Dagen med stort D närmar sig med stormsteg. Black Friday är USA:s shoppinghelg #1 och trycket bara ökar här i Sverige. Rule Communication har många kunder inom retail och annan e-handel som får mycket fokus därför känner vi klart lite extra för fredagen den 25 november. Hur har du förberett dig? Är lagret fullproppat? Vi har samlat flera tips nedan för att redan nu förbereda dig på att hantera era förväntansfulla kunder. Lycka till!

 

Mycket på den nattsvarta fredagen styrs av olika erbjudanden, så ta del av tipsen här för att förbereda dig och ditt team på bästa sätt.

  • Tänk på att vara ute i god tid. Det kan exempelvis vara att presentera teasers på Instagramkontot eller skicka ut koder i erbjudanden via nyhetsbrevet. I Rule så kan du bl.a. använda dig av re-targetingfunktionen för att samordna dina taggar och filter på bästa sätt för att kommunicera så relevant som möjligt.

 

  • Snabb service. Se över bemanningen för både torsdagen och efterföljande dagar för att inte tappa något mellan stolarna. Kunderna vet att bra erbjudanden går fort så det är viktigt att vara redo på både chatten och supportmailen i webbutiken. Via Automation i Rule så vill vi också påminna om att se över tack- och påminnelser etc. så allt är skräddarsytt inför dagens handlande.

 

  • Håller tekniken? Det finns inte utrymme för några större misstag en dag som denna. Tänk bl.a. på att vara beredd för ökad trafik och belastning på er sida. Ni kommer kanske känna av ökade klickpriser så tänk på att beräkna alla detaljerna. Vi på Rule dubblar alla våra servrar runt denna dag.

 

  • För logistiken så är det också bra att se över manstyrkan. Kommer pack & plock-personalen få svårt att hinna med i tempot med den vanliga styrkan? Tänk på att ha några personer i backup och kanske förbered dig på att själv kavla upp ärmarna.

 

  • Har ni uppdaterat betalningsprocessen för kunden? I värsta fall kan köp avbrytas, har ni förberett med automail för tappade varukorgar? Under Automation i Rule så förbereder man enkelt med automail som kan triggas efter inaktivitet och tidsinställs efter behov. Se även vår tidigare bloggpost om orsakerna till avbrutna köp.

 

Notera också att det amerikanska uttrycket ”Cyber Monday” inte riktigt nåt Sverige med samma kraft. Ännu. Det är en marknadsföringsterm med dess syfte att styra fokus på att handla online, främst inom retail, och har i USA visat stigande försäljningssiffror. Mestadels gäller det hos mindre företag som inte har kunnat konkurrera med de stora aktörerna. Cyber Monday infaller på måndagen efter Thanksgiving-ledigheten vilket gissningsvis bidrar till dess popularitet då folk behåller sitt köpbeteende och intresset för erbjudanden från den mer etablerade Black Friday. Lycka till och håll utkik redan nu på dina favoritbutikers hemsidor efter CyberMonday-erbjudanden.

 

För fler tips och spaningar se gärna övriga inlägg på vår blogg och för detaljfrågor så beskriv ditt ärende till oss via [email protected] så kommer du snabbt i kontakt med oss.

 

 

/Team Rule