fbpx

Del 3: DMARC, nästa steg för ökad leveranssäkerhet

 SPF, DKIM och DMARC är autentiseringar som ökar leveranssäkerheten av dina mail. Desto fler åtgärder som vidtas för att maximera att mail når önskade mottagarens inbox, desto större chans till e-postkonvertering och ökad försäljning. I del 1 dök vi ned i SPF (första steget), i del 2 dök vi ned lite djupare och tittade på DKIM (andra steget) och nu ska vi dyka ned till botten och utforska hur du med hjälp av DMARC, ytterligare kan optimera leveranssäkerheten av dina mail i din e-postmarknadsföring.

Vad är DMARC?

DMARC (Domain based message authentication, Reporting & Conformance) är en teknik som använder SPF (Sender policy framework) och  DKIM (DomainKeys identified mail) för att avgöra autenciteten av ett e-postmeddelande eller nyhetsbrev. DMARC gör det lättare för emailmottagare (ex. GMail och Outlook) att förebygga illvilliga e-postpraxis, såsom domän “spoofing” för att fiska efter mottagarens personliga information. Med hjälp av DMARC kan mottagarna bättre förebygga spammare och illvilliga mail från att invadera konsumenters e-postinboxar. DMARC ställs in bland dina övriga domäninställningar i DNS (Domain name system) och inkluderar följande:

  • SPF
  • A-record
  • CNAME
  • (DKIM)

Det är viktigt att notera att inte alla mottagande servrar kommer att utföra en DMARC koll innan de accepterar ett meddelande. Men de största mottagarna gör det och implementering växer.

Vad är fördelarna med DMARC?

  • DMARC skyddar ditt varumärke genom att förebygga icke-auktoriserade källor att skicka mail från din domän. I vissa fall så kan ditt domänrykte direkt få en positiv skjuts av att du publicerar DMARC.
  • Genom att implementera DMARC hjälper du e-post ekosystemet att upprätta en konsekvent policy för meddelanden som misslyckas att autentiseras. Detta hjälper ekosystemet att bli mer säkert och tillförlitligt. Det hjälper dig även att hålla dina listor rena vilket även är viktigt i din SMS marknadsföring.
  • Att alltid hålla sig uppdaterad kring de senaste rekommendationerna inom utvecklingen av ökad leveranssäkerhet, hjälper dig att få en större förståelse för hur din e-postmarknadsföring och de tekniska bitarna bakom hänger ihop, vilket öppnar upp de bästa förutsättningarna för optimerad e-postmarknadsföring.

DMARC öka leveransbarhet

 

Hur implementerar du DMARC?

Som Rule kund rekommenderar vi att du har SPF, DKIM och DMARC inställt. Följ instruktionerna du hittar via knappen nedan för att optimera leveranssäkerheten av dina mail.

Varför är DMARC viktigt?

DMARC är en viktig evolution av e-postautentisering. Det är ytterligare ett utmärkt exempel på ett samarbete mellan e-postavsändare och mottagare för att skydda e-postkanalen. För att lära dig mer om DMARC, besök organisationens webbsida.

DKIM dmarc spf

 

Har du frågor kring leveranssäkerhet? Kontakta oss.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
5 bra marknadsföringstips

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en ...
Read More
consent mode v2

Förståelsen av Google Consent Mode v2 och förstapartsdata för proffs

Välkommen till djupdykningen i Google Consent Mode version 2 (v2) och dess relation till förstapartsdata – en nyckelaspekt för oss som arbetar med datainsamling och ...
Read More
påsk

Så lyckas du med din marknadsföring i påsk

Påsken är som många andra högtider en perfekt storhelg att marknadsföra sitt företag lite extra under. Hur lyckas man nå fram till kunder under påsken ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.