fbpx

Hur du ökar leveransbarheten av dina mail, del 2.

I del 1 av vår bloggserie gällande leverans av mail, gav vi dig tips kring åtgärder du som användare kan göra för att förbättra leveranssäkerheten och leveransbarheten av dina mail och nå fler inboxar. I del 2 av denna bloggserie kommer vi att dyka in ännu djupare kring leverans av e-post och ytterligare hjälpa dig minimera antalet mail som går vilse och inte når mottagaren.

Så, förutom att ansluta e-postdomän och de andra punkterna du läste om i del 1, vad måste du mer tänka på?

leverans-check

Var konsekvent med volymen

En konsekvent volym av e-postkampanjer, utan stora dippar eller toppar, spelar en viktig roll i avsändarens rykte. Om du till exempel skickar ett mail till din lista två gånger i veckan och sedan växlar till tre gånger i veckan, kan det orsaka rubbningar. Det kommer självklart att finnas tillfällen då du vill skicka ut fler e-postmeddelanden än vanligt, men sikta på ett regelbundet, konsekvent schema. Detta leder då till att din lista lär känna ditt schema, vilket kan bidra till ökat förtroende, antal öppningar och klick.

Förtydligande av studstermerna

 

Studsar är mail som misslyckas att nå mottagaren. Det finns två olika typer av studsar. Mjuk och hård studs.

Vad är en hård studs?

En hård studs händer när du skickar ett meddelande till en brevlåda som inte existerar. Exempelvis kanske någon använda sig av en falsk e-postadress vid anmälan. Hur som helst vill du inte ha dessa e-postadresser i din lista så dessa blir spärrade i Rule efter utskick.

Vad är en mjuk studs?

Vi får många frågor gällande vad mjuka studsar kan bero på och om mail kommer att nå mottagaren vid nästa utskick. Det besvarar vi nedtill.

En mjuk studs uppstår exempelvis:

  • När en brevlåda helt enkelt är full
  • Vid temporärt fel hos inboxleverantören, som till ex. Gmail och Outlook
  • Att mailservern (mottagandesidan) inte svarar/är nere, trots att ett mail har lämnat Rule

Adresser som studsar behöver du inte ta bort från din lista. Normalt kommer detta att vara ett tillfälligt problem som är löst till nästa utskick, men om dina meddelanden ständigt studsar kanske det finns en underliggande orsak. Vid det läget kan man kontakta oss och så kan vi undersöka det närmare.

Även fast man gjort det man ska för att öka leveransbarheten finns det externa faktorer som spelar in:

  • Exempelvis vid säsonger då det är högt tryck av kampanjer, som vid Black Friday händer det att det blir kö i mottagarnas inbox och kampanjer levereras senare än man schemalagt i Rule. Detta är en extern faktor som vi inte kan styra.

bounces

Var försiktig med URL Shorteners (länkförkortare)

URL shorteners är de praktiska små verktygen som tar en lång URL och konverterar den till en kort version. 

Den förkortade länken ger ingen indikation på dess slutdestination. Det är därför länkförkortare brukar användas av spammare. De vill dölja sina skadliga webbplatser och blockerade domäner. Länkförkortare har fördelar, men de uppvägs av bristerna i samband med leverans av e-post. 

Använd inte en "No-Reply" avsändaradress

Marknadsförare skickar ofta sina kampanjer från icke-svarande e-postavsändare. Dessa e-postadresser ger ett felaktigt intryck till dina mottagare. Varför ska de inte kunna svara direkt om de har en fråga? 

Det finns mer än en anledning att undvika ”No Reply” adresser, men framförallt påverkar det leveransbarheten så använd en professionell företagsadress istället.

leveransbarhet - do not reply

Slutligen, lite tekniska delar att tänka på

I del 1 av denna bloggserie nämnde vi den viktiga inställningen SPF (Sender Policy Framework) som är ett e-postvalideringssystem utformat för att förhindra skräppost genom att verifiera avsändarens IP-adress. Du kan läsa mer om här. 

Det man kan göra som en ytterligare åtgärd tillsammans med SPF är att använda DKIM för att verifiera äganderätten av ett e-postmeddelande. 

De flesta e-postklienter kommer att kolla efter en giltig DKIM-signatur på inkommande e-post för att identifiera vem som skickade den. Vilket innebär att DKIM är ett fungerande sätt att öka leverans av e-post då den mottagande servern kan identifiera ursprunget av e-postkampanjen. Kontakta IT-ansvarig internt för att sätta upp DKIM.

SPF och DKIM - leveransbarhet

Kom igång med e-postmarknadsföring i Rule. Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Rule

END OF AN ERA – Vi stänger ner klassiska Rule

Sedan grundandet 2007 har Rule vuxit till ett av Nordens ledande Martech-företag, känt för sin förmåga att hjälpa kunder leverera personaliserade kundupplevelser och förbättra ROI ...
Read More
marknadsföring betyder

Vad är marknadsföring & varför är det viktigt?

Marknadsföring är en term vi ofta stöter på, men vad betyder marknadsföring egentligen? Och varför är det en avgörande faktor för företags framgång? I detta ...
Read More
5 bra marknadsföringstips

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.