Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 1 av 2

Gmail meddelade nyligen att man lanserat en automatisk avregistreringsfunktion, en s.k. ”auto-unsubscribe”, i mailkorgen ”kampanjer”. Detta ska göra det lättare för gmailanvändare att avregistrera sig från nyhetsbrev de inte längre vill ha.

Marknadsförare har frågat om det här är något bra eller dåligt och hur funktionen ska implementeras. Vi på Rule Communication tänkte därför ge er ett bra tillfälle att få bättre kunskap i vad detta innebär. I detta första inlägg av två, går vi igenom vad funktionen innebär samt varför den är viktig.

 

gmail logo

Gmails automatiska avregistrering: Vad är det?

I de flesta meddelanden med möjlighet att avregistrera sin prenumeration kommer nu gmail-användare att se en avregistreringslänk bredvid avsändaren, längst upp i meddelandet.

Nya avregistreingslänken

Detta gör att man kan avregistrera sig, utan att behöva leta upp avregistreringslänken som vanligtvis är placerad längst ner i meddelandet.

Om du tittar på avsändaradressen  kommer du märka en länk till höger som tydligt säger ”Unsubscribe”. Gmail-användare kan klicka på denna länk och avregistrera sig från framtida utskick. Gmail har dock varnat att detta kan ta upp till ett par dagar då det helt och hållet är beroende av hur snabb avregistreringsprocessen är.

Varför du vill göra det enkelt för dina prenumeranter att lämna

Vissa epostmarknadsförare tror att detta lägger sten på börda då det kommer direkt inpå Gmails nya flik-inbox. Nej-sägarna är rädda för att folk inte bara ska ignorera utskicken under promotionfliken, utan nu även avregistrera sig i stora skaror, vilket kommer sänka antalet prenumeranter.

Gmal unsubscribe,hghl

Detta är möjligt, med inte särskilt troligt. Faktum är att antal klagomål hos företagen troligtvis kommer minska, vilket kommer förbättra leveransgraden och öka framkomligheten.

Minska risken för att klassas som spam

Genom att ge prenumeranter ett smidigt sätt att avregistrera kommer risken att utskicket klassas som spam minska. Vidare kommer prenumeranten troligen klicka på avregistreringslänken snarare än att ignorera framtida nyhetsbrev, eftersom länken kommer från en pålitlig källa (Gmail). Som många vet så använder Gmail engagemang som medel för att avgöra framtida inboxplacering, vilket gör att ignorerade meddelanden kan vara skadligare än en avregistrering. I ett nötskal är detta något bra för marknadsförare och man borde ta en funderare på att implementera auto-avregistreringsfunktionen om de inte redan gjort det.

Har detta varit lärorikt? Håll utkik på bloggen efter del 2 om Gmails automatiska avregistrering! Läs mer om RuleMailer och leveranssäkerhet.

Behöver du hjälp med din digitala kommunkation? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Testa Rule gratis i 30 dagar.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

design

Lucka 4: Rule uppdaterar sin visuella identitet för en tydligare plattform

Efter att ha presenterat lucka 1, lucka 2 och lucka 3 i Rules Release Calendar, har det nu blivit dags att öppna den fjärde och …

Read More

Ge välgörenhet i julklapp – gåvor som förändrar liv

Julen skymtar runt hörnet och julklappshandeln är i full gång. Har du tänkt igenom vad du ska ge i julklapp till dina nära och kära …

Read More
preferenser

Lucka 2: Minska avregistreringar med preferenser för e-post

I lucka nummer två av Rules Release Calendar hittar vi Preferenser för e-post. Vad innebär det? Preferenser för e-post innebär att du ger dina prenumeranter …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang