PriceRunner – Personanpassat och Relevant innehåll
PriceRunner ökade öppningsgraden på sina utskick med 51%, sin CTR med 28% och minskade antal avanmälningar med 53% genom att leverera relevant innehåll till sina kunder.
Utvecklingen inom digital kommunikation har gjort så att företag nu, mer än någonsin, tävlar mot varandra i att få kundens uppmärksamhet. Kunder är nu mer kräsna än de någonsin varit gällande det innehåll de väljer att ta del av och produkter de väljer att investera i. Sveriges största prisjämförelsetjänst PriceRunner stod inför en utmaning: De ville öka kommunikationen med sina kunder utan att överösa kunderna med irrelevanta erbjudanden. Speciellt under viktiga högtider som Black Friday där det är extra viktigt att fånga kundens uppmärksamhet. PriceRunner insåg att med hjälp av relevant och personanpassat innehåll, kunde de öka sin digitala kommunikation och leverera mer kommunikation med rätt innehåll vid rätt tidpunkt.
Utmaning
PriceRunner kände sig begränsade i sin tidigare digitala plattform och kände att inför stora köpfester som Black Friday, behövde de använda sig av en flexibel kommunikationsplattform.
PriceRunner har märkt stor framgång vid användning av e-postmarknadsföring och insåg ur ett strategiskt perspektiv, att de fortsättningsvis kommer satsa på att utveckla sin e-postmarknadsföringsstrategi. PriceRunner insåg att ett annat viktigt steg var att börja leverera personaliserat och relevant innehåll till sina kunder. PriceRunner såg en utmaning i hur de kunde öka den digitala kommunikationen med sina kunder utan att förlora relevansen i sin marknadsföring.
PriceRunners målbild framöver och inför köpfester som Black Friday, är att vara en naturlig del i kundens köpresa online. För att nå det målet insåg PriceRunner att de måste synas på rätt plats, vid rätt tidpunkt och leverera rätt innehåll. Inför och under stora det stora försäljningseventet, vill PriceRunner fortsättningsvis att online-konsumenter ska se det som en självklarhet att syna kampanjerna och ta reda på om erbjudandet är så bra som det verkar.
“Vi ville skala upp arbetet med e-postkommunikation och insåg att vår dåvarande leverantör inte var tillräckligt flexibel för våra visioner. Särskilt under försäljningseventet Black Friday, insåg vi att den befintliga leverantören inte höll måttet.”
-Ponthus Blomquist, Direct Communication Lead,
PriceRunner
LÖSNING
PriceRunner bestämde sig för att investera i en plattform känd för att tillhandahålla smarta kommunikationslösningar för företag som vill ta sin digitala strategi till nästa nivå. PriceRunner behövde en användarvänlig plattform med avancerade personaliserings- och segmenteringsmöjligeter. Företaget behövde börja arbeta på ett smidigare, effektivare och mer datadrivet sätt med sin digitala kommunikation. Med hjälp av Rules filtersegmentering och Marketing Automation kan PriceRunner nu leverera personaliserat och riktat innehåll till sina kunder.
PriceRunner har börjat att kommunicera mer och levererar samtidigt värdefullt innehåll till sina kunder. Inför stora köpfester som Black Friday jobbar PriceRunner på att vara top-of-mind genom att trappa upp sin kommunikation och hålla en hög utskicksfrekvens, men inte tappa relevansen som ska levereras till varje enskild kund. Nyckeln till en framgångsrik e-postmarknadsföring, framförallt under högtider som Black Friday, är att bibehålla kundengagemang genom att använda sig av en smart kommunikationsstrategi.
Vill du, som PriceRunner, förbättra din digitala kommunikation? Utforska Rule gratis i 30 dagar.
Resultat
Sedan PriceRunner börjat använda Rule 2019, har öppningsgraden på företagets utskick ökat med 51%, Click-through-rate ökat med 28% och antalet avanmälningar minskat med 53%.
PriceRunner har noterat en hög öppningsgrad, engagemang och konvertering på sin digitala kommunikation via Rule och har hittat en bra balans mellan återkommande teman och nytt innehåll. Under stora event som Black Week planerar PriceRunner att öka utskicksfrekvensen rejält och planerar att kommunicera varje dag. PriceRunner anser att de hittat en plattform som möter de höga kraven på skräddarsydda kundupplevelser som till exempel Black Week- marknadsföringen medför.
+ 51% öppningsgrad på utskick
+ 28% ökning CTR
– 53% minskade avanmälningar
PriceRunner tycker att det är viktigt att kunna mäta och påverka det långsiktiga värdet av sin e-postmarknadsföring. Med hjälp av Rules koppling till Google Analytics, följer både PriceRunner sina framsteg och resultat direkt i Rule och får en överblick av resultaten i sitt Google Analytics konto. PriceRunner har sett förbättrade KPI:er i samband med deras utskick sedan de började använda Rule. Det som skapat särskilt värde anser PriceRunner är Rules automatiserade A/B tester och möjlighet till anpassade och personaliserade sektioner i sina utskick.
“Kvalitén i vår digitala kommunikation har ökat tack vare funktionerna som Rule erbjuder. Vi är laddade inför årets Black Friday då e-post har en given plats i vår kampanjplan.”
-Ponthus Blomquist, Direct Communication Lead,
Vill du, som PriceRunner, förbättra din digitala kommunikation? Utforska Rule gratis i 30 dagar.