Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

För återförsäljare är Black Friday ett av de, om inte det största försäljningseventet under året. Det finns möjlighet att gottgöra förlorade intäkter (framförallt efter nästan två års tid av pandemi), maximera försäljning och utöka sin kundbas.

I år kommer Black Friday officiellt att ta plats 26 november men startskottet för Black Friday förväntas starta igång mycket tidigare. I början av november kommer konsumenter att börja motta information, ”hype” och exklusiva innan-BF-erbjudanden, som en uppvärmning inför Black Friday.

Vad är hemligheten bakom massintäkter och lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday?  I det här Black Friday inlägget tittar vi lite på tidigare statistik och delar med oss av ett beprövat framgångsrecept inom e-postmarknadsföring, som lett till enorm succé i form av massintäkter under denna enorma högtid.

Ökad försäljning globalt under Black Friday

Black Friday började som ett en-dags-event främst i USA och har nu vuxit till att bli ett globalt shoppingmaraton som håller igång flera dagar. Statistik visar att mestadels av försäljningen genereras på fredagen och att intresset är högst mellan onsdagen och lördagen.

Försäljning globalt Black Friday

Black Friday data visar att den genomsnittliga svensken under Black Friday köper 4:a produkter. Global statistik visar på framgång; en ökning i Storbritannien på 1708 % i försäljning, I Sydafrika; 1952 % ökning och i Tyskland en 2418 % ökning i försäljning under Black Friday.

Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

E-handlare är medvetna om de enorma försäljningsmöjligheterna som Black Friday medför. Men utmaningen kan ligga i att lägga upp en lyckad strategi för att bygga upp suspens inför den viktiga helgen och fortsättningen efter Black Friday. Nedan delar vi med oss av en beprövad och lyckad e-postmarknadsföringsstrategi – så att du kan finjustera och optimera din nuvarande.

Rensa och värm upp

Inför Black Friday behöver du rensa bland och värma upp din kundbas. E-postmarknadsföring har utvecklats och är inte som den en gång var. Även om det fortfarande finns potential att driva försäljning genom en ”orensad” mottagarbas, rekommenderar vi inte att du skickar ut ostrategiska massutskick till adresser som inte kommer att uppskatta din kommunikation.

Innan du börjar med dina Black Friday relaterade utskick och kampanjer är det alltså en bra idé att ha rensat i din mottagarbas. Exempelvis tagit bort inaktiva medlemmar och ogiltiga e-postadresser. Genom att ha en “ren” mottagarbas ökar du din leveransbarhet och ser till att dina erbjudanden når önskade mottagare. Innan Black Friday är det en bra strategi att bygga tillit och skicka värdefullt innehåll i uppbyggnad till det stora eventet. Exempel på att bygga tillit är att visa hur hög kundnöjdhet ditt varumärke har, besvara vanliga kundservicefrågor en tid före Black Friday och skicka konsekvent värdefullt innehåll som du vet att dina kunder uppskattar, en tid innan.

Skapa ett oemotståndligt erbjudande

Ditt Black Friday erbjudande ska vara det allra bästa ni erbjuder under året. Det måste vara en win/win för båda parter.

  1. Erbjudandet måste vara något som dina kunder anser är oemotståndligt.
  2. Erbjudandet måste vara vinstdrivande för företaget.

Ett exempel på ett oemotståndligt erbjudande som använts under Black Friday är från ett företag som använde ämnesraden ’Få ett presentkort värt 6000kr’. Vem som helst hade blivit frestad att klicka för att öppna det mailet. Självklart delade inte företaget ut presentkort hursomhelst, utan det var en del av en större lojalitetsstrategi, där summan kunder handlat för styrde summan på presentkorten som delades ut.

En serie med mail

Den genomsnittliga e-postinkorgen, under Black Friday helgen framförallt, är proppad med mail från företag som erbjuder massa olika spännande erbjudanden och innehåll. Det går inte att under Black Friday endast skicka ETT mail och tro att det gör susen. Du måste skicka ett mail minst varje dag runt Black Friday (några dagar innan och under hela helgen, samt gärna någon dag efter) för att hålla dig högst upp i inboxen. Du skulle kunna ha den bästa ämnesraden någonsin skapats, men om du är längst ned i inboxen kommer få att öppna ditt mail.

Nedan har vi skapat upp ett exempel på en genomtänkt struktur av e-postmarknadsföring under Black Friday och med hjälp av Marketing Automation kan du automatisera denna process. 

1. Teasern

Skapa “hype” innan du lanserar dina officiella Black Friday erbjudanden genom att skicka så kallade “Teaser mail”.

teaser email

2. Officiell start av erbjudandet

Skicka ett mail morgonen som det officiella erbjudandet aktiveras för att upplysa dina kunder att erbjudandet är live!

3. Påminnelsemail

För att kunna överträffa förra årets Black Friday resultat måste du skicka flera mail under Black Friday helgen. Många e-handlare har även erbjudandet igång under måndagen (Cyber Monday).

Följ upp dagligen (eller varför inte två gånger dagligen) under Black week höjdpunkten. Påminn om ert oemotståndliga erbjudande och slutdatumet för det, för att skapa en brådskande känsla. Även om du kommunicerar samma erbjudande vill du att känslan, ämnesraden och innehållet ska vara olika i varje mail. Mottagare kommer annars att ignorera ditt mail då de tänker att de redan sett ditt mail – Få till en fullträff på detta moment och försäljning kommer att ramla in. ????

Black Friday påminnelse mail

4. Avslutningsmail

Maila dina mottagare sista dagen av Black Friday erbjudandet och upplys dem om att de endast har ett dygn på sig att ta del av det fantastiska erbjudandet.

avslutningsmail

 

5. Sista chansen mail

Sista chansen mail är en av de mest värdefulla mail företag kan använda sig av vid e-postmarknadsföring. Några få timmar innan det exklusiva erbjudandet förväntas avslutas är det en bra strategi att skicka ett sista påminnelsemail. Genom att inkludera en text i ditt mail  i stil med “avslutas om 3 timmar!” kan du generera en ordentlig FOMO känsla hos dina kunder. Fear-of-missing-out kan leda till en enorm konvertering på din e-postkampanj.

sista chansen mail black friday

 

6. Förlängt erbjudande

Om erbjudandet visat på exceptionella resultat kan man förlänga sitt erbjudande en dag eller två, för att maximera försäljning. Ett förlängt-erbjudande-mail är det bäst att skicka på morgonen dagen efter.

Viktigt tips för en lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

Jobba lite hårdare på dina mail:

Du tävlar mot hundratals andra varumärken som försöker fånga konsumenters uppmärksamhet! En sista-minuten-kampanj kommer inte att hålla måttet. Ditt e-postinnehåll, både grafiskt och textmässigt måste vara toppklassigt med en tydlig call-to-action. Det är så du sticker ut från mängden i den största köpfesten under året.

För att summera:

  1. Se till att du har rensat i din mottagarbas för ökad leveransbarhet. 
  2. Ha en tydlig strategi kring vilka du ska kommunicera med och hur du ska kommunicera med dessa under Black Friday.
  3. Värm upp dina mottagare genom att förmedla värdefullt innehåll där du adresserar saker du kan tänka dig är av vikt för dina kunder inför Black Friday.
  4. Se till att du har ett oemotståndligt erbjudande!
  5. Var inte rädd för att kommunicera mycket under denna högtid.

Som du ser baserat på fjolårets globala Black Friday resultat är denna köpfest något att ta fullt tillvara på. Genom att lägga ned tid på att skapa upp en svårslagen e-postmarknadsföringsstrategi under Black Friday, kan du förvänta dig svårslagna försäljningssiffor. 

Behöver du hjälp med strategin inför Black Friday? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett konto och vill komma igång med digital kommunikation? Utforska Rule gratis i 30 dagar.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

integration

Lucka 1: Skapa en vassare integration med Rule genom Back in stock, Rule SDK & Postman

Det har blivit dags att öppna den första luckan i Rules Release Calendar. Vi kallar den, ”utveckla med Rule”! Vi har tagit fram hela tre …

Read More
SMS Black Friday

Öka din Black Friday försäljning med hjälp av SMS

Är du redo för startskottet av Black Week och den stora anstormningen den 26 november? Vi vill ge dig de rätta verktygen för att kunna …

Read More
black friday

Förberedelser i Rule inför Black Friday

I vårt senaste Black Friday inlägg delade vi bland annat med oss av statistik och resultat från tidigare år och inspiration för en lönsam e-postmarknadsföringsstrategi …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang