Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 2 av 2

Ni missade väl inte vårt första inlägg om Gmails automatiska avregistrering? Där gick vi igenom vad funktionen innebär och varför den kan komma att bli viktig för dig som marknadsförare. I detta andra och sista inlägg har vi sammanställt allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering och hur man faktiskt implementerar funktionen. Ni får även några nyttiga praktiska tips. Häng med!

Hur man implementerar Gmails automatiska avregistrering

Funktionen är baserad på en list-avregistreringsrubrik, dvs en alternativ ämnesrubrik i meddelandet som syftar till att kunna avregistrera sig. List-avregistreringen är en x-rubrik, vilket innebär att den dyker upp i mailets rubrik, men inte är synlig inom epostklienter. Detta innebär att epostleverantörer som Gmail kan använda detta som ett sätt att skapa handling. List-avregistreringen kan synas som en e-postadress och/eller en websida. Se exemplet nedan för hur det ser ut i mailets rubrik. I detta exempel används både MAILTO och URL-versionerna:

Från: elias.hemmila@rule.se

Ämne: Vi borde implementera Gmails automatiska avregistrering!

Datum: XX Mars 2014 kl 12:00:00 

Till: kalle@foretaget.se

List-Unsubscribe: <mailto:unsubscribe@foretaget.se>, <http://foretaget.se/user/unsubscribe/?sid=abcdefg>

Se till att få en bra start

I exemplet ovan skulle användaren tillfrågas innan denne besöker URL:en för avregistrering.  Om MAILTO-versionen var listad eller syntes sist, skulle ett mail skickats bakom scenerna till den angivna adressen. Gmail har uttalat att de föredrar MAILTO-versionen och har föreslagit att de avvecklar URL helt och hållet i framtiden.

Om du använder flera e-postadresser för avregistrering, rekommenderar Gmail färre än fem varianter. Skulle du även implementera den automatiska avregistreringen, se då till att du faktiskt tar bort folk från din lista. Om det visar sig att du fortsätter skicka mail till en användare efter att denne klickat på avregistreringslänken kan leveransen till alla mottagare, inte bara den som avregistrerat, påverkas negativt.

automatiska email - gmail

Ett sista steg

Att implementera avregistreringsfunktionen är ett stort steg för mottagarna i att se möjligheten till avregistrering i dina mail. Dock kan det i vissa fall vara så att avsändare inte ser avregistreringslänken. Gmail har indikerat att avregistreringslänken endast kommer synas för avsändare med positivt rykte.  Det innebär att spammare inte kan använda denna funktion för att bekräfta huruvida en epostadress är riktig eller ej.

Detta betyder att avregistreringsfunktionen troligtvis inte kommer synas förens du etablerat en positiv utskickshistoria om du börjar maila från en ny IP-adress eller nya domäner. Om du etablerat en utskickshistoria men dina mottagare inte ser länken är det troligt att du har ett problem med ditt rykte.

Om inte annat, kan du testa avregistreringsfunktionen för att se om det har en meningsfull påverkan på din leverans utan att det orsakar en minskning i din lista. Skulle det gör det kan du alltid ta bort x-rubriken om du finner att det stälper snarare än hjälper, men det är högst tveksamt att fallet blir så.

Behöver du hjälp med din digitala kommunikation i Rule? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Testa Rule gratis i 30 dagar,.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

gdpr företag, gdpr mall

GDPR för företag – En guide för att komma på banan

När dataskyddsförordningen GDPR som står för General Data Protection Regulation, trädde i kraft i maj 2018 så skärptes reglerna kring hantering av datauppgifter ordentligt och …

Read More
Öka försäljning med SMS

Effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS

Uppmuntra till upprepade köp med hjälp av SMS Genom att utnyttja SMS utskick och mobilmarknadsföringens fulla potential kan du nå fler kunder, öka konvertering och …

Read More
Facebook custom audience

Anpassa målgrupper med Facebook Custom Audience

Tänk om man kunde slippa alla steg man behöver göra när man ska skapa upp anpassade målgrupper i Facebook och bara få in sina målgrupper …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang