Tillbaka i lagret-aviseringar – så fungerar det

När en kund tar sig hela vägen till kassan för att sedan upptäcka att produkten hon hade för avsikt att köpa inte finns i lagret är det en besvikelse för både återförsäljaren och kunden. Men du vill inte ta bort varor som inte finns i lagret från din hemsida. De kan fånga konsumentens intresse och resultera i framtida köp.

Att inventera är utan tvivel en stor utmaning för återförsäljare. Återförsäljare förlorar uppskattningsvis 590 miljarder kr i försäljningsintäkter varje år pga av att varor inte finns i lager. Genom smarta “tillbaka i lagret”-aviseringar kan du driva engagemang, återfå uteblivna intäkter, höja konverteringsgraden och på sikt öka försäljningen. Kort sagt är dessa aviseringar en mycket effektiv marknadstaktik som höjer kundens livstidsvärde. Aviseringen kan generera så mycket som 40 kronor i avkastning per skickat mail.

Hur fungerar det?

Aviseringen sker när en kund försöker genomföra ett köp av en vara som inte finns i lager. Hon får ett meddelande om att få en avisering när produkten åter finns i lager, där hon anger sin e-postadress. När sedan produkten åter finns i lager får kunden ett automatiskt mail med uppmaning till handling vilket gör det lätt att återgå till sidan och genomföra köpet. Kunden kommer förvänta sig mailet vilket gör att öppningsfrekvensen är väldigt hög. Det är även mycket troligt att kunden återvänder till webshopen för att genomföra köpet – kanske köper hon till och med en ytterligare produkt.

Aviseringen meddelar automatiskt kunden när hennes önskade produkt är tillbaka i lagret. Det är en smart påminnelse som ofta lockar till köp. Aviseringen kan också skickas om varans återkomst till lagret dröjer längre än väntat eller om produkten utgått helt. Då kan man skicka ett skräddarsytt automatiserat mail med snarlika produkter som finns i lager vilket möjliggör för högre konvertering. Den uppenbara fördelen är att denna avisering kan rädda sälj. Istället för att inte genomföra köpet överhuvudtaget, eller ännu värre, gå till en konkurrents sida, håller aviseringen kvar kunden på din hemsida.

Andra fördelar

“Tillbaka i lagret”-aviseringen ger en bra möjlighet för att samla ytterligare mailadresser till nyhetsbrev vilket gör att du kan nå ut till nya prenumeranter med relevant innehåll. Det främjar även ditt marketing automation-arbete.

» Läs mer om funktionen här.

Vill du komma igång med automatiserad e-postmarknadsföring?

Med RuleMailer kan du skicka smarta, automatiska mail som effektiviserar din e-postmarknadsföring. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Elias Hemmilä

About the Author:

Leave A Comment