De vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem

Textmeddelanden är det mest utbredda och använda kommunikationsmedlet i världen. Jämfört med email, har de kraften att skicka betydligt mer riktade och personliga meddelanden. Trots att 75% av konsumenter är positivt inställda till att få sms-meddelanden från företag, är det inte många företag som har kommit igång med mobilmarknadsföring.

Vad är sms?

Så vad är sms egentligen? Ordet sms står för short message service och är alltså en tjänst för korta textmeddelanden som sänds mellan mobiltelefoner eller mellan dator och mobiltelefon. 

Fördelarna med att använda sig av SMS utskick i sin marknadsföringsstrategi är många, men som marknadsförare måste man vara försiktig vid användning, då man kan göra mer skada än nytta om man inte använder SMS korrekt. Nedan har vi listat de vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem. Följ våra tips nedan för att lyckas med dina kommande SMS-kampanjer och för att bygga en starkare relation med dina kunder.

Misstag #1: Du skickar SMS utan tydligt godkännande

Inga mottagare uppskattar SMS-meddelanden från företag de inte givit ett tydligt godkännande till. Innan du börjar skicka SMS-kampanjer, se till att du har fått ett tydligt godkännande från de mottagare du planerar att skicka till.

Lösning: Få ett tydligt godkännande genom att använda opt-in formulär

Uppmana dina kunder till att skriva upp sig för kommande exklusiva erbjudanden via ett opt-in formulär på hemsidan, där det skickas ett mail med en bekräftelselänk, eller att de skriver upp sig via inkommande sms. I Rule kan du enkelt sätta upp det önskade alternativet och få tydliga godkännanden från dina kunder.

”SMSa JOIN till 45355 för att skriva upp dig för våra textmeddelanden och få 10% rabatt på din nästa order!”

Misstag #2: Du skickar meddelande till ogiltigt nummer

Den vanligaste anledningen till leveransproblem vid mobil  marknadsföring, är att det skickas SMS till ogiltiga nummer. Meddelanden kommer inte att levereras till ändrade eller falska nummer och detta kan påverka din leveransbarhet negativt.

Lösning: Utöka din kundbas på det korrekta sättet

Visst kan det vara frestande att utöka sin kundbas genom att köpa eller låna färdiga listor, men långsiktigt kommer det inte resultera i något positivt. Det enda effektiva sättet att nå dina mottagare på, är genom att utöka din mottagarlista organiskt.

Använd din nuvarande kundbas, till att utöka din SMS-bas. Uppmuntra nya kunder att ansluta sig som mottagare genom att skapa en rolig tävling, erbjuda exklusiva rabatter eller att marknadsföra SMS-klubben via andra kanaler, exempelvis i fysiska butiker.

Misstag #3: Inte förbereda för framtiden

Att få en ny prenumerant är bara första steget. Nästa steg är sedan att behålla uppmärksamheten hos den. Ett grundläggande misstag som många företag gör, är att inte vara tillräckligt transparenta när det kommer till villkor kring framtida kontakt. Att inte informera mottagaren om hur och när du planerar att vara i kontakt med dem, kan resultera i en arg mottagare när de får dina SMS.

Lösning: Skicka ett välkomstmeddelande efter opt-in som förklarar relationstermerna.

När en kund har skrivit upp sig som prenumerant, är det en bra idé att skicka ett välkomstmeddelande som förklarar hur ofta de kan förvänta sig kontakt, vad för typ av meddelanden du kommer att skicka och hur de kan opt-out.

Inte bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - inte bra

Bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - bra

 

Misstag #4: Samma meddelande i SMS och email

Ett vanligt misstag som många marknadsförare gör är att använda samma meddelande i sin e-post och mobil marknadsföring. Problemet är att de olika kanalerna är skräddarsydda för olika typ av kommunikation. Det är en stor chans att misslyckas med sin marknadsföring om man inte anpassar kommunikationen i de olika kanalerna. Och då kan man fråga sig: vad bör man skriva i ett sms meddelande?

Lösning: Skicka endast “brådskande” kampanjer i SMS

På grund av begränsningen av antal tecken är en SMS-kampanj det perfekta alternativet för korta, brådskande erbjudanden eller information. E-postmarknadsföring är mer lämpligt för meddelanden med bilder och länkar. Om det önskade utfallet är att kunden ska vidta omedelbara åtgärder, är SMS den bättre kanalen att använda för sin marknadsföring.

