Del 3: E-postmarknadsföring och GDPR

Den nya allmänna dataskyddsförordningen (EU GDPR) har en direkt inverkan på marknadsföringsmetoder, inklusive e-postmarknadsföring. I våra tidigare inlägg om GDPR har vi adresserat punkter kring vad som räknas som en personuppgift och sammanställt vad som menas med ett samtycke. I detta inlägg kommer du få svar på frågor som:

  • Hur påverkar GDPR e-postmarknadsföring och vilka regler är det som gäller?
  • Hur sköter jag e-postmarknadsföringen korrekt under GDPR?
  • Kan jag fortfarande skicka e-postmarknadsföringskampanjer till mina gamla kontaktlistor?
  • Hur ska jag tänka kring avregistrering?
  • Hur kan jag profilera min data under GDPR för att kunna skicka personliga och riktade e-postmeddelanden?

Hur påverkar GDPR e-postmarknadsföring?

Som vi nämnt i tidigare inlägg betyder e-postmarknadsföring under GDPR i huvudsak att du som e-postmarknadsförare behöver samla in specifikt och informerat samtycke (artikel 32).

När det gäller effekterna av EU: s GDPR på B2B och B2C gäller den nya europeiska regleringen för båda affärsmetoderna. Mjuka opt-in tillvägagångssätt är inte tillåtna. Vi rekommenderar därför att du använder dig av Double Opt-in för att överensstämma med GDPR-kompatibilitetskraven. Du kan läsa mer om det här.

Så sköter du GDRR – sms utskick och nyhetsbrev

Även fast den europeiska förordningen ändrar marknadsföringslandskapet, är det såklart fortfarande möjligt att satsa på sin e-postmarknadsföring. Det handlar bara om att tänka på vissa saker:

  • Kräv information gällande medlemslistor och hur du förvärvade de.
  • Har du följt en dubbel opt-in tidigare?
  • Håller du koll på var dina medlemmar kommer från?

Om du inte följt en dubbel opt-in rutin tidigare så behöver inte detta nödvändigtvis innebära att du inte får kommunicera med dessa adresser eller att du måste få ett nytt samtycke. Här finns det något som kallas för berättigat intresse som spelar in. En bra sak att göra här är att informera alla sina medlemmar om deras rättigheter och företagets datapolicy via ett organiserat utskick.

Titta på dina kommande initiativ för att säkerställa överensstämmelse nu framöver. Alla nya initiativ bör ta hänsyn till överensstämmelse med GDPR så att du inte behöver gå tillbaka retroaktivt för att anpassa dina processer.

Kan jag fortfarande skicka e-postmarknadsföringskampanjer till mina gamla kontaktlistor?

Eventuella tvetydiga register skulle innebära att man måste erhålla nytt och uttryckligt tillstånd från de föråldrade kontakterna för att skicka e-postmarknadsföringskommunikation korrekt. Men som sagt ovan så beror det på hur man samlat in adresserna och om de visat på aktivitet och intresse tidigare. Så svaret är inte svart eller vitt, utan olika faktorer spelar in.

Hur ska jag tänka kring avregistrering?

Anmälningsprocessen under GDPR måste vara tydlig och enkel. Du bör inkludera den synliga avregistreringslänken i varje mail så att dina mottagare kan:

  • Avsluta prenumerationen på all marknadsföringskommunikation
  • Avsluta prenumerationen på alla dina meddelanden
  • Kontakta en returadressadress, dvs ingen No-reply adress

Är det tillåtet under GDPR att skicka personliga, riktade mailutskick och nyhetsbrev?

Absolut, du kan fortfarande skicka riktad kommunikation i form av mailutskick och nyhetsbrev, trotts GDRP! Men det finns vissa krav du måste respektera för att säkerställa de registrerades rättigheter. Rättigheterna inkluderar:

  • Rättighet att ha all dess data raderad (inom en månad, gratis)
  • Rätten till dataöverföring – data elektroniskt i ett vanligt format
  • Rätten att invända

Kan Rule hjälpa till med något gällande upprensning av medlemmar?

Om man önskar hjälp med att exempelvis sortera ut medlemmar baserat på visad aktivitet och radera inaktiva medlemmar, radera onödiga personuppgifter som är samlade i medlemslistor eller andra manuella uppgifter rörande upprensning i kontot  inför GDPR kan vi hjälpa till. Kontakta då [email protected] och specificera önskemål.

För att komma åt våra andra inlägg i vår GDPR serie klickar du här och här.

Denna guide kan inte räknas som juridisk rådgivning kring GDPR. Det krävs att varje organisation själva förser sig med adekvat juridisk expertis och riskbedömning. Om du har mer ingående frågor om GDPR, konsultera en expert och jurist.

Behöver du hjälp att komma igång med din e-postmarknadsföringi? Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du ännu inte ett Rule konto? Utforska Rule gratis i 30 dagar.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

customer journey - kundresan

Rule Journey Builder: Nu slår vi officiellt upp portarna

Nu slår vi upp portarna för vår nya plattform Journey Builder. Tillskottet representerar framtidens digitala kommunikation: Ännu mer personalisering och datastyrt innehåll, med mindre röra …

Read More

iOS 15: Vad du som e-postmarknadsförare behöver veta om Apples uppdatering och Mail Privacy Protection

Apples uppdatering iOS 15 som planeras att lanseras i september, har nog inte en enda e-postmarknadsförare missat. Uppdateringen innebär bland annat striktare åtgärder gällande deras …

Read More
schrems

Domen Schrems II: Därför är Rule ett tryggt och smart val

Allt du behöver veta om Schrems II och Rules datahantering Schrems II Domen som trädde i kraft förra året innebär att det är svårare och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang