Marknadsföringstips inför julen

Julen är en speciell och viktig högtid för både företag och konsumenter, världen över. En av de mest positiva aspekterna med julhögtiden är att kunder redan är förberedda på att göra inköp. Allt du behöver göra är att styra dem i rätt riktning. För att göra det finns många smarta verktyg du kan använda dig av, Marketing Automation är ett utav dem. Här nedan delar vi med oss av några framgångsrika marknadsföringstips inför julen som du kan använda dig av för att stärka relationen med dina kunder, under en av de mest lönsamma högtiderna på året.

Blicka bakåt för en stund

Vårt första marknadsföringstips inför julen handlar om att blicka bakåt. En bra start kan vara att analysera föregående års resultat. Vad gick bra och vad gick mindre bra? Vilka kampanjer under åren har varit mest lönsamma och vad gjorde ni som var speciellt just då? Kanske var det att ni använde er av en skräddarsydd mall i ett kampanjutskick, eller inkluderade ett exklusivt erbjudande för lojala medlemmar? Att analysera tidigare aktiviteter är en viktig pusselbit, som både ger dig insikter och lägger grund för hur ni på bästa sätt kan lyckas med en framgångsrik kampanj i år.  

Ett riktat och personligt julutskick kommer få ett mycket högre engagemang, än ett typiskt massutskick. Att personalisera innebär att du använder kunddata för att skapa ett riktat meddelande. Istället för att tala till mottagaren som en generell kund, talar vi istället till den som en unik person. Genom att inkludera namn och personliga rekommendationer i mailet, kommer kunden genast känna en starkare koppling till ditt företag och upplevas som viktig för dig. Många studier tyder på att riktade meddelanden har hela 6x så hög öppningsgrad som vanliga massutskick.  

Skicka en presentguide

Även fast man ofta tycks vara ute i god tid med att planera sina inköp av julklappar, händer det allt för ofta att man ändå väntar till sista minuten. Anledningen till att detta händer år efter år, är för att kunder inte är helt säkra på vad de ska köpa till sina nära och kära. Här kan kunderna behöva hjälp på traven med inspiration, så ge dem det! Skapa upp en presentguide med roliga och kreativa ideér på vad de kan köpa till familj och vänner. Dela upp guiderna i olika kategorier och använd dig av kundbetendedata för att få reda på vad dina kunder söker efter mest. Skicka till exempel en guide som har gåvor för under 100kr eller en med gåvor till mamma, kollegan osv. Glöm inte bort att direktlänka till produkterna i mailet, för att öka chansen för konvertering.

JMarknadsföringstips inför julen julklappsguide

 

I år ger vi mer – erbjud fri frakt

Under pandemin har onlineshoppingen verkligen fått sig ett uppsving och varit extremt viktig för konsumenterna. Av just denna anledning bör marknadsföringen av ditt varumärke ha ett centralt fokus i era e-post marknadsföringsinsatser. Ett smart sätt att få onlinebeställningarna att slå i taket, är genom att erbjuda fri frakt. Ofta så är fraktkostnader en huvudfaktor till övergivna varukorgar. Genom att erbjuda dina kunder gratis frakt på sin beställning, ger du även dem ett säkert och attraktivt alternativ till att besöka din fysiska butik.

Se Marketing Automation som ditt hemliga vapen. Att nå rätt personer, med rätt meddelande, vid rätt tidpunkt, är det bästa sättet att öka öppningsgraden och engagemanget på. Underlätta e-postkommunikationen med dina kunder under en av årets mest hektiska årstider. Sätt upp automatiserade flöden på repetitiva processer som inkluderar allt ifrån välkomstmeddelanden och övergivna varukorgar till erbjudanden och påminnelser. På så sätt kan du både öka konverteringar och höja avslutsfrekvensen.

Fronta med digitala presentkort

När konsumenter inte har en aning om vad de ska köpa till en viss person, är ett digitalt presentkort en perfekt gåva att ge. De är både supersmidiga att få tag på eftersom de inhandlas på nätet och ofta väldigt uppskattade att få. Dessutom uppskattas julklappshandeln på nätet att nå rekordsiffran 11,4 miljarder kronor under 2021 enligt E-barometerns mätningar. mätningar. Det ger ditt företag en ypperlig chans att locka kunder till just er e-handel, genom att tydligt fronta med att ni har digitala presentkort tillgängliga hos er. Har ni inte kommit igång med digitala presentkort än? Kika då närmare på hur och varför ni borde komma igång med det och de slående fördelarna med dem.

Marknadsföringstips inför julen digitala presentkort

 

Vikten av en träffsäker ämnesrad

Vårt sista marknadsföringstips inför julen handlar om några få ord. Vissa ord och meningar drar till sig mer uppmärksamhet än andra, dessa kraftfulla ord kallas power-words. Därför gäller det att ha en utstickande och träffsäker rubrik i dina e-postutskick. Det kommer vara helt avgörande för om mottagaren kommer öppna dem eller inte. Meningen med ämnesraden i ditt utskick är att kunden snabbt ska agera. Våga vara kreativ och kika i din egen inkorg på vilka ämnesrader som fångade din uppmärksamhet. Tips på några effektiva power-words är försäljningsdrivande ord som rabatt, kampanj och erbjudande samt tidspressade uppmaningar som missa inte, endast idag och sista chansen!cing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

För att knyta ihop (tomte)säcken

Se till att i tid lägga upp en strategi för dina marknadsföringsaktiviteter inför julhögtiden. Blicka tillbaka en sekund, analysera tidigare års resultat och lägg upp en ny, fräsch kampanjplan. Glöm inte att personalisera dina utskick och visa uppskattning gentemot dina kunder. I tider som dessa behövs extra omtanke, överväg därför att inkludera ett exklusivt erbjudande i dina utskick. Slipp julstressen och använd dig istället av verktyg som underlättar kommunikationen med dina kunder, som Marketing Automation. Och kanske det viktigaste av allt, sprid energi och glädje. Dessa två ingredienser kommer man långt på.

Marknadsföringstips inför julen santas bag

 

Behöver du hjälp med strategin inför julhögtiden? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Utforska Rule gratis i 30 dagar. Skapa ett konto via knappen nedan.

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Tiktok marknadsföring för företag

TikTok marknadsföring – så lyckas du!

Du har nog hört talas om TikTok vid det här laget. Den revolutionerade plattformen som konkurrerar hårt med de stora sociala medie-jättarna Instagram, Youtube, Tumblr …

Read More
google integration

Lucka 2: Engagera kunder i fler kanaler med Google Ads Audiences

Vill du kommunicera med dina kunder i fler kanaler och nå ut till nya prospekt?  Med Rules nya integration till Google Ads Audience kan du …

Read More
Inbound marketing

Inbound vs outbound marketing i praktiken

Vad är inbound marketing och outbound marketing, och hur kan du boosta din jul marknadsföring med dessa marknadsföringssätt? Julen står för dörren och det är …

Read More

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.