fbpx

De vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem

Textmeddelanden är det mest utbredda och använda kommunikationsmedlet i världen. Jämfört med email, har de kraften att skicka betydligt mer riktade och personliga meddelanden. Trots att 75% av konsumenter är positivt inställda till att få sms-meddelanden från företag, är det inte många företag som har kommit igång med mobilmarknadsföring.

Vad är sms?

Så vad är sms egentligen? Ordet sms står för short message service och är alltså en tjänst för korta textmeddelanden som sänds mellan mobiltelefoner eller mellan dator och mobiltelefon. 

Fördelarna med att använda sig av SMS utskick i sin marknadsföringsstrategi är många, men som marknadsförare måste man vara försiktig vid användning, då man kan göra mer skada än nytta om man inte använder SMS korrekt. Nedan har vi listat de vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem. Följ våra tips nedan för att lyckas med dina kommande SMS-kampanjer och för att bygga en starkare relation med dina kunder.

Misstag #1: Du skickar SMS utan tydligt godkännande

Inga mottagare uppskattar SMS-meddelanden från företag de inte givit ett tydligt godkännande till. Innan du börjar skicka SMS-kampanjer, se till att du har fått ett tydligt godkännande från de mottagare du planerar att skicka till.

Lösning: Få ett tydligt godkännande genom att använda opt-in formulär

Uppmana dina kunder till att skriva upp sig för kommande exklusiva erbjudanden via ett opt-in formulär på hemsidan, där det skickas ett mail med en bekräftelselänk, eller att de skriver upp sig via inkommande sms. I Rule kan du enkelt sätta upp det önskade alternativet och få tydliga godkännanden från dina kunder.

”SMSa JOIN till 45355 för att skriva upp dig för våra textmeddelanden och få 10% rabatt på din nästa order!”

Misstag #2: Du skickar meddelande till ogiltigt nummer

Den vanligaste anledningen till leveransproblem vid mobil  marknadsföring, är att det skickas SMS till ogiltiga nummer. Meddelanden kommer inte att levereras till ändrade eller falska nummer och detta kan påverka din leveransbarhet negativt.

Lösning: Utöka din kundbas på det korrekta sättet

Visst kan det vara frestande att utöka sin kundbas genom att köpa eller låna färdiga listor, men långsiktigt kommer det inte resultera i något positivt. Det enda effektiva sättet att nå dina mottagare på, är genom att utöka din mottagarlista organiskt.

Använd din nuvarande kundbas, till att utöka din SMS-bas. Uppmuntra nya kunder att ansluta sig som mottagare genom att skapa en rolig tävling, erbjuda exklusiva rabatter eller att marknadsföra SMS-klubben via andra kanaler, exempelvis i fysiska butiker.

Misstag #3: Inte förbereda för framtiden

Att få en ny prenumerant är bara första steget. Nästa steg är sedan att behålla uppmärksamheten hos den. Ett grundläggande misstag som många företag gör, är att inte vara tillräckligt transparenta när det kommer till villkor kring framtida kontakt. Att inte informera mottagaren om hur och när du planerar att vara i kontakt med dem, kan resultera i en arg mottagare när de får dina SMS.

Lösning: Skicka ett välkomstmeddelande efter opt-in som förklarar relationstermerna.

När en kund har skrivit upp sig som prenumerant, är det en bra idé att skicka ett välkomstmeddelande som förklarar hur ofta de kan förvänta sig kontakt, vad för typ av meddelanden du kommer att skicka och hur de kan opt-out.

Inte bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - inte bra

Bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - bra

 

Misstag #4: Samma meddelande i SMS och email

Ett vanligt misstag som många marknadsförare gör är att använda samma meddelande i sin e-post och mobil marknadsföring. Problemet är att de olika kanalerna är skräddarsydda för olika typ av kommunikation. Det är en stor chans att misslyckas med sin marknadsföring om man inte anpassar kommunikationen i de olika kanalerna. Och då kan man fråga sig: vad bör man skriva i ett sms meddelande?

Lösning: Skicka endast “brådskande” kampanjer i SMS

På grund av begränsningen av antal tecken är en SMS-kampanj det perfekta alternativet för korta, brådskande erbjudanden eller information. E-postmarknadsföring är mer lämpligt för meddelanden med bilder och länkar. Om det önskade utfallet är att kunden ska vidta omedelbara åtgärder, är SMS den bättre kanalen att använda för sin marknadsföring.

”Endast idag! Få 20% rabatt på ditt köp när du använder koden xxx vid checkout.”

Misstag #5: Du använder inte en tydlig CTA (call-to-action)

Många företag missar att använda en tillräckligt tydlig CTA, använder för många, eller använder ingen CTA alls i sin SMS-kampanj. En CTA vägleder din kund till att exempelvis skriva upp sig som prenumerant, registrera sig för att delta i en tävling eller genomföra ett köp. På grund av att SMS öppnar upp för omedelbar kommunikation, är din CTA den viktigaste delen av ditt sms meddelande.

Lösning: Använd en tydlig call-to-action

Använd endast en call to action i ditt sms meddelande och fokusera på att göra den tydlig. Se till att mottagare kan vidta åtgärden direkt i telefonen. Uppmuntra mottagare att exempelvis delta i en tävling genom att svara direkt med ett enkelt nyckelord.

Inte bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - inte bra sms

Bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - bra sms

 

Misstag #6: Du skickar alldeles för många SMS

På grund av att SMS har en väldigt hög öppningsfrekvens, gör många företag misstaget att skicka alldeles för många SMS. Om du överöser dina mottagare med kampanj-meddelanden är chansen stor att dina mottagare kommer att bli irriterade och avregistrera sig från din kundbas.

Lösning: Begränsa antal SMS-utskick

Skicka endast SMS till dina mottagare om det gäller viktig information, brådskande åtgärder eller ett begränsat erbjudande. En bra tumregel är att inte skicka mer än ett SMS i veckan. Mer än det kan skada företagets rykte.

Misstag #7: Du använder endast en kanal

Vissa företag byter ut e-post mot SMS och skickar endast SMS-kampanjer. Medan andra företag endast använder e-postmarknadsföring och missar möjligheterna som SMS-marknadsföring har att erbjuda. Båda dessa alternativ är misstag. SMS och mail går hand i hand och ska samspela för att erbjuda kunden en sömlös kommunikation.

Lösning: Använd SMS som komplement till din e-postmarknadsföring 

Olika typ av meddelanden kräver olika kanaler för kommunikation. SMS och mail ska användas som komplement till varandra för att hjälpa dig bygga en djupare relation med dina kunder. En bra kombination är att exempelvis skicka ett bekräftelsemail gällande ett event och sedan skicka ett påminnelse-SMS. I Rule kan du enkelt skapa upp kommunikationsslingor med hjälp av Marketing Automation. Där kan du välja hur och när du ska kombinera de olika kanalerna.

Misstag #8: Du missar personlig anpassning

Tro det eller ej, men dina kunder kommer troligtvis inte bry sig så mycket om din senaste produktuppdatering eller det senaste nytt hos företaget. Vad de vill ha, är personligt anpassade kampanjer som just de kan dra nytta av.

Lösning: Skicka endast relevant information

Innan du skickar din planerade SMS-kampanj, fundera: kommer mottagaren att se värdet i ditt meddelande eller är det bara ett opersonligt mass-erbjudande? 

När du försöker tänka på dina kunders bästa och endast skickar relevant information visar du att du stoppar dina kunder först. Att skicka relevant, personligt anpassad kommunikation är första steget mot att skapa en positiv och djupare relation med dina kunder.

För att summera

Genom att vara medveten om och undvika de vanligaste misstagen, ökar du chansen för framgång vid SMS-användning i din marknadsföring. Se till att få tydliga godkännanden från dina kunder, vara transparent gällande dina avsikter, skicka endast SMS som ger ett tydligt värde för kunden, kombinera SMS med email och se till att du använder personlig anpassning. Läs även blogginlägget 5 effektiva sätt för din SMS marknadsföring för att se hur du kan få det mesta ur SMS-kanalen.

Har du frågor om hur mobilmarknadsföring fungerar i Rule? Kontakta oss.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Rule

END OF AN ERA – Vi stänger ner klassiska Rule

Sedan grundandet 2007 har Rule vuxit till ett av Nordens ledande Martech-företag, känt för sin förmåga att hjälpa kunder leverera personaliserade kundupplevelser och förbättra ROI ...
Read More
marknadsföring betyder

Vad är marknadsföring & varför är det viktigt?

Marknadsföring är en term vi ofta stöter på, men vad betyder marknadsföring egentligen? Och varför är det en avgörande faktor för företags framgång? I detta ...
Read More
5 bra marknadsföringstips

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.