fbpx

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en perfekt högtid för företag att kommunicera med sina kunder och det finns många försäljningsområden att täcka. Påskägg ska fyllas med godis eller presenter, påsk-kort ska skickas, bord ska dukas upp och mat ska lagas. En del klär upp sig eller klär ut sig och då behöver oftast garderoben fyllas på med något. Möjligheterna till försäljning är oändliga, använd fantasin för att skapa den bästa möjliga påskkampanjen för just ditt företag. 

Don’t put all your eggs in one basket

För att kunna kommunicera med dina kunder på ett så framgångsrikt sätt som möjligt i påsk, rekommenderar vi dig att använda en multikanalstrategi. Det innebär att du kombinerar flera kanaler under kampanjens gång. En del budskap går att formulera med några få ord, medans andra kräver både text och bild. När du vill nå dina kunder med något brådskande, exempelvis “Nu är vi live med årets påskäggsjakt på hemsidan!” är SMS den rätta kanalen att göra det via. SMS har en extremt hög öppningsfrekvens, hela 90 % av SMS meddelanden är lästa inom 3 minuter. Ska du istället ge dina kunder tips på presenter till påskägget i kombination med en rabatt, då är det bättre att göra det via e-post, där du kan inkludera mer mängd text och även visuellt material. Se därför till att använda en multikanalstrategi för att nå dina kunder med rätt budskap, via rätt kanal och samtidigt maximera dina resultat under påsken. 

Vi delar med oss av våra 5 bästa marknadsföringstips för både hemsida, SMS utskick och e-postmarknadsföring. Det blir vårt påskägg till er, varsågoda att öppna det! 

1. Plocka fram påskpyntet – hemsidan ska utsmyckas

Vi börjar med att plocka fram påskpyntet. Det ska inte gå att missa att det är rådande påsk på din hemsida när kunderna kommer in där. Uppdatera banners med påskfärger och byt ut, alternativt smycka ut kampanjbilder med påskpynt som ägg, harar eller kycklingar. Ett tips kan vara att fronta med påskrelaterade produkter på startsidan, kläder, mat eller inredning som går att via färg eller form, förknippa med påsken. Det binder ihop säcken ytterligare. Genom att försätta kunden i påsk-anda, uppmuntrar du den att ta del av allt vad påsken har att erbjuda – och även vad du har att erbjuda. 

marknadsföringstips inför påsken - website

2. Påskpynta dina utskick

Det är inte bara din hemsida som behöver pyntas, det behöver även dina utskick. Byt ut färger och bilder i ditt nyhetsbrev med pynt som är typiskt förknippat med påsken. Inkludera färger som gult, orange och lila. Addera söta påskharar, små kycklingar och självklart, påskägg. Varför inte beställa en skräddarsydd nyhetsbrevsmall i full-on påsktema för att imponera lite extra på dina prenumeranter?  När du skapar upp ditt påsk SMS kan du enkelt inkludera en länk som leder kunden till en påskpyntad landningssida. Kom ihåg att SMS är en text-kanal som är till för kortare meddelanden. Passa därför på att smycka ut språket i dina SMS lite extra, exempelvis med en rolig och påskig inledning som “What’s cracking”.

marknadsföringstips inför påsken - sms email

3. Påskäggsjakt med lockande erbjudanden

En del butiker håller stängt under påsken och många reser bort för att umgås med familj och vänner. Dessutom är vi mitt i en rådande pandemi och avråds från att fysiskt besöka affärer och gallerior. Så vad passar inte bättre då, än en påskäggsjakt online? Konceptet är oerhört engagerande och givande för alla parter, därför bör du inte missa denna otroliga chans till att uppmuntra både potentiella och befintliga kunder till din webbplats. Idén går ut på att gömma påskägg som innehåller rabatter eller andra erbjudanden, på olika sidor och ställen på din webbplats. Denna fenomenala idé hjälper dig inte bara att öka trafiken till din hemsida, utan kommer också att uppmuntra besökare att utforska fler sidor och upptäcka större delar din webbplats sortimentet. 

marknadsföringstips inför påsken - egg hunt

4. Vad gömmer sig i påskägget? Öppna för att se!

Ett klassiskt och mycket vinnande koncept är erbjudanden relaterade till högtiden. Skriv ihop ett SMS där du exempelvis berättar att påskharen har lämnat ett påskägg och be mottagaren “öppna ägget”, som i det här fallet är en länk. Kunden kommer via länken slussas till hemsidan och där mötas av ett personligt erbjudande, exempelvis 15% på ett helt köp. Det här är att mycket bra sätt att snabbt konvertera kunder till hemsidan på, då kunden vet att den har något att förvänta sig när den trycker på länken. På precis samma sätt kan du lägga fram det i ett e-postutskick. Där kan du även passa på att lägga lite extra krut på det visuella och inkludera ett “fysiskt” ägg som kunden öppnar genom att klicka/knacka på det. 

marknadsföringstips inför påsken - crack the egg

5. Tips på vad man kan fylla påskägget med

En tradition som tillhör just påsken, är att man ger bort påskägg till någon man tycker om. Oftast fyller man det med godis, men många gillar att ge något lite extra och gömma en gåva i påskägget. Förslagsvis kan man addera en biobiljett, ett presentkort, en hudvårdsprodukt eller varför inte ett smycke. Även här, är möjligheterna oändliga och du kan uppmana dina kunder att fylla sina påskägg med produkter som just ni erbjuder. Skapa upp en påskäggs-guide som du inkluderar antingen i ett utskick eller publicerar på hemsidan. Fronta din webshops startsida med “påskäggs-vänliga” produkter och varför inte samtidigt erbjuda en mängdrabatt som bidrar till merförsäljning, då oftast fler än ett påskägg ska fyllas

marknadsföringstips inför påsken - guide

Avslutningsvis vill vi dela med oss av vårt mest värdefulla tips. Börja planera och kommunicera i tid! Se till att du är väl förberedd inför påskhögtiden och har lagt upp en multikanalstrategi för hur kommunikationen med kunderna ska gå. Skapa redan nu upp e-postutskick och sms som du schemalägger och som därmed skickas ut automatiskt via ett Marketing Automation verktyg. Det sparar företaget massor av tid och resurser som istället kan läggas på att optimera strategin ytterligare, det finns alltid rum för förbättring. Vi på Rule står alltid till tjänst om du behöver hjälp med din digitala strategi inför påsken, det är bara att kontakta oss så hjälper vi dig! 

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
consent mode v2

Förståelsen av Google Consent Mode v2 och förstapartsdata för proffs

Välkommen till djupdykningen i Google Consent Mode version 2 (v2) och dess relation till förstapartsdata – en nyckelaspekt för oss som arbetar med datainsamling och ...
Read More
påsk

Så lyckas du med din marknadsföring i påsk

Påsken är som många andra högtider en perfekt storhelg att marknadsföra sitt företag lite extra under. Hur lyckas man nå fram till kunder under påsken ...
Read More
Lead Nurturing

Utforska lead nurturing: Strategier för effektivt kundengagemang

När man jobbar med digital marknadsföring, är förståelse och implementering av effektiva strategier för lead nurturing avgörande för företag som siktar på att blomstra. Lead ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.