En guide till lyckad halloween e-postmarknadsföring

Såhär lyckas du med din halloween e-postmarknadsföring

Det är återigen dags för halloween, en högtid som presenterar ett utmärkt tillfälle för företag att imponera lite extra och muntra upp konsumenter med lekfulla bravader. Förra året var halloween mitt under en pandemi och företag va lite mer återhållsamma med att uppmuntra konsumenter till att ha tillställningar och aktiviteter som bus eller godis. I år har vi äntligen bättre förutsättningar. Vi har börjat återgå till det normala med lättade restriktioner och vi får återigen umgås med nära och kära. 

Varannan svensk uppgav föregående år att de tänkt fira halloween på något sätt och var tredje handlare att de tänkt genomföra någon form av halloweenkampanj. Tidigare års statistik visar på högtidens potential och möjligheter – därför vill vi såklart hjälpa dig på vägen med en guide till lyckad halloween e-postmarknadsföring.

Krydda till marknadsföringen med halloweenteman

Om du inte säljer kostymer eller godis kanske man som handlare kan tänka att halloween inte är en relevant försäljningshögtid att satsa på. Men här bör man tänka om! Det finns kreativa sätt för företag verksamma i alla möjliga branscher, att ta till vara på högtiden och vara de kunderna till lags som vill ta del av halloween. I den här guiden belyser vi lite olika sätt att krydda till din e-postmarknadsföringen med halloweenteman.

Ordlekar går hem hos Millennials

Ordlekar är en konst som orsaker delade meningar. Vissa älskar dem, andra rullar ögonen uppåt så fort de hör dem. Medelålderspappor är stereotypiskt förtjusta i så kallade ‘Dad jokes’, men nya studier visar att ordlekar är mest populära hos millennials. Oavsett toppdemografin för ditt företag, är lekfulla ordlekar ett signum för halloween. Det är ett hyfsat enkelt sätt att injektera lite värme och personlighet i din halloween e-postmarknadsföring! 

Halloween ordlekar

 

Ge dina rabattkoder en halloweentwist

Halloween är en utmärkt tid att bemästra konsten; känslostyrd marknadsföring. Utnyttja kund entusiasmen som väcks till liv vid denna högtid och erbjud en festlig rabatt. Genom att lägga tid på att se till att även rabattkoden synkroniseras med det övriga halloweeninnehållet lyfter du din e-postmarknadsföring.

Halloween rabattkod

 

Väck nyfikenhet med hjälp av ett lager mystik

Även om det vanligtvis inte är den bästa idén och vi inte skulle rekommendera att du gör det svårare än vanligt för dina kunder att ta del av ett erbjudande, är halloween en tid då kunder är mer mottagliga för lekfulla tricks.

Rekommendation:

Det finns massvis av kreativa sätt att skapa lite mystik i dina halloweenkampanjer, där du inkluderar hemliga erbjudanden som kräver ett klick för att låsa upp. Var bara försiktig kring hur använder denna taktik så det inte uppfattas som vilseledande!

 

Ändra om lite i dina automationer

Automations i Marketing Automation flöden är generellt betraktade som ‘Ordna-en-gång-sen-låter-vi-det-vara’ satsningar. Du skapar kommunikation såsom cart abandonment mail, välkomstslingor och win back mail och sedan låter du dem rulla på. Men ett smart drag är att uppdatera sina automations löpande utefter säsongen. Genom att lägga till lite uppseendeväckande grafiska halloween-element i några utvalda automations, sticker du ut i mailboxen och gör dina email ännu mer effektiva. Det ger även dig möjligheten att automatiskt marknadsföra dina halloweenkampanjer ytterligare.

Psst! Se bara till att lägga in en påminnelse i din e-postmarknadsföringskalender att ändra tillbaka innehållet i början på november.

Glöm inte det grundläggande

En effektiv halloween-marknadsföringskampanj kräver mer än säsongsbetonat innehåll – se till att du även skickar innehållet till rätt mottagare vid rätt tid.

Om du har skapat upp halloween e-postmarknadsföring tidigare, finns det data i Rule kring vilka mottagare som engagerat sig med innehållet. Man kan överväga att skapa segment som inkluderar kunder som har öppnat tidigare halloween-email och rikta erbjudanden till dessa. Eller segmentera baserat på erbjudanden kring specifika produkter där kunder som har köpt liknande produkter tidigare säkert är extra intresserade av ditt halloweenerbjudande.

En bra idé är att ha tid i åtanke när du planerar din halloweenkampanj. Om din e-handel inte säljer halloween specifika produkter och du helt enkelt bara vill komma i stämning, kan du schemalägga denna kommunikation till mitten av oktober fram till halloween.

Bonustips för lyckad halloween e-postmarknadsföring

Halloween har utnyttjats som möjlighet till extra intäkter under decennium. Ditt varumärke är unikt och högtiden erbjuder ett utmärkt tillfälle att visa varumärkespersonlighet, samtidigt som du driver försäljning. Här är lite bonustips för lyckad halloween e-postmarknadsföring:

  • Tänk lite utanför ramarna och försök fånga intresset med mer än ‘Boo’. Inget emot spöken – men vi tror att du kan göra bättre än så! Om du behöver hjälp att trixa fram kreativa rubriker, försök ta hjälp av ordresurser för att hitta sätt att inte missbruka fraser som redan överanvänds.
  • Kommande högtiderna halloween och jul är förknippade med ‘giveaways’ och är en tid för företag att visa uppskattning gentemot sina lojala kunder. Varför inte skicka med en branded godis giveaway, rabattkod och en härlig halloweenhälsning med beställningarna. Ett utmärkt sätt att utnyttja halloween till att bygga djupare relationer och uppmuntra till återköp!
  • Använd referral marketing och dina lojala kunder till att få nya kunder. Genom att få dina kunder att rekommendera exklusiva halloweenerbjudanden till sina närmaste, bygger du din kundbas och ökar din försäljning.

För att knyta ihop säcken:

Halloween erbjuder handelsbolag en unik och rolig möjlighet till merförsäljning och att bygga djupare kundrelationer. Hemligheten till lyckad halloween e-postmarknadsföring är att omfamna den lekfulla högtiden, bli riktigt kreativ med marknadsinnehållet och skapa kampanjer i halloweentema som fortfarande är i ton med ditt varumärke. Genom att segmentera dina kunder och anpassa halloween-kommunikationen därefter, blir din marknadsföring mer effektiv och du ökar engagemanget på dina utskick. Särskilda demografier kan vara mer entusiastiska gentemot halloween än andra; Gen Z är ett bra utgångsläge! Med tanke på rådande omständigheter kan konsumenter uppskatta en lekfull och vänlig gest från företag – vi önskar er en lyckad halloweenförsäljning och vi finns här för att bolla digitala strategier med dig.

Har du en e handel och behöver hjälp att komma igång med nyhetsbrev eller vill du uppdatera något i dina mallar inför halloween? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Utforska Rule gratis i 30 dagar.

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

omnikanal

Omnikanal utgår från ett helhetsperspektiv

Ett begrepp som blir allt viktigare inom marknadsföring och kommunikation är omnikanal. Här kommer vi att förklara vad det innebär och hur omnikanal kan förbättra …

Read More

Nu uppdaterar vi vyn för dina Journeys och medlemmar

Det händer mycket spännande saker i Rule plattformen just nu och vi kommer löpande under sommaren och hösten att släppa nya, coola uppdateringar och funktioner. …

Read More
GDPR e handel

GDPR e handel – tips till dig som vill starta en webbshop

GDPR för dig som driver en e handel, vad bör du egentligen tänka på? Nu har det gått en tid sedan GDPR verkställdes inom EU, …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang