fbpx

Samspelet mellan e-post och landningssidor

Öka e-postkonvertering med hjälp av landningssidor

Landningssidor spelar en viktig roll i din digitala marknadsföringsstrategi. En landningssida skiljer sig från en webbsida och är en viktig komponent i din e-postmarknadsföring. Innan vi fördjupar oss i samspelet mellan e-post och landningssidor, är det viktigt att veta vad en landningssida är, vad det främsta syftet med dessa är och varför de är en viktig del av din strategi inom e-postmarknadsföring.

Vad är skillnaden mellan en landningssida och webbsida?

Vad är en landningssida? Man kan definiera en landningssida som en typ av webbsida. Den här typen av webbsida har som syfte att driva en särskild trafik till hemsidan genom specifika försäljnings- och marknadsstrategier. Medan en typisk webbsida oftast innehåller olika länkar som driver trafik till andra sidor på hemsidan, är en landningssida avsedd som en självständig sida med ETT tydligt fokus

Både landningssidor och webbsidor är avgörande komponenter av din digitala marknadsföringsstrategi. Genom att ta inspiration av riktigt bra landningssidor och att förstå samspelet mellan e-post och landningssidor, kan du ta din e-poststrategi till högre höjder och öka din e-postkonvertering. Se därför till att skapa en snygg och bra landningssida

Hur samspelar e-postmarknadsföring och landningssidor?

  • Syftet bakom e-postmarknadsföring är att få mottagare att agera och vidta en särskild åtgärd.  Enligt en artikel från Brilliance så är konverteringsgraden på e-postmarknadsföring i genomsnitt 1.32% (2019) och CTR (vad är CTR? Jo, click-through-rate) är 2.35%. Genomsnittliga konverteringsgraden på landningssidor är 2.34%. Genom att applicera en genomtänkt och optimerad e-poststrategi, som säkerställer ett samspel mellan e-post och landningssida, maximerar du konvertering.
  • E-postmarknadsföring har högst ROI över andra digitala marknadsföringskanaler. Ett av de absolut bästa sätten att driva försäljning är att rikta uppmärksamhet åt en särskild landningssida med hjälp av e-postmarknadsföring.

Läs mer

Så ökar du konvertering på din marknadsföring

Vad är konvertering och hur kan man öka konverteringsgraden på sin e handel? Nä vi pratar om digital konvertering, handlar det om att lyckas få en besökare att göra något på din hemsida eller webbutik. När du skapar ett mail likt det nedan, är målet med mailet att mottagaren ska lära sig mer om en särskild produkt och att det sedan ska resultera i försäljning. När mottagaren klickar på CTA-knappen hamnar de på en väl uttänkt landningssida, som är en förlängning av innehållet i mailet, där företaget belyser den specifika kollektionen. Dessa typ av landningssidor är väldigt effektiva och kan hjälpa dig att öka konverteringen på din e-post marknadsföring. Låt oss dyka ned i vad det är som gör särskilda landningssidor så effektiva. Alla landningssidor har inte en bra konvertering. Så vad finns det för kvaliteter i de som har det? 

exempel på e-post och landningssida

 

Tips för effektiva email och landningssidor

Fokuserad uppmärksamhet:

  • När en mottagare klickar på den tydliga CTA-knappen i ditt mail och hamnar på den dedikerade landningssidan, ska fokuset som förmedlas endast vara på en sak. Detta ökar chansen att besökaren kommer att vidta den önskade åtgärden. Vad händer om det inte finns en landningssida och mottagaren hamnar på en webbsida som kräver egen navigering? Då är chansen stor att besökaren virrar bort sig. Det som gör en landningssida effektiv är när den har ett klart fokus och den stryker bort alla distraktioner.

Matchande innehåll och meddelande:

  • En effektiv landningssida levererar kontinuitet. Både ditt email och din landningssida bör ha matchande text och design. Vid anblicken av de båda, ska det inte finnas någon osäkerhet kring om budskapet är länkat till varandra. Sömlösa kundupplevelser ökar konvertering och strategisk repetering är din bästa vän. Genom att kombinera din e-postkampanj med en träffsäker landningssida är chansen större att du fångar dina leads.

En tydlig och konsekvent call-to-action:

  • Du kan absolut ha samma call to action flera gånger på en landningssida, men det ska inte vara olika slags CTA knappar med olika syften. En regel för effektiva landningssidor är: En landningssida, ett syfte. Det kan vara frestande att försöka driva trafik exempelvis till bloggen också eller till startsidan för att sälja in andra produkter/tjänster, men när det kommer till landningssidor är det inte “två-flugor-i-en-smäll” mentalitet som gäller. Kom ihåg att CTA-knappen ska sticka ut, den måste vara i en annan färg jämfört med det andra innehållet på sidan och ska inte gå att missa. Detta skapar således effektiva hemsidor med enhetliga och tydliga budskap.

Sammanfattningsvis:

Det finns ingen exakt marknadföringsstrategi mall att utgå ifrån, men det finns marknadsföringsstrategi exempel och värdefulla tips att ta del av för att lyckas med sin marknadsföring. E-postkampanjer och landningssidor skapar det perfekta samspelet för effektiv digital marknadsföring. Öka e-postkonvertering och försäljning genom att ta hänsyn till våra tips och optimera dina landningssidor. På sätt kommer du kunna öka konverteringsgrad på hela din e-handel. Alla landningssidor har inte samma konverteringsgrad, så för att få det bästa resultatet från dina olika landningssidor är det bra att följa bästa bästa-praktis-tips, och att komma ihåg att testa dina landningssidor. Det kommer ge dig tydliga indikatorer på vad som går hem hos dina mottagare! Det smidiga samspelet mellan e-post och landningssidor öppnar upp för sömlösa kundupplevelser och ökade intäkter för företaget.

samspel mellan e-post och landningssida

Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid. 

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
epostmarknadsföring exempel

E-postmarknadsföring: Exempel och strategier

E-postmarknadsföring är ett av de mest effektiva verktygen för att bygga relationer med kunder, öka försäljningen och driva engagemang. Med rätt strategi kan du skapa ...
Read More
Leads

Leadsgenerering B2B

Att generera leads för B2B-företag är en central del av att driva affärsutveckling och säkerställa långsiktig tillväxt. Till skillnad från B2C-leadgenerering kräver B2B en mer ...
Read More
b2b segmentering

B2B-segmentering

B2B-segmentering är en av de mest effektiva strategierna för att skapa relevanta och riktade marknadsföringskampanjer. Genom att dela upp din målgrupp i mindre, specifika grupper ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.