Vad är en bra öppningsfrekvens och hur påverkar jag den?

Öppningsfrekvensen är andelen e-postmeddelanden som faktiskt har öppnats av dina mottagare efter att du sänt iväg ett utskick. Denna procentsats beräknas enkelt genom att dividera antalet öppnande mail med antalet levererade mail till mottagarens inbox.

Vad är en bra öppningsfrekvens?

Det är viktigt att skilja på öppningsfrekvensen av dina transaktionsmail (orderbekräftelse, lösenordsåterställning etc..) och marknadsföringsmail (nyhetsbrev, kampanjer etc..).

Konsumenter lägger större vikt vid transaktionsmail eftersom de till exempel tillåter oss att omedelbart återställa lösenord eller få den där bekräftelsen med information som vi väntat på. Detta förklarar varför transaktionsmail generellt sätt har högre öppningsfrekvens. Medan det såklart är viktigt att övervaka transaktionsmail och se till att inget utöver det vanliga inträffar, är det viktigare att vara uppmärksam på öppningsfrekvensen av dina marknadsföringsmail.

Vilka faktorer påverkar öppningsfrekvensen?

Öppningsfrekvensen av marknadsföringsmail beror på flera faktorer: storleken på din kontaktlista, hur ofta du skickar meddelanden, branschen du arbetar i och så vidare.

I genomsnitt är en bra öppningsfrekvens mellan 20 och 25%. Sektorer som är kända för att ha hög öppningsfrekvens (över 25%) inkluderar myndigheter bland annat. De som kommer in lägre (mindre än 20%) inkluderar konsult, spel och e-handelsföretag. Du hittar 2018 branschindex för öppningsfrekvens här.

Det här är bara allmänna riktlinjer. Det är viktigt att inte bara förstå var du rankar bland dina konkurrenter, utan också förstå hur du rankar mot dina egna kampanjer förra veckan eller förra månaden. Detta visar inte bara en positiv tillväxt för dig och ditt team, men ISP (Internet service providers) kommer också att känna igen denna tillväxt och belöna ditt domännamn.

Vad kan du göra för att öka din öppningsfrekvens?

De element som är synliga i inkorgen innan du öppnar ett mail är alltid de samma: avsändarens namn, ämnet för e-postmeddelandet och pre-header texten.

För att öka din öppningsfrekvens bör du titta noggrant på dessa element för att uppmuntra dina mottagare att vidta åtgärder. Utforma en spännande rubrik, lägg till en engagerande uppföljning av rubriken i form av en fängslande pre-header och använd en tydlig identifierad avsändare för att skapa förtroende hos mottagaren.

Här finns perfekta möjligheter att våga experimentera lite med elementen. Varför inte testa emojis i rubriken? personalisering i pre-header texten? eller en annan typ av avsändare? om man misstänker att avsändaren påverkar resultat. En viktig punkt här dock är att se till att de andra elementen är likadana om man exempelvis endast ska testa olika rubriker och jämföra statistik.

Punkter att ta med sig:

  • Jämför din öppningsfrekvens med de företag som arbetar i samma bransch som du, men försök att sikta på 20-25%.
  • Ännu viktigare än att jämföra med dina konkurrenter är att jämföra med dina tidigare resultat. Leta alltid efter förbättringsmöjligheter.
  • Du ska innan du skickar ett mail känna dig stolt över avsändaradressen, ämnesraden och pre-headern, och framför allt våga testa de olika elementen!
  • Om du inte får ett positivt engagemang, tveka aldrig att rensa dina listor och radera oengagerade kontakter.

Behöver du hjälp att komma igång med din e-postmarknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du ännu inte ett Rule konto? Utforska Rule gratis i 30 dagar. 

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

customer journey - kundresan

Rule Journey Builder: Nu slår vi officiellt upp portarna

Nu slår vi upp portarna för vår nya plattform Journey Builder. Tillskottet representerar framtidens digitala kommunikation: Ännu mer personalisering och datastyrt innehåll, med mindre röra …

Read More

iOS 15: Vad du som e-postmarknadsförare behöver veta om Apples uppdatering och Mail Privacy Protection

Apples uppdatering iOS 15 som planeras att lanseras i september, har nog inte en enda e-postmarknadsförare missat. Uppdateringen innebär bland annat striktare åtgärder gällande deras …

Read More
schrems

Domen Schrems II: Därför är Rule ett tryggt och smart val

Allt du behöver veta om Schrems II och Rules datahantering Schrems II Domen som trädde i kraft förra året innebär att det är svårare och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang