iOS 15: Vad du som e-postmarknadsförare behöver veta om Apples uppdatering och Mail Privacy Protection

Apples uppdatering iOS 15 som planeras att lanseras i september, har nog inte en enda e-postmarknadsförare missat. Uppdateringen innebär bland annat striktare åtgärder gällande deras sekretesskydd Mail Privacy Protection. Kort och gott kommer uppdateringen hindra avsändare från att använda osynliga pixlar för att samla in information om användaren. Det innebär att avsändare inte längre kommer kunna veta när deras mottagare öppnar ett e-postmeddelande. Dessutom maskeras mottagarens IP -adress, så att den inte kan kopplas till annan onlineaktivitet eller användas för att få reda på platsinfo.

De hetaste frågorna just nu är hur uppdateringen kommer påverka marknadsförare som sänder ut kommunikation via e-post och nyhetsbrev. Men också hur man framöver ska mäta engagemang på sin e-postmarknadsföring, nu när man inte kan få en pålitlig siffra på öppningsfrekvensen. Vi reder ut vad Apples iOS 15 uppdatering innebär, vilka konsekvenser uppdateringen kommer leda till och hur du som e-postmarknadsförare kan förbereda dig.

Vad innebär Apples nya uppdatering iOS 15?

Tidigare i sommar så meddelade Federighi vid Worldwide Developer Conference att flera ändringar av Apples programvara kommer ske. Bland annat striktare integritetsåtgärder gällande Mail Privacy Protection för deras Mail app på iOS 15, iPadOS 15 och macOS Monterey enheter. Såhär beskriver Apple själva uppdateringen:

“Mail Privacy Protection hindrar avsändare från att använda osynliga pixlar för att samla in information om användaren. [Den hindrar] avsändare från att veta när de öppnar ett e-postmeddelande och maskerar deras IP -adress så att den inte kan länkas till annan onlineaktivitet eller användas för att komma åt deras platsinfo.”

För att snabbt sammanfatta, så kommer Apples iOS 15 uppdatering att ha tre huvudkomponenter som kommer påverka e-postmarknadsföring

  • Möjligheten att dölja sin e-postadress
  • Möjligheten att inaktivera öppen spårning
  • Möjligheten att blockera sin IP-adress

Så kommer iOS 15 fungera rent praktiskt

När någon ska öppna Apples Mail app, kommer ett meddelande dyka upp som uppmanar användaren att antingen ”Skydda e-postaktivitet” eller ”Skydda inte e-postaktivitet.” Det betyder alltså att detta inte kommer att aktiveras som standard, utan folk kommer behöva göra ett aktivt val. Men sannolikheten att folk klickar i “Skydda inte e-postaktivitet” är ganska liten. Om man kollar på siffrorna från i April, då Apples uppdatering iOS 14,5 kom ut, var det endast 4% av alla iOS användare i USA som accepterade annonsspårning, så vi kan nog förvänta oss ett liknande resultat vid denna iOS uppdatering. 

iOS 15

Vad blir konsekvenserna för e-postmarknadsförare?

Mail Privacy Protection uppdateringen innebär att du inte längre kommer kunna se vilken Apple Mail mottagare, som öppnat dina e-postmeddelanden (om alls). Oavsett om personen öppnat mailet eller inte, kommer det registreras som öppnat. Du kommer inte heller kunna se öppningstidpunkten, deras geografiska plats eller vilken enhet de använder. Det betyder att opening rate inte längre är ett tillförlitligt mätningsvärde för engagemang. Så var beredd på att din statistik kan komma att se annorlunda ut när uppdateringen träder kraft, framförallt kan dina öppningar se ut att ha ökat drastiskt.

Detta kommer att tvinga oss att hitta andra sätt att mäta engagemang på. Det här är förödande nyheter för många och det diskuteras hejvilt om den här uppdateringen innebär emaildöden. Visst, så kommer det till en början kännas ovant att inte kunna se hur många av de mail som du skickat ut, som faktiskt har öppnats. Men det finns ju faktiskt många andra sätt att att mäta engagemang på.

Så här kan du som marknadsförare förbereda dig för iOS 15

Branschen kommer ständigt att förändras och som marknadsförare och leverantörer kommer vi att anpassa oss, det har vi alltid gjort. Kolla bara när GDPR kom, vilket förvirring det blev, men med tiden så lärde och anpassade sig alla marknadsförare efter det. Allt handlar om rätt mindset. För att du som e-postmarknadsförare ska känna dig väl förberedd när uppdateringen träder i kraft, komma nu några värdefulla tips:

Testa dina mottagares engagemang helt enkelt med hjälp av A/B-testning. Variera ditt innehåll i kreativitet och utformning, testa olika ämnesrader, sänd dina utskick till olika kundsegment vid olika tidpunkter och dagar etc. På så sätt kommer du få en bättre förståelse för vad som är mest övertygande för din publik så att du framöver, tryggt kan fortsätta skicka e-postmeddelanden som driver engagemang.

Fastställ dina mottagares mailklienter

Det kan vara bra att fastställa hur många av dina mottagare som idag använder Apples mail för att läsa dina e-postutskick. I och med att iOS -programvara endast finns för Apples produkter och inte Androida enheter, bör du redan idag testa och jämföra dem. Samla in värdefull information om vad som går hem hos dina mottagare i dagsläget, på respektive enhet. 

Börja räkna klick (CTR) istället för öppningsfrekvens

Börja spåra klickfrekvensen istället för öppningsfrekvensen (om du inte redan gör det).  Exempelvis kan du mäta engagemang genom att jämföra CTR, med antal e-postmeddelanden som skickats. Om du börjar mäta CTR på dina utskick redan idag, kommer du ha en bra bas att utgå ifrån när du ska mäta vad bra respektive mindre bra engagemang är framöver.

Se över dina inställningar för leveranssäkerhet och även din listhygien. På så sätt säkerställer du att du har ett bra e-postrykte och inte spam-markeras i mottagarens inkorg. Det kan vara bra att rensa dina listor på inaktiva kontakter redan nu, eftersom du inte kommer kunna lita på öppningar längre, varken som ett tecken på aktivitet eller vid eventuella leveransproblem.

Det är ingen hemlighet att segmentering är A och O för träffsäker e-postmarknadsföring. Dessutom finns det oändligt med punkter att segmentera på. Det är nu hög tid att börja använda andra mätvärden som ingår i kundens livscykel, såsom köpfrekvens och ordervärde-data, för att kunna mäta kundengagemang. Det gör det möjligt för marknadsförare att istället basera engagemang på kundbeteende data, som tar hänsyn till det faktiska köpbeteendet.

Om du inte redan har implementerat SMS i din marknadsföringsstrategi, så är det hög tid att göra det. Eftersom SMS inte har en “pixel”, finns det inget bra sätt att mäta öppningsgraden på för dessa meddelanden. Det betyder att CTR och svar, är de enda sätten att mäta engagemang på i SMS. Vi använder oss alltså redan idag av kraftfulla kanaler där öppningsfrekvensen inte ens mäts.

”Skifta fokus” säger Sam i podcasten "Digital Marknadsföring"

“Inget företag har ju som affärside att bara skicka mejl som folk öppnar. Alla vill ju komma åt en konvertering och ett engagemang”, så inleder Rules vd Sam Jahanfar diskussionen om iOS15 i Podcasten Digital marknadsföring som drivs av Tony Hammarlund. Vidare berättar han att nu kan företag istället för att räkna antal öppningar, fokusera på vad de egentligen har för KPI:er. Är det att driva trafik till en hemsida, signa upp sig på något eller delta i exempelvis ett webinar? “Om vi skiftar fokus från öppningar till engagemang och konvertering, tror jag att vi kommer komma närmare just det som ads och onlineannonsering är så bra på – att hela tiden visa vilket värde vi skapar.  Lyssna på hela avsnittet via denna länk, eller via de stora poddplattformarna Apple podcasts, Acast och Spotify.

Glöm inte bort det viktigaste mätvärdet av dem alla

Marknaden och branschen kommer fortsätta att utvecklas, likaså vi som jobbar i den. Varje ny uppdatering som innebär ett eller annat för marknadsförare, är ännu en ny möjlighet att kunna utvecklas och förbättras. Med handen på hjärtat, så är just öppningsfrekvensen av din kampanj inte det viktigaste mätvärdet. Det är trots allt engagemang som du vill åt med dina e-postkampanjer, som i sin tur resulterar i nöjda och återkommande kunder. 

Vi hoppas att denna uppdatering ska inspirera och motivera marknadsförare till att använda sig av nya metoder och tillvägagångssätt, likt de vi nämnt här ovan, för att kunna leverera den bästa möjliga kundupplevelsen. Kom ihåg att testa dig fram redan nu. Segmentera din databas, mät dina resultat och upprepa processen tills du hittar vad som fungerar för just ditt företag och dina prenumeranter. Vi på Rule kommer under hösten lansera en rad nya mätvärden som kommer hjälpa dig som marknadsförare att lyckas ännu bättre med dina kampanjer. We got this!

varför använda e-postmarknadsföring

Har du funderingar gällande uppdateringen eller behöver du hjälp att lägga upp en hållbar marknadsföringsstrategi? Kontakta oss, så hjälper vi dig!

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

customer journey - kundresan

Rule Journey Builder: Nu slår vi officiellt upp portarna

Nu slår vi upp portarna för vår nya plattform Journey Builder. Tillskottet representerar framtidens digitala kommunikation: Ännu mer personalisering och datastyrt innehåll, med mindre röra …

Read More
schrems

Domen Schrems II: Därför är Rule ett tryggt och smart val

Allt du behöver veta om Schrems II och Rules datahantering Schrems II Domen som trädde i kraft förra året innebär att det är svårare och …

Read More

En förbättrad kundupplevelse stärker varumärket

Man talar idag om att kundupplevelsen är den enskilt största faktorn som skiljer företag inom samma bransch från varandra. En kund upplever ett varumärke eller …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang