fbpx

Digital Marknadsföring 2024: Trender att omfamna med Rule

År 2024 är här och det finns en uppsjö av spännande trender inom digital marknadsföring och e-postmarknadsföring som kommer att forma vårt digitala landskap. För att hjälpa dig att hålla dig uppdaterad och konkurrenskraftig, har vi sammanställt de mest betydande trenderna för 2024. I inlägget kommer vi att fokusera på de trender vi tycker är mest avgörande och berätta för er hur ni kan göra för att aktivera er data i Rule –  relaterat till varje trend. Häng med!

1. Digital marknadsföring: Ökad personalisering och målgruppsinriktning

En av de mest framträdande trenderna inom digital marknadsföring är den ökande betydelsen av personalisering – konkurrensen är hårdare och kunderna ställer hårdare krav. Genom att använda data och analysverktyg kan du skapa mer relevanta och engagerande kampanjer som riktar sig direkt till din målgrupp. Rule erbjuder både ett avancerat segmenteringsverktyg och möjligheter till hyper-personalisering, och A/B-testning på dina kampanjer, för att hjälpa dig att kommunicera så träffsäkert som möjligt. 

Aktivering av data
: Använd Rule för att samla in och analysera kunddata, inklusive köpbeteenden och preferenser. Med denna information kan du skapa skräddarsydda kampanjer som verkligen talar till dina kunders intressen och behov

ma & personalisering

2. Marketing Automation för e-post: Effektivare och smartare kampanjer

Marketing automation är en essentiell del av e-postmarknadsföring, och 2024 kommer vi att se ännu mer avancerade och intelligenta lösningar kopplat till det. Rule ger dig möjligheten att automatisera dina e-postkampanjer – där du kan nå kunden vid varje kontaktpunkt under hela kundresan. Med ett Marketing Automation verktyg  kan du schemalägga dina utskick,  automatisera marknadsföring baserat på triggers och använda beteendedata för att skräddarsy meddelanden för varje unik mottagare.

Aktivering av data: Använd Rules analysverktyg för att spåra och analysera kundernas beteende i dina e-postkampanjer. Du kan även spåra dina kampanjer i Google Analytics genom att sätta upp egna UTM-taggar i Rule. Insikterna du får, kan sedan användas för att utforma mer effektiva automatiserade kampanjer som ökar konverteringarna och försäljningen.

dmarc

3. Googles & Yahoo DMARC-förändringar: Ökad e-postsäkerhet

Google och Yahoos nya DMARC-regler kommer att ha stor påverkan på e-postmarknadsföring under 2024. Vi på Rule är experter på leveransbarhet och hjälper dig att anpassa dig till dessa förändringar genom att erbjuda inbyggd DMARC-funktionalitet och en enkel hantering av dina DNS-inställningar. Har du inte rätt DMARC och DNS inställningar under 2024 kan dina e-postmeddelanden riskera att hamna i skräpposten. Här kan du validera dessa inställningar! Det finns även en guide som du kan ta del av där vi pratar med ingående om vad DMARC, BIMI och DNS inställningar är. Vill du säkerställa att dina e-postmeddelande levereras som de ska, läs då denna guide.

4. Utträdet av tredjepartscookies: Fokus på förstaparts data och samtyckesbaserad marknadsföring

Med utträdet av tredjepartscookies blir det viktigare än någonsin att samla in och använda förstaparts data på ett etiskt och samtycke baserat sätt. Rule erbjuder verktyg för att samla in och hantera förstaparts data på ett säkert sätt och hjälper dig att bygga starka relationer med dina kunder baserat på deras förtroende. Vi är dessutom helt GDPR-säkra, så du kan alltid känna dig trygg med att vi lagrar data på ett regelrätt sätt. 

Aktivering av data: Använd Rule för att samla in förstaparts data och använd den för att skapa personliga och relevanta kampanjer till dina kunder. Via våra kopplingar till Facebook och Google kan du även nå och engagera dina kunder i fler kanaler. Men glöm inte att respektera samtycke och integritet, och bygg starka kundrelationer genom att vara transparent i din datahantering.

trender 2024

5. Vikten av videomarknadsföring

Utöver de nämnda trenderna, är det viktigt att betona vikten av videomarknadsföring. Videoinnehåll har redan varit en kraft att räkna med under de senaste åren och trenden kommer inte att försvinna. Plattformar som YouTube, TikTok och Instagram Reels kommer att vara centrala för att nå din målgrupp. Använd kreativa och engagerade videor för att berätta ditt varumärkes historia och öka interaktionen med ditt innehåll.  Här vill vi återigen påminna om vikten av att samla in data till Rule, så att du har mycket information om din målgrupp att utgå ifrån när du skapar dina videos. 

Aktivering av data: Här kommer en bonus! Inom en snar framtid kommer vår koppling till Tiktok målgrupper att vara igång. Då kan du enkelt skapa målgrupper i Rule som är baserat på de segment du väljer,  för att sedan föra över det segmentet till Tiktok och marknadsföra dig mot dina kunder fast på Tiktok,  grymt va? Ps. Vad behöver du för att skapa segment på dina medlemmar? Jo data, vi kan inte nog understryka hur viktigt det är. 

6. AI i Marknadsföring: Automatisering och prediktiv analys

Artificiell intelligens (AI) kommer att fortsätta att omvandla marknadsförings-spelplanen. Rule utnyttjar AI för att erbjuda prediktiv analys och automatisering av marknadsföringsprocessen. Detta gör det möjligt att förutse trender, optimera kampanjer och effektivisera marknadsföring insatserna.

En bounsspaning – Multikanal strategi:

Detta är förvisso ingenting nytt, men en del undersökningar har visat att kombinationen av email med SMS och pushnotiser, är det bästa sättet för att nå fram till dina kunder. Därför tror vi att en ny sak som kommer bli aktuellt under 2024 är appar. Inte bara av den enkla anledningen att man kan enkelt skicka push notiser via dem,  utan också för att mobilen har blivit en av de vanligaste shoppingplatserna idag. .

2024 - Rule är din partner, nu kör vi!

Framgångsrik digital marknadsföring år 2024 kommer att handla om en kombination av kreativitet, dataanalys och teknologisk innovation. Rule kan vara din partner på denna resa genom att erbjuda kraftfulla verktyg och funktioner som stöder de ovanstående trenderna. Tillsammans kan vi skapa framgångsrika och engagerande kampanjer som når din målgrupp på ett mer personligt och effektivt sätt.

Om du vill lära dig mer om hur Rule kan hjälpa ditt företag att följa dessa trender och lyckas inom digital marknadsföring och e-postmarknadsföring, kontakta oss idag. Låt oss tillsammans göra 2024 till det mest framgångsrika året hittills för din marknadsföring!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Martech

Förstå martech och dess roll i framtidens marknadsföring: En djupdykning

Hos Rule ser vi varje dag hur den digitala världen förändras och utvecklas. En term som ofta dyker upp i dessa diskussioner är ”martech”. Men ...
Read More
alla hjärtans dag

Marknadsföringstips inför alla hjärtans dag

Nu har det blivit dags att kavla upp ärmarna för nästa (stora) lilla högtid – och det är inte vilken högtid som helst, utan den ...
Read More
nya statistiksidan

Bemästra din analys på ett enkelt sätt – Ny statistik & analyssida

I vår dynamiska värld av digital kommunikation, är det avgörande att ligga i framkant när det gäller att förstå sina kunder. Hur gör man det? ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.