fbpx

Del 1: SPF verifierar dina meddelanden

Vad krävs för att Rule ska kunna skicka ut e-postmeddelanden i din organisations (din domäns) namn? Svaret är autentisering, som verifierar att ditt meddelande är skickat från en behörig användare av din avsändaradress. SPF, DKIM och DMARC är sådana autentiseringar. I Del 1 inleder vi med att förklara vad SPF är, hur det fungerar och hur det förbättrar din leveranssäkerhet.

Kontrollera teknisk stabilitet

Det här är seriöst eftersom det handlar om leveransbarheten av e-post. Begreppen SPF, DKIM och DMARC kanske låter skrämmande och kan tyckas helt ointressanta. Eller kanske låter de bekanta? Hur som helst är det hög tid att du fördjupar dig i SPF & DKIM och att du sätter upp dem i dina DNS-poster för din e-postserver – i alla fall om du vill ha bättre kontroll över din leverans av e-postmarknadsföring.

Här ska Rule göra sitt bästa för att förklara det i enkla ord; ord som som inte kräver att du är programmerare för att förstå hur det går till. Vi börjar med SPF!

Vad är SPF?

Enkelt sagt är SPF (Sender Policy Framework) en säkerhetsmekanism skapad för att förhindra att “dåliga personer” skickar e-postmeddelanden på dina vägnar. Mekanismen handlar om kommunikation mellan din och din mottagares mailserver. Låt säga att du har skickat ett mail till Anna. Men hur vet Annas DNS-server att e-posten faktiskt skickades av dig? Problemet är, det gör den inte riktigt. Om du inte har SPF-inställning på din DNS-server vill säga.

SPF definierar vilka IP-adresser/mailservrar som kan användas för att skicka e-post från din domän. Föreställ dig två möjliga (fejkade) server-konversationer. För att göra det enklare, låt oss anta att ditt namn är Bosse.

Så här löper konversationen när du har en SPF-konfiguration:

Bosses server: Hej, Annas server. Jag har ett nytt meddelande från Bosse.

Annas server: Hej Bosses server. Vad är din SPF?

Bosses server: Här är min SPF.

Annas server: OK, låt mig se… Meddelandet du har till mig skickas från IP 64.233.160.XX. OK, den är med på listan. Allt ser bra ut. Ge mig meddelandet, jag ska visa det för Anna. Tack!

Moralen är: Ställ in din SPF. Om du inte gör det kan du se ut som en dålig avsändare och alla dina e-postmeddelanden kommer således inte att levereras.

Hur ställer du in SPF på din server?

Den allmänna tanken är att se till att alla applikationer som skickar e-postmeddelanden och nyhetsbrev men även SMS på dina vägnar (och använder sin egen SMTP, inte din) ingår i din SPF. Om du till exempel använder Rule för att skicka e-postmeddelanden från din domän ska du lägga till Rule i din SPF. Men om du använder exempelvis HelpScout för att hantera support-e-post så ska du även inkludera HelpScout i er SPF.

Hoppas att detta har förklarat på ett enkelt sätt vad SPF är, varför du behöver ställa in SPF på din DNS och hur du går tillväga. Läs även Del 2 för mer kunskap om DKIM

Behöver du hjälp att komma igång med din digitala strategi? Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du ännu inte ett Rule konto? Utforska Rule gratis i 30 dagar.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Rule

END OF AN ERA – Vi stänger ner klassiska Rule

Sedan grundandet 2007 har Rule vuxit till ett av Nordens ledande Martech-företag, känt för sin förmåga att hjälpa kunder leverera personaliserade kundupplevelser och förbättra ROI ...
Read More
marknadsföring betyder

Vad är marknadsföring & varför är det viktigt?

Marknadsföring är en term vi ofta stöter på, men vad betyder marknadsföring egentligen? Och varför är det en avgörande faktor för företags framgång? I detta ...
Read More
5 bra marknadsföringstips

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.