Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 2 av 2

gmail logo kuvertNi missade väl inte vårt första inlägg om Gmails automatiska avregistrering? Där gick vi igenom vad funktionen innebär och varför den kan komma att bli viktig för dig som marknadsförare. I detta andra och sista inlägg om Gmails automatiska avregistrering går vi igenom hur man faktiskt implementerar funktionen. Ni får även några nyttiga praktiska tips. Häng med!

Hur man implementerar Gmails automatiska avregistrering

Funktionen är baserad på en list-avregistreringsrubrik, dvs en alternativ ämnesrubrik i meddelandet som syftar till att kunna avregistrera sig. List-avregistreringen är en x-rubrik, vilket innebär att den dyker upp i mailets rubrik, men inte är synlig inom epostklienter. Detta innebär att epostleverantörer som Gmail kan använda detta som ett sätt att skapa handling. List-avregistreringen kan synas som en e-postadress och/eller en websida. Se exemplet nedan för hur det ser ut i mailets rubrik. I detta exempel används både MAILTO och URL-versionerna.

[fancy_box]

Från: [email protected]

Ämne: Vi borde implementera Gmails automatiska avregistrering!

Datum: XX Mars 2014 kl 12:00:00 

Till: [email protected]

List-Unsubscribe: <mailto:[email protected]>, <http://foretaget.se/user/unsubscribe/?sid=abcdefg>

[/fancy_box]

Se till att få en bra start

I exemplet ovan skulle användaren tillfrågas innan denne besöker URL:en för avregistrering.  Om MAILTO-versionen var listad eller syntes sist, skulle ett mail skickats bakom scenerna till den angivna adressen. Gmail har uttalat att de föredrar MAILTO-versionen och har föreslagit att de avvecklar URL helt och hållet i framtiden.

Om du använder flera e-postadresser för avregistrering rekommenderar Gmail färre än fem varianter. Och om du implementerar den automatiska avregistreringen, se då till att du faktiskt tar bort folk från din lista. Om det visar sig att du fortsätter skicka mail till en användare efter att denne klickat på avregistreringslänken kan leveransen till alla mottagare, inte bara den som avregistrerat, påverkas negativt.

Ett sista steg

Att implementera avregistreringsfunktionen är ett stort steg för mottagarna i att se möjligheten till avregistrering i dina mail. Dock kan det i vissa fall vara så att avsändare inte ser avregistreringslänken. Gmail har indikerat att avregistreringslänken endast kommer synas för avsändare med positivt rykte, vilket innebär att spammare inte kan använda denna funktion för att bekräfta huruvida en epostadress är riktig eller ej.

Detta betyder att avregistreringsfunktionen troligtvis inte kommer synas förens du etablerat en positiv utskickshistoria om du börjar maila från en ny IP-adress eller nya domäner. Om du etablerat en utskickshistoria men dina mottagare inte ser länken är det troligt att du har ett problem med ditt rykte.

Om inget annat kan du testa avregistreringsfunktionen för att se om det har en meningsfull påverkan på din leverans utan att det orsakar en minskning i din lista. Om det gör det kan du alltid ta bort x-rubriken om du finner att det stälper snarare än hjälper, men det är högst tveksamt att fallet blir så.

Vill du komma igång med automatiserade mailkampanjer?

Vi har lång erfarenhet av e-postmarknadsföring. Hör av dig till oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Elias Hemmilä

About the Author:

Leave A Comment