Emoji bilder – därför bör du använda dem i din marknadsföring

Emoji bilder, vi vet hur de ser ut och vi alla har nog någon gång använt en i ett meddelande. Faktumet är att emojis har kommit att bli en stor del av det dagliga språket online, då man med emoji bilder kan förmedla budskap och känslor som inte alls genomsyrar på samma sätt i skrift. Man brukar säga att det är en konst att kunna sätta ord på känslor, men nu behövs inte det längre. Säg det med en emoji!

Vad är emoji bilder

Emoji bilder eller ”en emoji” som det kallas, är en liten ikon eller digital bild, som används i olika sammanhang för att uttrycka och/eller komplettera någon form av känsla eller idé. Själva termen emoji kommer från japanska “e Bild + moji” (bokstav och/eller karaktär). Emojis har idag nästan helt tagit över det vi tidigare kallade uttryckssymbol, vilket var ansikten som bestod av tangentbordstecken, exempelvis 😛 😉 🙂

emojis

Emojis och generation Z

Varje år i samband med world emoji day som infaller den 17 juli, så släpper adobe den årliga rapporten “emoji trend report”. I den kan man läsa hur 65% av de 1000 emoji användarna som varit med och svarat, är mer bekväma med att uttrycka sina känslor via emojis istället för i text eller i ett telefonsamtal. När man frågade generation Z, så ökade denna siffra till hela 83%.

emojis

Därför ska du använda emoji bilder i din marknadsföring

Emojis skapar engagemang

Vill du enkelt skapa högre engagemang på din marknadsföring eller på dina kanaler? Använd då emoji bilder. Framför allt i sociala medier, så är det lekfulla och kortfattade språket mer populärt än det formella. Emojis drar snabbt till sig både uppmärksamhet och engagemang. Enligt flera undersökningar på just sociala medier, har man kunnat konstatera att inlägg som innehåller emojis ökar interaktionen med 15%, jämfört med inlägg som inte innehåller det.

varför använda e-postmarknadsföring

En emoji bild säger mer än tusen ord

Med endast en emoji kan du förmedla ett eller flera budskap i din kommunikation. I dagens smartphones finns till och med en funktion som föreslår att ersätta ord som man skriver i ett sms meddelande med en emoji. Språket på internet har med tiden blivit allt mer kortfattat med förkortningar och vi verkar fortsätta i den riktningen, då emojis nu ersätter bla ord, uttryck och formuleringar.

Emoji bilder förstärker budskap

Ibland är det inte helt uppenbart för läsaren att förstå vad för känsla som du vill förmedla med ditt budskap. Istället för att behöva uttrycka det i skrift och exempelvis skriva “haha” eller liknande, kan du istället förmedla det med hjälp av en skrattande eller glad emoji. Den lilla animeringen stärker din kommunikation och hjälper till att förstärka ditt budskap ytterligare. 

emojis

Personalisera med hjälp av emojis

“Beskriv dig själv med tre ord” kan det stå att man ska göra, i ett personligt brev eller i ett CV. Idag skulle man nästan kunna byta ut det till “beskriv dig själv med tre emojis”. För faktum är att att varje person har sina egna “typiska” emoji bilder som man frekvent använder för att uttrycka sina känslor med. Lika så kan du ge ditt varumärke en personlighet. Genom att använda emojis i din marknadsföring, kan du stärka ditt varumärkes identitet och image, då du kan förmedla mer än vad bara ord lyckas med. 

emojis

Emoji bilder kan lätta upp kommunikationen

Genom att addera en emoji i ett meddelande eller i din kommunikation, sätter du en avslappnad prägel på konversationen. I ett formellt sammanhang som du kanske inte vill ska upplevas så formellt utan mer vänskapligt och avslappnat, är det perfekt att inkludera en emoji för att lätta upp stämningen. Det kan vara i samband med marknadsföring för exempelvis banker och lån, som i vanliga fall uppfattas som ganska propert och formellt.

Fördelarna med emoji bilder är många och dessa små animerade figurer används inte bara av generation z och millennials, utan faktiskt av hela internet. Därför bör du överväga att använda det även i din marknadsföring. Vill vi dock understryka att man bör välja sina emojis med omsorg, för att inte skapa förvirring eller irritation. Lycka till! 

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Tiktok marknadsföring för företag

TikTok marknadsföring – så lyckas du!

Du har nog hört talas om TikTok vid det här laget. Den revolutionerade plattformen som konkurrerar hårt med de stora sociala medie-jättarna Instagram, Youtube, Tumblr …

Read More
google integration

Lucka 2: Engagera kunder i fler kanaler med Google Ads Audiences

Vill du kommunicera med dina kunder i fler kanaler och nå ut till nya prospekt?  Med Rules nya integration till Google Ads Audience kan du …

Read More
Inbound marketing

Inbound vs outbound marketing i praktiken

Vad är inbound marketing och outbound marketing, och hur kan du boosta din jul marknadsföring med dessa marknadsföringssätt? Julen står för dörren och det är …

Read More

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.