Tips för att förbättra din e-postmarknadsföring, del 2

I del 1 av vår bloggserie om hur du kan förbättra din e-postmarknadsföring, gav vi dig tips kring avsändaradressen, hur du ska tänka när det gäller användning av färg och typsnitt samt lite designinspiration. I detta inlägg kommer du att få ytterligare tips från oss gällande små åtgärder som kan göra riktigt stor skillnad för att förbättra dina resultat.

Gör det mesta av ämnesraden

En lista med e postmarknadsföring tips hade inte varit komplett utan att nämna den viktiga ämnesraden. Du kan se den som öppningsrubriken av ditt mail. Vilket då är varför den måste vara så transparent som möjligt. Rubriken ska matcha innehållet och inte vara vilseledande. Om rubriken bara är något för att försöka få mottagare att öppna mailet, och innehållet reflekterar något annat kan du nog räkna med att mottagare kommer sluta öppna dina mail.

Lite fler saker att ha i åtanke när det kommer till ämnesraden:

  • Enligt en studie gjord av Retention science är den optimala längden på en ämnesrad 6-10 ord. Längre eller kortare än det gav en sämre öppningsfrekvens.
  • Om humor är en del av er varumärkesanda, varför inte använda dig av det i ämnesraden? E-post som innehåller en släng av humor brukar uppskattas. Men håll det såklart inom ramarna och gå inte överbord.
  • Ämnesrader som innehåller en fråga eller siffra tenderar att få högt engagemang från mottagare. 
  • Att kontinuerligt A/B testa ämnesraden är ett bra sätt att mäta engagemanget baserat på ämnesrad.
  • Tänk på att ämnesraden ska fungera minst lika bra i mobilen.

Exempel på ämnesrad

Var inte rädd för mycket "White space" i din e-postmarknadsföring

Strukturen på ett bra email måste innehålla mycket så kallat vitt utrymme. Detta för att mottagare snabbt ska kunna skanna informationen och ta in den på snabbast och bästa sätt. Håll paragraferna väldigt korta, använd underrubriker för att förstärka det viktigaste och använd punktlistor där det behövs. Att göra innehållet mindre klumpigt förbättrar mottagarens upplevelse när de läser ditt email.

e-postmarknadsföring

Upprepa framgångsrecept

När du har skapat en kampanj eller utskick som har lett till framgång är chansen ganska stor att det kommer leda till framgång med nya prenumeranter. En smart sak här är då att skicka om utskicket till de som inte öppnat mailet första gången och använda denna möjlighet till att förbättra receptet ytterligare ett snäpp. Poängen är att få det mesta utav en kampanj eller utskick som redan smakat på framgång.

Ignorera inte ALT-fältet i din e-postmarknadsföring

Ibland renderas inte e-postbilder på rätt sätt. Detta är speciellt fallet på smala skärmar som mobil och padda. Med en ALT-text som kort beskriver varje bild kan du iallafall förmedla tanken bakom bilden till de som inte kan se bilden. En annan positiv attribut med att använda sig av ALT-text på bilder är att det ökar leveransbarheten, speciellt för Gmail. Det är helt klart värt att lägga lite extra tid på att fylla i detta fält när du jobbar med bilder i Rule content editor.

ALT-text i Rule - e-postmarknadsföring

Berätta en historia

Vissa marknadsförare argumenterar att om du inte kan berätta en bra historia kommer du inte kunna sälja något. I e-postmarknadsförings-sammanhang kan man applicera det genom att exempelvis visa produkten i slutet och först bygga upp ett incitament till att göra ett visst köp. Att väcka mottagares känslor genom att berätta exempelvis varför ett viss köp är bra innan man berättar om produkten i fråga är ett effektivt sätt att sälja en produkt utan att uppfattas som ”säljande”.

Undvik att hamna i Gmail's erbjudanden flik

För några år sedan började Gmail sortera meddelanden i Primär respektive ”Erbjudanden” korgen. Om ett meddelande hamnar i denna korg är det lätt att missa mailet eller avfärda det på en gång. När Gmail filtrerar meddelanden tittar de på antal länkar, bilder och om du exempelvis använder dig av ”spammiga” fraser i ditt mail (Gratis! Vinnare! Superviktigt! etc) De tittar även på tidigare engagemang med dina mail. En åtgärd du kan göra för att minska sannolikheten är att addera en simpel mening i ditt välkomstmail där du uppmanar mottagare att lägga till din avsändare i sin adressbok.

Gmail promotion tab

Det finns aldrig en enkel lösning till framgång när det kommer till e-postmarknadsföring utan det handlar om att kontinuerligt förbättra innehållet av sina mail och vara villig att lägga den där extra lilla tiden på detaljerna som gör den riktiga skillnaden. Vi hoppas att du tycker att tipsen ovan samt i Del 1 av denna bloggserie varit värdefulla!

Vill du komma igång med e-postmarknadsföring Rule?

Testa vår plattform gratis i 30 dagar och upptäck hur smidigt det är att komma igång med smart kommunikation. 

 

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

integration

Lucka 1: Skapa en vassare integration med Rule genom Back in stock, Rule SDK & Postman

Det har blivit dags att öppna den första luckan i Rules Release Calendar. Vi kallar den, ”utveckla med Rule”! Vi har tagit fram hela tre …

Read More
SMS Black Friday

Öka din Black Friday försäljning med hjälp av SMS

Är du redo för startskottet av Black Week och den stora anstormningen den 26 november? Vi vill ge dig de rätta verktygen för att kunna …

Read More
black friday

Förberedelser i Rule inför Black Friday

I vårt senaste Black Friday inlägg delade vi bland annat med oss av statistik och resultat från tidigare år och inspiration för en lönsam e-postmarknadsföringsstrategi …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang