Designtips för nyhetsbrevsmallar

e-postmarknadsföring i Rule

Att tänka på när du designar e-postmallar

Att få till det där snygga och perfekta utskicket kan verka som en enkel sak, men på grund av varierande CSS-stöd i olika mailklienter kan det vara bra att vara medveten om en del detaljer, innan du ska börja designa nyhetsbrev. För att få ditt utskick att fungera så bra som möjligt i så många mailklienter och enheter som möjligt, är våra designtips för nyhetsbrevsmallar värt att tänka på. Låt dig även inspireras av olika exempel på nyhetsbrev, nyhetsbrev tips och hur du kan förmedla samma unika och snygga känsla som på din hemsida, i dina utskick. 

När man blir kund hos Rule får man en gratis mall för nyhetsbrev. Ni designar mallen utefter önskad branding och layout. Vi ser därefter till att skapa upp ett så bra resultat som möjligt utefter tekniska förutsättningar. Om ni sedan vill göra ändringar i er grundmall, eller önskar flera mallar, ordnar vi det på nolltid. Möjligheterna med nyhetsbrevsmallar är många och de kan smidigt anpassas efter högtid och specifika tillfällen, om så önskas.

  • Om du vill ha en skräddarsydd nyhetsbrevsmall från oss är det bra om vi får underlaget som ett Figma projekt. Det gör att vi kan få ut typsnitt, storlekar och marginaler direkt från underlagen. Det går även bra att utgå från vår Photoshop mall om ni hellre vill det.
  • Maxbredden på ditt nyhetsbrev bör inte överstiga 660 pixlar. Då fungerar det bra i alla mailklienter.
  • För att bilder ska se bra ut i mindre enheter, är det bra om de har en maxbredd på 640 pixlar.
  • Endast vanliga webbtypsnitt som Times New Roman, Arial och Verdana stöds i text. Det går att använda exempelvis Google Fonts men stödet är inte 100%. Läs mer om webbsäkra typsnitt.
  • Eftersom mallarna görs i tabeller är det bra att utgå från ett rutnät/grid, där varje block passar oberoende av blocket ovan eller under.
  • De flesta mailklienter är inte kompatibla med bakgrundsbilder, så använd istället bakgrundsfärger.
  • Stödet för video i email är begränsat och risken att ditt utskick klassas som spam ökar om det innehåller Flash och/eller JavaScript. Använd istället en animerad gif-bild eller länka en bild på videospelaren till videon. För ett utförligt exempel, se vårt blogginlägg om video i nyhetsbrev.
  • Tänk på att CSS3 och HTML5-delar som till exempel border-radius, box-shadow eller @font face inte har något större stöd.
  • Text & bilder som ligger över en annan bild fungerar inte.
  • De flesta mailklienter blockerar automatiskt bilder och ersätter dem med en tom ruta. Så när du laddar upp bilder till ditt utskick, glöm inte att sätta en alt-text på bilden så den eventuellt tomma rutan får en beskrivande text. 
  • Låt inte dina prenumeranter behöva ladda in stora email. Tänk därför på storleken på bilder. Några 100kb per bild är optimalt.

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang