder på första månadens abonnemangsavgift

Kontakta oss så hjälper vi dig att lägga upp en lönsam omnikanalstrategi.

Nå fram med ditt budskap omedelbart med SMS

De allra flesta handlar presenter helgen innan morsdag, många även senare än så. När det börjar dra ihop sig och du snabbt vill nå din publik, bör du kommunicera med dem via SMS. Via SMS utskick når du kunden omedelbart och får en oöverträffad öppningsgrad på dina utskick. Inom loppet av bara några minuter kommer nästintill 100 % av dem som mottagit smset, ha läst ditt meddelande. Det betyder att du snabbt når fram till dina kunder med ditt budskap och kan konvertera dom till din hemsida. Ett tips är att länka till din mors dag kampanjsida, direkt i smset.

mors dag

Låt inte dina kunder köra fast, ge dem en present-guide

Många spenderar otaliga timmar på att surfa runt på nätet och leta i butiker efter den perfekta gåvan. Hjälp dina kunder att spara in på några timmar av deras presentjakt, genom att ge dem en mors dag present-guide. Guider är ett utmärkt sätt att marknadsföra dina produkter på där du kan lyfta fram precis vad du vill och samtidigt erbjuda välbehövlig inspiration till dina kunder. Kom ihåg bara att rikta in dig på olika typer av mammor i din guide och inkludera både prisvärda men också lite lyxigare produkter, det ska passa alla budgetar. En guide är ett utmärkt sätt att bygga förtroende, öka din konvertering och boosta din försäljning på.

mors dag

Mors dag är en viktig dag för företag och människor, världen över. Se därför till att planera dina kampanjer i god tid. Lägg upp en strategi för att locka nya kunder, men även för hur du ska vårda och behålla dina befintliga. Även fast kommersiella heldagar som mors dag kommer med en ypperlig chans till digital tillväxt, finns det även många sätt att skapa kundlojalitet på, genom exempelvis unika VIP erbjudanden.

Som Rule kund har du möjlighet att boka ett möte eller en workshop för att få hjälp med din digitala strategi. Kontakta oss så hjälper vi dig att maximera resultat! 

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Förenkla din kundrelation med mobilkommunikation

Detta är ett gästinlägg av LINK Mobility. Undrar du när det är rätt tillfälle att använda SMS? Svaret är – när du vill nå kunden …

Read More

Säg det med en GIF och öka din CTR med upp till 73%

En bild säger mer än tusen ord, så vad gör då en GIF? Formatet GIF eller Graphics Interchange Format som det heter, är upprepade animerade …

Read More
triggerbee

Välkomstmailet – ett av de viktigaste mailen du kan skicka

Detta är ett gästinlägg av Niclas Sjölander,  Marketing Assistant på Triggerbee. Det finns bara en kanal som används av ALLA dina kunder. (Nej, det är …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang