Så lyckas du med din marknadsföring i påsk

April april! Rule får tyvärr inte hjälp av några brevduvor i påsk. Däremot kommer vi i detta inlägg dela med oss av våra bästa tips för framgångsrik marknadsföring i påsk.

Vi börjar nu se slutet på en flera år lång pandemi och äntligen kan vi börja fira högtider såsom påsk med våra nära och kära igen. Påsken är som många andra högtider en perfekt storhelg att marknadsföra sitt företag lite extra under. Hur lyckas man nå fram till kunder under påsken mitt i allt brus? I detta inlägg kommer vi gå igenom hur du effektivt kan jobba med verktyg som Marketing Automation samt dela med oss av tips för lyckad marknadsföring under påsken.

First things first – lägg upp en plan

Till och börja med så bör du lägga upp en plan för din kommunikation. Du har säkert olika kundsegment som du vill sända olika budskap till. Med Rules verktyg för segmentering, kan du sortera ut dina kunder så de delas in i olika typer av kundsegment baserat på deras intressen och tillhörigheter. Genom att göra det kan du skräddarsy din kommunikation och leverera träffsäkra budskap, vilket kommer resultera i långvariga kundrelationer.

Sprid ut din marknadsföring i flera kanaler

För att nå så många kunder som möjligt i påsk, rekommenderar vi att använda en multikanalstrategi. Det innebär att man kommunicerar via ett flertal olika kanaler under en och samma kampanj, exempelvis via e-postmarknadsföring och SMS. Olika kanaler passar vid olika tillfällen och för att få den största möjliga räckvidden på din marknadsföring är det perfekt att använda sig av en multikanalstrategi. Då säkerställer du att du når fram till kunden med rätt budskap, via rätt kanal vid det rätta tillfället.

påsk, påsken, påskägg

Slipp manuella processor med Marketing Automation

Med Marketing Automation kan du enkelt bygga och schemalägga automatiska flöden. På så sätt kan du effektivt nå ut till segmenterade kundgrupper via både e-post och SMS, helt automatiskt. Kanalen SMS har en öppningsfrekvens på hela 90% och man räknar med att ett SMS läses inom bara tre minuter. Med det i åtanke vet du hur du snabbt kan nå fram genom i bruset under påsken då många företag kommer att skicka ut mycket erbjudanden. 

För att skapa långvariga kundrelationer gäller det att hålla kunden varm med relevant kommunikation. Genom att sätta upp automationsflöden i Rule kan du både välkomna, engagera och underhålla dina kunder längs hela kundresan. Bilden nedan visar hur du kan bygga ett automatiskt flöde med både email och SMS. Smidigt, eller hur?

påsk, påsken, påskägg

Hur marknadsför du påsken på ett kreativt sätt?

När det kommer till högtider måste man låta fantasin flöda. Tänk utanför boxen, möjligheterna är oändliga på vad man kan göra för att smycka ut sin marknadsföring. En tradition som många gillar att följa under påskhögtiden är att ge och ta emot påskägg, ofta som innehåller godis eller någon annan liten gåva. 

Även om du som företag inte säljer påsk-relaterade produkter, är det perfekt att ge tips på gåvor som man kan lägga i påskägget. Se till att lyfta fram dessa produkter både på din hemsida och i din övriga marknadsföring. På så sätt kan företag se till att öka sin försäljning ytterligare under påsken.

Öka din försäljning med rabattkoder

Konvertera kunder till din hemsida

Påsken kan man associera med mycket – glädje, familj och vänner, traditioner samt färger som gul, lila och orange. Under påskhögtiden vill många inhandla något nytt, antingen något till hemmet, att ha på sig eller något att ge bort i present. Rabattkoder och andra typer av erbjudanden förekommer mycket under högtider som påsken. Det är en effektiv funktion att använda för att konvertera kunder till din hemsida och öka intäkter.

Skapa en känsla av FOMO

Högtider och helgdagar som påsken är ofta hektiska och just därför passar det utmärkt att tidsbegränsa erbjudanden. Det kan vara i form av att erbjuda fri frakt under en begränsad tid, ett “helg-erbjudande” eller en 24h rabattkod. Genom att framkalla en känsla av att “det här vill man inte missa”, ökar chansen för fler och större köp. För att göra denna process ännu smidigare kan du med hjälp av Marketing Automation skapa ett flöde med dina erbjudanden som genereras ut per automatik. 

easter, påsk, påsken

Så minskar du avregistreringar under påsken

Varje avregistreringslänk är unik

Under helgdagar får kunder fullt med erbjudanden och marknadsföring i sin inkorg, vilket ofta kan leda till att de väljer att avregistrera sig från företags utskick. Hur kan man motverka avregistreringar under högtider? En sak man kan tänka på som vi ser många kunder göra, är att inte vidarebefordra utskick som de skapar och skickar, direkt från sin inkorg. När du vidarebefordrar ett utskick från din egen inkorg kan alla som mottar det från dig avregistrera sig från utskicket. Det beror på att avregistrerings-länken som ligger i utskicket är unik. 

Så riskerar du att inte bli avregistrerad

Om du vill vidarebefordra ditt utskick utan att riskera att någon råkar avregistrera dig, kan du göra på två sätt. Antigen kan du ta bort avregisteringslänken från utskicket innan du vidarebefordrar det. Eller så kan du som medlem i Rule hämta länken till utskicket genom att klicka på “ögat” inne vid kampanjer. På så sätt undviker du att bli avregistrerad från kommande utskick. Läs mer om hur du kan minska avregistreringar på dina mailutskick. 

avregistreringar

Framgångsrik marknadsföring i påsk

Börja planera din kommunikation i tid och se till att lägga upp en plan på vad du vill kommunicera med dina kunder och till vilka. Genom att använda dig av ett Marketing Automation verktyg kan du spara massor av tid genom att ersätta manuella processer med automatiska. Sätt upp automatiska flöden med dina aktiviteter utifrån den plan du lagt upp, för att effektivisera din marknadsföring i påsk. Och sist men inte minst, tänk på att dina budskap vara relevanta för mottagaren för att förhindra avregistreringar. Lycka till!

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

gdpr, vitamin well

Alla amerikanska leverantörer kan inte längre hantera personuppgifter enligt GDPR

Sedan Schrems II Domen trädde i kraft så har många företag som skickar ut sin digitala kommunikation via amerikanska leverantörer stått inför ett tufft dilemma.  …

Read More
avregistreringar

Minska avregistreringar på dina mailutskick

Avregistreringar på mailutskick, vad beror de egentligen på? Vi får in mycket frågor från kunder som tycker att antalet avregistreringar på deras utskick är för …

Read More
promocodes, rabattkoder, rabattkod

Rabattkoder – öka din konvertering med en rabattkod

Vad är en rabattkod? Rabattkoder, kampanjkoder, rabattkuponger och så vidare. Rabattkoder kan benämnas på olika sätt, se ut på olika vis och sändas via både …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang