fbpx

Samarbetet mellan email och SEO

Vad har email och SEO för koppling?

Det är lätt att se hur digitala strategier som content marketing och SEO kompletterar varandra, men det har även visat sig att e-postmarknadsföring och SEO går hand i hand på många sätt. Nedan listar vi hur du kan göra dina email SEO-vänliga.

seo+email=match

 

Använd nyckelord-rika ord

Som vi påpekat flertalet gånger behöver inte mail vara proppade med onödig text och icke-betydelsefulla bilder. Oftast räcker en väluttänkt text för att förmedla din tanke med mailet. Här kan man även använda sig av nyckelord-rika ord för att optimera din e-post samt SEO.

Skapa unika landningssidor

Många av dina mail kommer att innehålla speciella erbjudanden eller tjänster. Istället för att länka till generella produktsidor kan du skapa upp unika landningssidor för varje kampanj. Det kanske verkar som mycket arbete för endast en tillfällig kampanj, men fler landningssidor = flera möjligheter ur ett SEO perspektiv, d.v.s högre rankning.

Optimera ämnesraden och meta-beskrivningen

Förutom att inkludera relevanta nyckelord i dina ämnesrader kan du även använda preheader texten till att stärka SEO. Testa hur din ämnesrad och initiala texten visas som rubrik och meta-beskrivning i sökresultat. Visas det mest värdefulla du vill förmedla?

Inkludera sociala medier-länkar

Fokusera inte endast på att försöka få trafik till din hemsida, inkludera även länkar till dina sociala medier-kanaler i dina mail, om du inte redan gör det. Uppmuntra dina mottagare att till ex. dela ditt innehåll, gilla er Facebook-sida etc. Om du exempelvis kör en tävling på sociala medier, uppmuntra dina e-postprenumeranter att delta! Att uppmuntra socialt engagemang har SEO-fördelar, exempelvis ökad sidtrafik.

Segmentera varumärkesambassadörerna

Medan majoriteten av mottagare passivt kommer att konsumera dina email och göra tillfälliga klick, finns det några som är mycket engagerade. Dessa varumärkesförespråkare är mer benägna att klicka till din webbplats och väl där, vidta vissa åtgärder (CTA’s) som att skriva en recension etc. För att få ut det mesta av detta ur ett SEO-perspektiv, överväg att segmentera ut den här gruppen av mottagare för att rikta dem mot specifikt innehåll. Du kan erbjuda speciella kampanjer som en belöning för deras lojalitet, och be dem att utföra fler uppgifter för SEO.

Vikten av recensioner

Skicka e-post till dina nöjda kunder och be dem att recensera ditt företag eller produkter. Recensioner är extremt viktiga för SEO, eftersom Google kommer att visa informationen direkt tillsammans med företagets profil i sökresultaten. Genom ett email kan du be kunder att ge en recension på Google, Yelp, på din webbplats eller en annan tredjepartsplattform. Positiva recensioner är alltid bra för SEO.

Digital marknadsföring har många rörliga delar som arbetar tillsammans för att leverera ditt email och uppmuntra din publik att konvertera. Gör dina email SEO-vänliga, så kommer det att hjälpa dig att få ut det mesta av din digitala marknadsföring.

Testa vår plattform gratis och upptäck hur smidigt det är att komma igång med smart kommunikation.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
epostmarknadsföring exempel

E-postmarknadsföring: Exempel och strategier

E-postmarknadsföring är ett av de mest effektiva verktygen för att bygga relationer med kunder, öka försäljningen och driva engagemang. Med rätt strategi kan du skapa ...
Read More
Leads

Leadsgenerering B2B

Att generera leads för B2B-företag är en central del av att driva affärsutveckling och säkerställa långsiktig tillväxt. Till skillnad från B2C-leadgenerering kräver B2B en mer ...
Read More
b2b segmentering

B2B-segmentering

B2B-segmentering är en av de mest effektiva strategierna för att skapa relevanta och riktade marknadsföringskampanjer. Genom att dela upp din målgrupp i mindre, specifika grupper ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.