Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

För återförsäljare är Black Friday ett av de, om inte det största försäljningseventet under året. Det finns möjlighet att gottgöra förlorade intäkter (framförallt efter nästan två års tid av pandemi), maximera försäljning och utöka sin kundbas.

I år kommer Black Friday officiellt att ta plats den 25 november men startskottet för Black Friday förväntas starta igång mycket tidigare. I början av november kommer konsumenter att börja motta information, ”hype” och exklusiva innan-BF-erbjudanden, som en uppvärmning inför Black Friday.

Vad är hemligheten bakom massintäkter och lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday?  I det här Black Friday inlägget tittar vi lite på tidigare statistik och delar med oss av ett beprövat framgångsrecept inom e-postmarknadsföring, som lett till enorm succé i form av massintäkter under denna enorma högtid.

Ökad försäljning globalt under Black Friday

Black Friday började som ett en-dags-event främst i USA och har nu vuxit till att bli ett globalt shoppingmaraton som håller igång flera dagar. Statistik visar att mestadels av försäljningen genereras på fredagen och att intresset är högst mellan onsdagen och lördagen.

Försäljning globalt Black Friday

Black Friday data visar att den genomsnittliga svensken under Black Friday köper 4:a produkter. Global statistik visar på framgång; en ökning i Storbritannien på 1708 % i försäljning, I Sydafrika; 1952 % ökning och i Tyskland en 2418 % ökning i försäljning under Black Friday.

Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

E-handlare är medvetna om de enorma försäljningsmöjligheterna som Black Friday medför. Men utmaningen kan ligga i att lägga upp en lyckad strategi för att bygga upp suspens inför den viktiga helgen och fortsättningen efter Black Friday. Nedan delar vi med oss av en beprövad och lyckad e-postmarknadsföringsstrategi – så att du kan finjustera och optimera din nuvarande.

Rensa och värm upp

Inför Black Friday behöver du rensa bland och värma upp din kundbas. E-postmarknadsföring har utvecklats och är inte som den en gång var. Även om det fortfarande finns potential att driva försäljning genom en ”orensad” mottagarbas, rekommenderar vi inte att du skickar ut ostrategiska massutskick till adresser som inte kommer att uppskatta din kommunikation.

Innan du börjar med dina Black Friday relaterade utskick och kampanjer är det alltså en bra idé att ha rensat i din mottagarbas. Exempelvis tagit bort inaktiva medlemmar och ogiltiga e-postadresser. Genom att ha en “ren” mottagarbas ökar du din leveransbarhet och ser till att dina erbjudanden når önskade mottagare. Innan Black Friday är det en bra strategi att bygga tillit och skicka värdefullt innehåll i uppbyggnad till det stora eventet. Exempel på att bygga tillit är att visa hur hög kundnöjdhet ditt varumärke har, besvara vanliga kundservicefrågor en tid före Black Friday och skicka konsekvent värdefullt innehåll som du vet att dina kunder uppskattar, en tid innan.

Skapa ett oemotståndligt erbjudande

Ditt Black Friday erbjudande ska vara det allra bästa ni erbjuder under året. Det måste vara en win/win för båda parter.

  1. Erbjudandet måste vara något som dina kunder anser är oemotståndligt.
  2. Erbjudandet måste vara vinstdrivande för företaget.

Ett exempel på ett oemotståndligt erbjudande som använts under Black Friday är från ett företag som använde ämnesraden ’Få ett presentkort värt 6000kr’. Vem som helst hade blivit frestad att klicka för att öppna det mailet. Självklart delade inte företaget ut presentkort hursomhelst, utan det var en del av en större lojalitetsstrategi, där summan kunder handlat för styrde summan på presentkorten som delades ut.

En serie med mail

Den genomsnittliga e-postinkorgen, under Black Friday helgen framförallt, är proppad med mail från företag som erbjuder massa olika spännande erbjudanden och innehåll. Det går inte att under Black Friday endast skicka ETT mail och tro att det gör susen. Du måste skicka ett mail minst varje dag runt Black Friday (några dagar innan och under hela helgen, samt gärna någon dag efter) för att hålla dig högst upp i inboxen. Du skulle kunna ha den bästa ämnesraden någonsin skapats, men om du är längst ned i inboxen kommer få att öppna ditt mail.

Nedan har vi skapat upp ett exempel på en genomtänkt struktur av e-postmarknadsföring under Black Friday och med hjälp av Marketing Automation kan du automatisera denna process. 

1. Teasern

Skapa “hype” innan du lanserar dina officiella Black Friday erbjudanden genom att skicka så kallade “Teaser mail”.

teaser email

2. Officiell start av erbjudandet

Skicka ett mail morgonen som det officiella erbjudandet aktiveras för att upplysa dina kunder att erbjudandet är live!

3. Påminnelsemail

För att kunna överträffa förra årets Black Friday resultat måste du skicka flera mail under Black Friday helgen. Många e-handlare har även erbjudandet igång under måndagen (Cyber Monday).

Följ upp dagligen (eller varför inte två gånger dagligen) under Black week höjdpunkten. Påminn om ert oemotståndliga erbjudande och slutdatumet för det, för att skapa en brådskande känsla. Även om du kommunicerar samma erbjudande vill du att känslan, ämnesraden och innehållet ska vara olika i varje mail. Mottagare kommer annars att ignorera ditt mail då de tänker att de redan sett ditt mail – Få till en fullträff på detta moment och försäljning kommer att ramla in. ????

Black Friday påminnelse mail

4. Avslutningsmail

Maila dina mottagare sista dagen av Black Friday erbjudandet och upplys dem om att de endast har ett dygn på sig att ta del av det fantastiska erbjudandet.

avslutningsmail

 

5. Sista chansen mail

Sista chansen mail är en av de mest värdefulla mail företag kan använda sig av vid e-postmarknadsföring. Några få timmar innan det exklusiva erbjudandet förväntas avslutas är det en bra strategi att skicka ett sista påminnelsemail. Genom att inkludera en text i ditt mail  i stil med “avslutas om 3 timmar!” kan du generera en ordentlig FOMO känsla hos dina kunder. Fear-of-missing-out kan leda till en enorm konvertering på din e-postkampanj.

sista chansen mail black friday

 

6. Förlängt erbjudande

Om erbjudandet visat på exceptionella resultat kan man förlänga sitt erbjudande en dag eller två, för att maximera försäljning. Ett förlängt-erbjudande-mail är det bäst att skicka på morgonen dagen efter.

Viktigt tips för en lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

Jobba lite hårdare på dina mail:

Du tävlar mot hundratals andra varumärken som försöker fånga konsumenters uppmärksamhet! En sista-minuten-kampanj kommer inte att hålla måttet. Ditt e-postinnehåll, både grafiskt och textmässigt måste vara toppklassigt med en tydlig call-to-action. Det är så du sticker ut från mängden i den största köpfesten under året.

För att summera:

  1. Se till att du har rensat i din mottagarbas för ökad leveransbarhet. 
  2. Ha en tydlig strategi kring vilka du ska kommunicera med och hur du ska kommunicera med dessa under Black Friday.
  3. Värm upp dina mottagare genom att förmedla värdefullt innehåll där du adresserar saker du kan tänka dig är av vikt för dina kunder inför Black Friday.
  4. Se till att du har ett oemotståndligt erbjudande!
  5. Var inte rädd för att kommunicera mycket under denna högtid.

Som du ser baserat på fjolårets globala Black Friday resultat är denna köpfest något att ta fullt tillvara på. Genom att lägga ned tid på att skapa upp en svårslagen e-postmarknadsföringsstrategi under Black Friday, kan du förvänta dig svårslagna försäljningssiffor. 

Behöver du hjälp med strategin inför Black Friday? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett konto och vill komma igång med digital e-postmarknadsföring? Utforska vår nyhetsbrevstjänst på obegränad tid.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Marknadsundersökning

Marknadsundersökning: En väg till insikter och framgång

För att kunna fatta välgrundade affärsbeslut och anpassa din marknadsföringsstrategi efter kundernas behov är det avgörande att ha relevant och aktuell information för dina kunder …

Read More
Målgrupper

Målgrupper: Nyckeln till framgångsrik marknadsföring

I dagens konkurrensutsatta marknad är det avgörande för företag att ha en klar förståelse för sin målgrupp. Att identifiera och förstå vem dina kunder är, …

Read More
kommunikationsplan

Kommunikationsplan: En väg till effektiv marknadsföring

En kommunikationsplan är en avgörande del av en framgångsrik marknadsföringsstrategi. Genom att skapa en strukturerad plan kan företag säkerställa att de kommunicerar på ett samstämmigt …

Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.