fbpx

Hög tid att inkludera AR i din digitala strategi

Teknik och marknadsföring är industrier som har en hel del gemensamt. Båda industrierna är bland annat på jakt efter nästa-stora-sak. Oavsett om det gäller en ny trend, app, uppfinning eller ett bättre sätt att strukturera upp en strategi, så är marknads- och teknikledare ‘Early Adopters’. Båda delar samma driv att alltid ligga steget före. Just nu förutspår experter att nästa-stora-sak är AR (Augmented Reality). Det är alltså hög tid för dig som e-handlare att inkludera AR i din digitala strategi.

Statistik visar att AR-marknaden beräknas vara värd $3,5 miljarder och att det år 2020 förväntas vara 1 miljard AR-användare. Statistik visar även att 70% av konsumenter tror att AR är förenat med fördelar. Men vad är fördelarna med AR-teknologi? och hur kan e-handelsföretag dra nytta av dem?

Innovation och intresse

Människor vill bli underhållna. Vi trånar efter nya och spännande saker. Marknadsförare letar alltid efter bättre sätt att attrahera och stimulera sina kunder. Med AR kan företag sticka ut från mängden, väcka intresse och leverera en känsla av futurism, vilket attraherar en stor publik. Genom att använda sig av AR i marknadskampanjer ger företaget en bild av innovation och levererar en minnesvärd köpupplevelse.

Produktvisualisering innan köp

Har du någon gång sett en produkt online men föredragit att gå till fysiska butiken och se produkten i verklighet, innan du genomför köpet? Det kan nog de allra flesta känna igen sig i. AR är lösningen av det problemet. Teknologin tar e-handel till en ny nivå med förbättrad och utvecklad funktionalitet. Genom att erbjuda möjligheten till produktvisualisering innan köp, eliminerar företag tveksamheter och levererar en oöverträffad shoppingupplevelse.

Interaktivitet

Interaktivitet är ett grundläggande element av AR. Det digitala slår samman med den riktiga världen baserat på konsumentens kommando. De ser hur sin vanliga miljö är förstärkt av virtuella element de kan förändra och leka med. Allt som innebär mer för konsumenter än att endast se en produkt, medför en enorm ökning av konsumentens engagemang. Förstärkt interaktivitet är ett beprövat framgångsrecept som förväntas fortsätta att briljera.

Augmented reality AR

 

 

Reducerar returer

AR imiterar den fysiska shoppingupplevelsen. När konsumenter handlar i fysiska butiker är sannolikheten mindre att de kommer returnera varan. Detta uppmuntrar e-handlare att försöka efterlikna den fysiska shoppingupplevelsen för att reducera antalet returer. AR-funktioner möjliggör en snabbare och smidigare beslutsfattning, vilket leder till förbättrad och ökad försäljning samt en positiv inverkan på miljön. – Med hjälp av AR kan företag minska antalet returer och även bidra till en grönare framtid inom e-handel, berättar Sam Jahanfar, VD och grundare av Rule.

E-handelns nuvarande begränsning i att konsumenter endast kan se varan, erbjuder inte den bästa förutsättningen för avslutat köp. Med hjälp av AR-teknologi kan konsumenter t.ex. se sig själva i flera olika outfits för att sedan ta ett beslut om vilken outfit som passar dem bäst. Framtiden inom digital marknadsföring går emot ultra-segmentering och den dyker ännu djupare in i individanpassning. Genom att erbjuda kunder en AR-lösning tar du personalisering till en högre nivå jämfört med dina konkurrenter.

AR och e-handel

AR kommer snabbt att göra sin väg genom majoriteten av användare via e-handel. Kombinationen av AR och e-handel är vad som har gjort AR-industrin så framgångsrik. Testa-innan-köp möjligheten har efterfrågats från konsumenter under en lång tid. Enligt studier kommer den interaktiva teknologin omforma e-handeln. När det kommer till AR och e-handel så är möjligheterna oändliga. Utveckling inom AR kommer att kunna ge fördjupade upplevelser mycket lika de fysiska. 

AR och e-handel - inkludera AR i din digitala strategi

 

Är AR nästa steg för ditt företag?

Vid beslut om AR är vägen att gå för just ditt företags marknadsstrategi, kan du fråga dig: Kommer AR leverera ett tydligt värde till våra kunder och blivande kunder? Om svaret är ja, är det definitivt värt att börja utforska det och på sikt implementera det. Det viktigaste är att beslutet är strategiskt – annars kan det uppfattas som oseriöst och teknologin gå oanvänd.

AR och Rule

Vi vet att AR kommer att leverera ett tydligt värde för våra kunder och därför har vi börjat utveckla den teknologin med stöd av Innovationsmyndigheten Vinnova. Som leverantörer av smarta kommunikationslösningar,  med innovation som en av våra grundpelare, vill vi att våra kunder ska vara marknadsledande inom digital kommunikation. Genom att kombinera AR med e-postmarknadsföring förväntas företag öka interaktion, engagemang och försäljning. Genom att erbjuda sina mottagare möjligheten att använda AR-teknologi direkt via sin inbox erbjuder företag en helt ny och förbättrad dimension av e-postmarknadsföring.

Var först med att testa Rule's AR-teknik

Vi söker nu företag som känner att AR är rätt spår för dem och vill vara först med att testa vår nya AR-teknik. Klicka på knappen nedan för att anmäla ditt intresse. Skriv en rad om vad ni är för företag, kontaktuppgifter och hur AR kan hjälpa er nå nya höjder med er digitala marknadsföring. Vi kontaktar er.


Anmäl intresse

ar teknik

Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
epostmarknadsföring exempel

E-postmarknadsföring: Exempel och strategier

E-postmarknadsföring är ett av de mest effektiva verktygen för att bygga relationer med kunder, öka försäljningen och driva engagemang. Med rätt strategi kan du skapa ...
Read More
Leads

Leadsgenerering B2B

Att generera leads för B2B-företag är en central del av att driva affärsutveckling och säkerställa långsiktig tillväxt. Till skillnad från B2C-leadgenerering kräver B2B en mer ...
Read More
b2b segmentering

B2B-segmentering

B2B-segmentering är en av de mest effektiva strategierna för att skapa relevanta och riktade marknadsföringskampanjer. Genom att dela upp din målgrupp i mindre, specifika grupper ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.