Del 1: SPF verifierar dina meddelanden

Vad krävs för att Rule ska kunna skicka ut e-postmeddelanden i din organisations (din domäns) namn? Svaret är autentisering, som verifierar att ditt meddelande är skickat från en behörig användare av din avsändaradress. SPF, DKIM och DMARC är sådana autentiseringar. I Del 1 inleder vi med att förklara vad SPF är och hur det fungerar.

Kontrollera teknisk stabilitet

Det här är seriöst eftersom det handlar om leveransbarheten av e-post. Begreppen SPF, DKIM och DMARC kanske låter skrämmande och kan tyckas helt ointressanta. Eller kanske låter de bekanta? Hur som helst är det hög tid att du fördjupar dig i SPF & DKIM och att du sätter upp dem i dina DNS-poster för din e-postserver – i alla fall om du vill ha bättre kontroll över din leverans av e-post.

Här ska Rule göra sitt bästa för att förklara det i enkla ord; ord som som inte kräver att du är programmerare för att förstå hur det går till. Vi börjar med SPF!

Vad är SPF?

Enkelt sagt är SPF (Sender Policy Framework) en säkerhetsmekanism skapad för att förhindra att “dåliga personer” skickar e-postmeddelanden på dina vägnar. Mekanismen handlar om kommunikation mellan din och din mottagares mailserver. Låt säga att du har skickat ett mail till Anna. Men hur vet Annas DNS-server att e-posten faktiskt skickades av dig? Problemet är, det gör den inte riktigt. Om du inte har SPF-inställning på din DNS-server vill säga.

SPF definierar vilka IP-adresser/mailservrar som kan användas för att skicka e-post från din domän. Föreställ dig två möjliga (fejkade) server-konversationer. För att göra det enklare, låt oss anta att ditt namn är Bosse.

Så här löper konversationen när du har en SPF-konfiguration:

Bosses server: Hej, Annas server. Jag har ett nytt meddelande från Bosse.

Annas server: Hej Bosses server. Vad är din SPF?

Bosses server: Här är min SPF.

Annas server: OK, låt mig se… Meddelandet du har till mig skickas från IP 64.233.160.XX. OK, den är med på listan. Allt ser bra ut. Ge mig meddelandet, jag ska visa det för Anna. Tack!

Moralen är: Ställ in din SPF. Om du inte gör det kan du se ut som en dålig avsändare och alla dina e-postmeddelanden kommer således inte att levereras.

Hur ställer du in SPF på din server?

Den allmänna tanken är att se till att alla applikationer som skickar e-postmeddelanden på dina vägnar (och använder sin egen SMTP, inte din) ingår i din SPF. Om du till exempel använder Rule för att skicka e-postmeddelanden från din domän ska du lägga till Rule i din SPF. Men om du använder exempelvis HelpScout för att hantera support-e-post så ska du även inkludera HelpScout i er SPF.

Hoppas att detta har förklarat på ett enkelt sätt vad SPF är, varför du behöver ställa in SPF på din DNS och hur du går tillväga. Läs även Del 2 för mer kunskap om DKIM

 

Behöver du hjälp att komma igång med din digitala strategi? Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du ännu inte ett Rule konto? Utforska Rule gratis i 30 dagar.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

customer journey - kundresan

Rule Journey Builder: Nu slår vi officiellt upp portarna

Nu slår vi upp portarna för vår nya plattform Journey Builder. Tillskottet representerar framtidens digitala kommunikation: Ännu mer personalisering och datastyrt innehåll, med mindre röra …

Read More

iOS 15: Vad du som e-postmarknadsförare behöver veta om Apples uppdatering och Mail Privacy Protection

Apples uppdatering iOS 15 som planeras att lanseras i september, har nog inte en enda e-postmarknadsförare missat. Uppdateringen innebär bland annat striktare åtgärder gällande deras …

Read More
schrems

Domen Schrems II: Därför är Rule ett tryggt och smart val

Allt du behöver veta om Schrems II och Rules datahantering Schrems II Domen som trädde i kraft förra året innebär att det är svårare och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang