fbpx

”Fallet Jack Daniels” och varför e-post fortfarande slår sociala medier

Jack Daniel’s är whiskeyn från USA som så många gillar. Märket distribueras av The Brown-Forman Corporation och hade över 5 miljoner gilla-markeringar på sin Facebooksida. I år meddelade dock sociala medier-jätten Facebook att det är slut på att nå medlemmar utan att betala. Efter att länge ha bett företag finnas på sidan har Facebook långsamt börjat begränsa hur många av inlägget som faktiskt når medlemmarna. Idag når företag ungefär 6% av sina medlemmar när de postar innehåll på Facebook.

Jack Daniel’s ser emellertid detta som ett ”wake up-call”. Facebook har mer eller mindre bara påminnt företaget om hur viktigt det är med egna kanaler såsom hemsida, nyhetsbrev och CRM-system. Istället för att som tidigare bara posta innehåll via Facebook har företaget nu börjat inse hur viktigt det är att faktiskt fiska där fisken finns.

Detta är naturligtvis intressant för alla företag och inte bara Jack Daniel’s. Facebook har sina egna intressenter och gör vinst genom bl a betalda annonser. Idag erbjuds företag möjligheten att promota sina inlägg så att de når en större användarskara, men detta kostar företagen en slant.

Facebook en plattform med egna intressen

Trots den snabba utbredningen av sociala medier, anser 67 procent av marknadsförare världen över att e-post är den bästa kanalen för digital marknadsföring. E-post är dels ett mycket större medium, det är transaktionellt, ger större respons och framförallt förväntar sig mottagarna nyhetsbrev av företag. Tidigare har det enklaste varit att lägga ut nyheter och erbjudanden på Facebook. Men i slutändan spelar Facebook efter sina egna regler då de har sina egna aktieägare att bry sig om. Det är alltså viktigare nu än någonsin att skifta fokus och börja fundera på om livslängden för att nå ut via plattformen Facebook faktiskt gått ut.

Hur kan jag göra ett bättre jobb?

Frågan ni nu bör ställa er är: Hur många konsumenter har ni i era databaser? Att arbeta med nyhetsbrev och content på egen hemsida kommer bara bli viktigare! Facebook är fortfarande en effektiv plattform för att samla in e-postadresser så se till att era följeslagare lätt kan registrera sig för ert nyhetsbrev på er Facebooksida – men glöm inte bort att era egna kanaler är de allra viktigaste, det är nämligen ni som äger dem. I fallet Jack Daniel’s blev Facebooks begränsningar av organisk räkvidd en väckarklocka, Jason Loehr som är ansvarig för digital media på Brown-Forman som distribuerar Jack Daniel’s säger:

Vad Facebook tillslut har sagt är: minns ni era hemsidor – hur viktiga är inte dom?

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
omnireach

Rule öppnar fler kommunikationskanaler för dig

Hos Rule är vi alltid på jakt efter nya sätt att förbättra och utvidga de tjänster vi erbjuder i vår plattform. Vi är därför stolta ...
Read More
Morsdag

Kreativa och framgångsrika marknadsföringstips inför mors dag

Visst har du inte glömt bort att mors dag börjar närma sig? Dagen då vi får överösa våra mammor med kärlek, gester och presenter. Det ...
Read More
Linkin.io blogginlägg (2)

En guide till effektiva SMS-strategier och bästa praxis med Rule

I dag är effektiva marknadsföringsstrategier avgörande för varumärken som vill nå ut till sina kunder. Medan e-post och sociala medier har varit go-to-kanaler, förblir SMS-marknadsföring ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.