Mail i mobilen? Så funkar det!

I snitt läser mer än hälften (53% när vi tittade i våra loggar) nyhetsbrev i mobilen – dvs oftare än på dator. Vad innebär det ur ett design- och innehålls-perspektiv?

Skärmen är betydligt mindre på en telefon jämfört med en datorskärm, så länkar behöver göras större för att vara klickbara. Var konkret med erbjudandet så att det syns tidigt i mailet vad du vill kommunicera.

Standard nyhetsbrev

Urbanears mall som skalar upp bra på dator och mobil

Använder du en mall från RuleMailer så innehåller den optimeringar för att mailet även ska se snyggt ut och vara läsbart på en mobil eller läsplatta. I Urbanears mall använder vi en “mobilen först” approach, mallen är optimerad för att se bra ut i mobil och på en dator skalar den upp och blir större.

Det går även att skräddarsy en helt egen mall för mobilen, fördelarna med det är många och hjälper dig nå ännu bättre resultat.

Responsivt nyhetsbrev

Soft Goat använder en skräddarsydd mall, notera hur menyn försvinner och kolumnerna ändrar plats.

Vi gjorde nyligen om Soft Goats mall så att den ska fungera bättre i mobila enheter. Vanliga versionen har länkar överst samt en bredare layout, det ville vi ändra i den mobilversionen. Resultatet blev att vi fick en mer direkt call to action i första stycket och efterföljande puffar läggs på rad för att underlätta läsbarheten.

Checklista för mail i mobilen:

  1. Tydligt budskap
    Det är ännu viktigare att ha ett tydligt och direkt budskap i mobilen, eftersom utrymmet på skärmen är mindre.
  2. Tydligt “Call to Action”
    Var tydlig med vad du vill att mottagaren ska göra.
  3. Kort rubrik
    Håll rubriken kort, eftersom utrymmet är mindre på en mobilskärm.
  4. Pekskärm = “luftig” layout och stora länkar
    Eftersom läsaren använder fingrarna (istället för mus) så är det viktigt att det är enkelt att träffa länkarna. Öka storleken och ha tillräckligt med utrymme mellan länkarna så att man inte missar eller träffar fel.
  5. Mottagaren på språng?
    När någon läser ett mail i mobilen, så är chansen stor att den inte sitter på kontoret bakom en skärm. Så presentera information som passar folk på språng.
  6. Vad händer sedan? Mobilanpassad landningssida?
    När mottagaren klickar på länken i nyhetsbrevet, hur ser landningssidan ut på er sajt? Se till att den funkar den bra i mobilen!

Det finns hur mycket som helst att tänka på när det gäller mail i mobilen, men en sak är iallafall säker, mobilen kommer att bli en allt viktigare kanal för all form av kommunikation framöver.
[fancy_box]Är du intresserad av en skräddarsydd mobilmall? Kontakta oss så hjälper vi er![/fancy_box]

About the Author:

Leave A Comment