”Endast idag! Få 20% rabatt på ditt köp när du använder koden xxx vid checkout.”

Misstag #5: Du använder inte en tydlig CTA (call-to-action)

Många företag missar att använda en tillräckligt tydlig CTA, använder för många, eller använder ingen CTA alls i sin SMS-kampanj. En CTA vägleder din kund till att exempelvis skriva upp sig som prenumerant, registrera sig för att delta i en tävling eller genomföra ett köp. På grund av att SMS öppnar upp för omedelbar kommunikation, är din CTA den viktigaste delen av ditt sms meddelande.

Lösning: Använd en tydlig call-to-action

Använd endast en call to action i ditt sms meddelande och fokusera på att göra den tydlig. Se till att mottagare kan vidta åtgärden direkt i telefonen. Uppmuntra mottagare att exempelvis delta i en tävling genom att svara direkt med ett enkelt nyckelord.

Inte bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - inte bra sms

Bra

Vanligaste SMS-misstagen och hur du undviker dem - bra sms

 

Misstag #6: Du skickar alldeles för många SMS

På grund av att SMS har en väldigt hög öppningsfrekvens, gör många företag misstaget att skicka alldeles för många SMS. Om du överöser dina mottagare med kampanj-meddelanden är chansen stor att dina mottagare kommer att bli irriterade och avregistrera sig från din kundbas.

Lösning: Begränsa antal SMS-utskick

Skicka endast SMS till dina mottagare om det gäller viktig information, brådskande åtgärder eller ett begränsat erbjudande. En bra tumregel är att inte skicka mer än ett SMS i veckan. Mer än det kan skada företagets rykte.

Misstag #7: Du använder endast en kanal

Vissa företag byter ut e-post mot SMS och skickar endast SMS-kampanjer. Medan andra företag endast använder e-postmarknadsföring och missar möjligheterna som SMS-marknadsföring har att erbjuda. Båda dessa alternativ är misstag. SMS och mail går hand i hand och ska samspela för att erbjuda kunden en sömlös kommunikation.

Lösning: Använd SMS som komplement till din e-postmarknadsföring 

Olika typ av meddelanden kräver olika kanaler för kommunikation. SMS och mail ska användas som komplement till varandra för att hjälpa dig bygga en djupare relation med dina kunder. En bra kombination är att exempelvis skicka ett bekräftelsemail gällande ett event och sedan skicka ett påminnelse-SMS. I Rule kan du enkelt skapa upp kommunikationsslingor med hjälp av Marketing Automation. Där kan du välja hur och när du ska kombinera de olika kanalerna.

Misstag #8: Du missar personlig anpassning

Tro det eller ej, men dina kunder kommer troligtvis inte bry sig så mycket om din senaste produktuppdatering eller det senaste nytt hos företaget. Vad de vill ha, är personligt anpassade kampanjer som just de kan dra nytta av.

Lösning: Skicka endast relevant information

Innan du skickar din planerade SMS-kampanj, fundera: kommer mottagaren att se värdet i ditt meddelande eller är det bara ett opersonligt mass-erbjudande? 

När du försöker tänka på dina kunders bästa och endast skickar relevant information visar du att du stoppar dina kunder först. Att skicka relevant, personligt anpassad kommunikation är första steget mot att skapa en positiv och djupare relation med dina kunder.

För att summera

Genom att vara medveten om och undvika de vanligaste misstagen, ökar du chansen för framgång vid SMS-användning i din marknadsföring. Se till att få tydliga godkännanden från dina kunder, vara transparent gällande dina avsikter, skicka endast SMS som ger ett tydligt värde för kunden, kombinera SMS med email och se till att du använder personlig anpassning.

Har du frågor om hur mobilmarknadsföring fungerar i Rule? Kontakta oss.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Öka försäljning med SMS

Effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS

Uppmuntra till upprepade köp med hjälp av SMS Genom att utnyttja SMS utskick och mobilmarknadsföringens fulla potential kan du nå fler kunder, öka konvertering och …

Read More
Facebook custom audience

Anpassa målgrupper med Facebook Custom Audience

Tänk om man kunde slippa alla steg man behöver göra när man ska skapa upp anpassade målgrupper i Facebook och bara få in sina målgrupper …

Read More
personuppgifter och gdpr

Personuppgifter & GDPR

Personuppgifter och GDPR kan vara en svår nöt att knäcka, men ack så viktig. För att kunna känna frihet när man kommunicerar och marknadsför måste …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang