En guide till lyckad Halloween e-postmarknadsföring

Halloween lurar runt hörnet, en högtid som presenterar ett utmärkt tillfälle för företag att imponera lite extra och muntra upp konsumenter med lekfulla bravader. Förra året var halloween även då mitt under en pandemi och företag va lite mer återhållsamma med att uppmuntra konsumenter till att ha tillställningar och aktiviteter som bus eller godis. I år har vi äntligen bättre förutsättningar. Vi har börjat återgå till det normala och alla restriktioner är borta vilket betyder att vi återigen får umgås med nära och kära. 

Såhär lyckas du med din halloween e-postmarknadsföring

Varannan svensk uppgav föregående år att de tänkt fira halloween på något sätt och var tredje handlare att de tänkt genomföra någon form av halloweenkampanj. Tidigare års statistik visar på högtidens potential och möjligheter – därför vill vi såklart hjälpa dig på vägen med en guide till lyckad halloween e-postmarknadsföring.

halloween 2022

Krydda till marknadsföringen lite extra

Om du inte säljer kostymer eller godis kanske man som handlare kan tänka att halloween inte är en relevant försäljningshögtid att satsa på. Men här bör man tänka om! Det finns kreativa sätt för företag verksamma i alla möjliga branscher, att ta till vara på högtiden och vara de kunderna till lags som vill ta del av halloween. I den här guiden belyser vi lite olika sätt att krydda till din e-postmarknadsföring med halloweenteman.

Ordlekar går hem hos Millennials

Ordlekar är en konst som orsaker delade meningar. Vissa älskar dem, andra rullar ögonen uppåt så fort de hör dem. Medelålderspappor är stereotypiskt förtjusta i så kallade ‘Dad jokes’, men nya studier visar att ordlekar är mest populära hos millennials. Oavsett toppdemografin för ditt företag, är lekfulla ordlekar ett signum för halloween. Det är ett hyfsat enkelt sätt att injektera lite värme och personlighet i din halloween e-postmarknadsföring! 

halloween e-postmarknadsforing

Ge dina rabattkoder en halloweentwist

Halloween är en utmärkt tid att bemästra konsten; känslostyrd marknadsföring. Utnyttja kund entusiasmen som väcks till liv vid denna högtid och erbjud en festlig rabatt. Genom att lägga tid på att se till att även rabattkoden synkroniseras med det övriga halloweeninnehållet lyfter du din e-postmarknadsföring.

halloween rabattkod

Väck nyfikenhet med hjälp av ett lager mystik

Även om det vanligtvis inte är den bästa idén och vi inte skulle rekommendera att du gör det svårare än vanligt för dina kunder att ta del av ett erbjudande, är halloween en tid då kunder är mer mottagliga för lekfulla tricks.

Vi rekommenderar:

Det finns massvis av kreativa sätt att skapa lite mystik på i dina halloweenkampanjer, där du inkluderar hemliga erbjudanden som kräver ett klick för att låsa upp. Det brukar i många fall resultera i högre engagemang och konvertering. Var bara försiktig kring hur du använder denna taktik så det inte uppfattas som vilseledande, för då kan istället konceptet fallera.

halloween, halloween 2022

Spöka till det lite i dina automationer

Automationer i Marketing Automation flöden är generellt betraktade som ”sätta-upp-en-gång-sen-låter-vi-det-vara” satsningar. Du skapar exempelvis upp kommunikation som cart abandonment mail, välkomstslingor och win back mail och sedan låter du dem rulla på, vilket är helt rätt. Men vad du kan testa är att uppdatera dina automationer löpande utefter säsongen.

Genom att lägga till lite uppseendeväckande grafiska halloween-element i några utvalda automationer (tex en emoji i ämnesraden) kommer du att sticka ut i mailboxen vilket kommer göra dina email ännu mer effektiva. Det ger dig även möjligheten att automatiskt marknadsföra dina halloweenkampanjer ytterligare.

Psst! Se bara till att lägga in en påminnelse i din e-postmarknadsföringskalender att ändra tillbaka innehållet igen i början på november.

halloween, halloween 2022

Glöm inte det grundläggande

En effektiv halloween-marknadsföringskampanj kräver mer än säsongsbetonat innehåll – se till att du även skickar rätt innehåll, till rätt mottagare vid rätt tid.

Om du har skapat upp halloween e-postmarknadsföring tidigare, finns det data sparad i Rule kring vilka mottagare som engagerat sig med det innehållet. Man kan överväga att skapa segment som inkluderar kunder som tidigare har öppnat halloween-email och rikta erbjudanden till dessa. Du kan också segmentera baserat på erbjudanden kring specifika produkter där kunder som har köpt liknande produkter tidigare säkert är extra intresserade av ditt halloweenerbjudande.

En bra idé är att ha tid i åtanke när du planerar din halloweenkampanj. Om din e-handel inte säljer halloween specifika produkter och du helt enkelt bara vill komma i stämning, kan du redan nu schemalägga denna kommunikation till mitten av oktober fram till halloween.

Bonustips för lyckad halloween e-postmarknadsföring

Halloween-högtiden har utnyttjats som möjlighet till extra intäkter under decennium. Ditt varumärke är unikt och högtiden erbjuder ett utmärkt tillfälle att visa upp varumärkespersonlighet, samtidigt som du driver försäljning. Här är lite bonustips för lyckad halloween e-postmarknadsföring:

  • Tänk lite utanför ramarna och försök fånga intresset med mer än ‘Boo’. Inget emot spöken – men vi tror att du kan göra bättre än så! Om du behöver hjälp att trixa fram kreativa rubriker, försök ta hjälp av ordresurser för att hitta sätt att inte missbruka fraser som redan överanvänds.
  • Kommande högtiderna halloween och jul är förknippade med ‘giveaways’ och är en tid för företag att visa uppskattning gentemot sina lojala kunder. Varför inte skicka med en branded godis giveaway, rabattkod och en härlig halloweenhälsning med beställningarna. Ett utmärkt sätt att utnyttja halloween till att bygga djupare relationer och uppmuntra till återköp!
  • Använd referral marketing och dina lojala kunder till att få nya kunder. Genom att få dina kunder att rekommendera exklusiva halloweenerbjudanden till sina närmaste, bygger du din kundbas och ökar din försäljning.
halloween give away

Vi knyter ihop säcken såhär:

Halloween erbjuder handelsbolag en unik och rolig möjlighet till merförsäljning och att bygga djupare kundrelationer. Hemligheten till lyckad halloween e-postmarknadsföring är att omfamna den lekfulla högtiden, bli riktigt kreativ med marknadsinnehållet och skapa kampanjer i halloweentema som fortfarande är i ton med ditt varumärke.

Genom att segmentera dina kunder och anpassa halloween-kommunikationen därefter, blir din marknadsföring mer effektiv och du ökar engagemanget på dina utskick. Särskilda demografier kan vara mer entusiastiska gentemot halloween än andra; Gen Z är ett bra utgångsläge!

Vill du ta del av lite fler Halloween tips? Läs då inlägget ultimata guiden till Halloween e-postmarknadsföring. Vi önskar er en lyckad halloweenförsäljning och vi finns här för att bolla digitala strategier med dig.

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

AI marknadsföring

AI-marknadsföring – här är allt du behöver veta!

På toppen av internets hetaste ämnen just nu hittar vi AI och AI verktyg av olika slag. Vad många funderar över, är om och i …

Read More
CPD

CDP – Vad är CDP och varför ska man använda en?

Om du befinner dig i det digitala marknadsföringslandskapet, har du förmodligen hört talas om CDP, Customer Data Platform. Vill du lära dig mer om vad …

Read More
Tips in för alla hjärtans dag

Marknadsföringstips inför alla hjärtans dag

Nu har det blivit dags att kavla upp ärmarna för nästa (stora) lilla högtid – och det är inte vilken högtid som helst, utan den …

Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.