Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 2 av 2

Ni missade väl inte vårt första inlägg om Gmails automatiska avregistrering? Där gick vi igenom vad funktionen innebär och varför den kan komma att bli viktig för dig som marknadsförare. I detta andra och sista inlägg har vi sammanställt allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering och hur man faktiskt implementerar funktionen. Ni får även några nyttiga praktiska tips. Häng med!

Hur man implementerar Gmails automatiska avregistrering

Funktionen är baserad på en list-avregistreringsrubrik, dvs en alternativ ämnesrubrik i meddelandet som syftar till att kunna avregistrera sig. List-avregistreringen är en x-rubrik, vilket innebär att den dyker upp i mailets rubrik, men inte är synlig inom epostklienter. Detta innebär att epostleverantörer som Gmail kan använda detta som ett sätt att skapa handling. List-avregistreringen kan synas som en e-postadress och/eller en websida. Se exemplet nedan för hur det ser ut i mailets rubrik. I detta exempel används både MAILTO och URL-versionerna:

Från: elias.hemmila@rule.se

Ämne: Vi borde implementera Gmails automatiska avregistrering!

Datum: XX Mars 2014 kl 12:00:00 

Till: kalle@foretaget.se

List-Unsubscribe: <mailto:unsubscribe@foretaget.se>, <http://foretaget.se/user/unsubscribe/?sid=abcdefg>

Se till att få en bra start

I exemplet ovan skulle användaren tillfrågas innan denne besöker URL:en för avregistrering.  Om MAILTO-versionen var listad eller syntes sist, skulle ett mail skickats bakom scenerna till den angivna adressen. Gmail har uttalat att de föredrar MAILTO-versionen och har föreslagit att de avvecklar URL helt och hållet i framtiden.

Om du använder flera e-postadresser för avregistrering, rekommenderar Gmail färre än fem varianter. Skulle du även implementera den automatiska avregistreringen, se då till att du faktiskt tar bort folk från din lista. Om det visar sig att du fortsätter skicka mail till en användare efter att denne klickat på avregistreringslänken kan leveransen till alla mottagare, inte bara den som avregistrerat, påverkas negativt.

automatiska email - gmail

Ett sista steg

Att implementera avregistreringsfunktionen är ett stort steg för mottagarna i att se möjligheten till avregistrering i dina mail. Dock kan det i vissa fall vara så att avsändare inte ser avregistreringslänken. Gmail har indikerat att avregistreringslänken endast kommer synas för avsändare med positivt rykte.  Det innebär att spammare inte kan använda denna funktion för att bekräfta huruvida en epostadress är riktig eller ej.

Detta betyder att avregistreringsfunktionen troligtvis inte kommer synas förens du etablerat en positiv utskickshistoria om du börjar maila från en ny IP-adress eller nya domäner. Om du etablerat en utskickshistoria men dina mottagare inte ser länken är det troligt att du har ett problem med ditt rykte.

Om inte annat, kan du testa avregistreringsfunktionen för att se om det har en meningsfull påverkan på din leverans utan att det orsakar en minskning i din lista. Skulle det gör det kan du alltid ta bort x-rubriken om du finner att det stälper snarare än hjälper, men det är högst tveksamt att fallet blir så.

Behöver du hjälp med din digitala kommunikation i Rule? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Testa Rule gratis i 30 dagar,.

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Tiktok marknadsföring för företag

TikTok marknadsföring – så lyckas du!

Du har nog hört talas om TikTok vid det här laget. Den revolutionerade plattformen som konkurrerar hårt med de stora sociala medie-jättarna Instagram, Youtube, Tumblr …

Read More
google integration

Lucka 2: Engagera kunder i fler kanaler med Google Ads Audiences

Vill du kommunicera med dina kunder i fler kanaler och nå ut till nya prospekt?  Med Rules nya integration till Google Ads Audience kan du …

Read More
Inbound marketing

Inbound vs outbound marketing i praktiken

Vad är inbound marketing och outbound marketing, och hur kan du boosta din jul marknadsföring med dessa marknadsföringssätt? Julen står för dörren och det är …

Read More

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.