”Fallet Jack Daniels” och varför e-post fortfarande slår sociala medier

Jack Daniel’s är whiskeyn från USA som så många gillar. Märket distribueras av The Brown-Forman Corporation och hade över 5 miljoner gilla-markeringar på sin Facebooksida. I år meddelade dock sociala medier-jätten Facebook att det är slut på att nå medlemmar utan att betala. Efter att länge ha bett företag finnas på sidan har Facebook långsamt börjat begränsa hur många av inlägget som faktiskt når medlemmarna. Idag når företag ungefär 6% av sina medlemmar när de postar innehåll på Facebook.

Jack Daniel’s ser emellertid detta som ett ”wake up-call”. Facebook har mer eller mindre bara påminnt företaget om hur viktigt det är med egna kanaler såsom hemsida, nyhetsbrev och CRM-system. Istället för att som tidigare bara posta innehåll via Facebook har företaget nu börjat inse hur viktigt det är att faktiskt fiska där fisken finns.

Detta är naturligtvis intressant för alla företag och inte bara Jack Daniel’s. Facebook har sina egna intressenter och gör vinst genom bl a betalda annonser. Idag erbjuds företag möjligheten att promota sina inlägg så att de når en större användarskara, men detta kostar företagen en slant.

Facebook en plattform med egna intressen

Trots den snabba utbredningen av sociala medier, anser 67 procent av marknadsförare världen över att e-post är den bästa kanalen för digital marknadsföring. E-post är dels ett mycket större medium, det är transaktionellt, ger större respons och framförallt förväntar sig mottagarna nyhetsbrev av företag. Tidigare har det enklaste varit att lägga ut nyheter och erbjudanden på Facebook. Men i slutändan spelar Facebook efter sina egna regler då de har sina egna aktieägare att bry sig om. Det är alltså viktigare nu än någonsin att skifta fokus och börja fundera på om livslängden för att nå ut via plattformen Facebook faktiskt gått ut.

Hur kan jag göra ett bättre jobb?

Frågan ni nu bör ställa er är: Hur många konsumenter har ni i era databaser? Att arbeta med nyhetsbrev och content på egen hemsida kommer bara bli viktigare! Facebook är fortfarande en effektiv plattform för att samla in e-postadresser så se till att era följeslagare lätt kan registrera sig för ert nyhetsbrev på er Facebooksida – men glöm inte bort att era egna kanaler är de allra viktigaste, det är nämligen ni som äger dem. I fallet Jack Daniel’s blev Facebooks begränsningar av organisk räkvidd en väckarklocka, Jason Loehr som är ansvarig för digital media på Brown-Forman som distribuerar Jack Daniel’s säger:

Vad Facebook tillslut har sagt är: minns ni era hemsidor – hur viktiga är inte dom?

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

gdpr företag, gdpr mall

GDPR för företag – En guide för att komma på banan

När dataskyddsförordningen GDPR som står för General Data Protection Regulation, trädde i kraft i maj 2018 så skärptes reglerna kring hantering av datauppgifter ordentligt och …

Read More
Öka försäljning med SMS

Effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS

Uppmuntra till upprepade köp med hjälp av SMS Genom att utnyttja SMS utskick och mobilmarknadsföringens fulla potential kan du nå fler kunder, öka konvertering och …

Read More
Facebook custom audience

Anpassa målgrupper med Facebook Custom Audience

Tänk om man kunde slippa alla steg man behöver göra när man ska skapa upp anpassade målgrupper i Facebook och bara få in sina målgrupper …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang