Den 24:e smäller det!

Som tidigare är det den 24:e då tomtesäcken fylls med julklappar. Men i år är det den 24:e november som gäller. Det är då en stor mängd av årets julklappsinköp sker och du har sen en hel månad kvar innan riktiga julafton är här. Vi vill redan nu tipsa du som är handlare om några saker att ha i åtanke inför årets Black Friday.

  • Tid. Kommunicera redan nu  frågor om önskelistor för att ta reda på kundernas förhoppningar på produktutbudet när det väl är dags. Framförhållning är A och O. Se till att anpassa erbjudanden efter kanal om det är E-post, Facebook, Instagram m.m. För att nyttja er digitala kommunikation till max är det värdefullt att organisera kunderna i rätt segment så ni kan kommunicera så relevant som möjligt via E-post. Mer om hur ni arbetar datadrivet kan vi hjälpa er med genom att kontakta oss på [email protected]
  • Service. Ledorden bör vara snabbt och kundnära. Det är alltid en viktig punkt såklart och vi rekommenderar att ni ser över bemanningen för dagarna innan och efter för att hinna med eventuella försäljningstoppar. Glöm inte heller att bemanna chattfunktionen på hemsidan och supportmailen på hemsidan. Som ytterligare tips på förberedelser glöm inte heller att se över tack- och påminnelser m.m. så kundupplevelsen blir som tänkt.
  • Logistik. Gissningsvis kommer det pågå en högre aktivitet under hela veckan så förbered med extra pack- och plockpersonal utifall det behöver förstärkas med fler händer på lagret när tempot går upp. Var beredd på att hoppa in själv också. Och är era order- och leveransbekräftelser snygga och informativa?
  • Teknik. Vi rekommenderar att ni förbereder er på ökad belastning på sida och webbshop. Kanske känner ni av ökade klickpriser så var på tå inför alla detaljer och gör beräkningarna i förväg och se till att ni har betalningslösningarna på plats också.

Vi önskar er lycka till med förberedelserna och håller tummarna för en lyckad Black Friday. Har du frågor om hur du kan arbeta mer datadrivet i din kund- och marknadskommunikation så kontakta oss på [email protected]

 

About the Author:

Leave A Comment