De vanligaste misstagen inom emaildesign och hur du undviker dem

Emaildesign kan vara den största utmaningen när det kommer till e-postmarknadsföring. Vi vill därför med detta inlägg hjälpa dig att bemästra de element som kan förstöra mailet: bilder, formatering och e-postklienter.

Det mest väsentliga är att hitta och fixa designmisstag innan du skickar ditt nästa utskick. I detta inlägg kommer du att få lära dig om de vanliga misstagen inom emaildesign och hur du kan åtgärda de.

Designinnehåll som inte är anpassat efter olika skärmstorlekar

Följande punkter kommer att göra så att dina mail är lättare för mottagare att läsa och hantera, oavsett om de läser mailet på stationära eller mobila enheter. 

  • Ha inte för litet typsnitt

Sikta på läsbarhet, dvs tvinga inte människor att zooma eller bläddra dina e-postmeddelanden från sida till sida för att kunna se ditt innehåll. Vi rekommenderar en minsta fontstorlek på 14px för brödtext och 22px för rubriker.

  • Tänk på CTA (call-to-action) knappen

Ersätt klickbara länkar med knappar. En bra storlek på knappar är minst 44px X 44px.

  • Effektivisera ditt innehåll

Behöver du verkligen allt innehåll i din e-post för att få klick eller konverteringar? Sikta på kortare meningar och en stark hjältebild, istället för ett kluster av mindre produktbilder. Tänk på att 5 rader av text i ett vanligt skrivbordsformat enkelt kan tredubblas på mobilen.

Bilder som blir helt tokiga

Bilder kan gå fel på så många olika sätt, men när du använder de rätt, väcker de liv i dina e-postmeddelanden. Så det är definitivt värt att lägga tid på att de blir rätt.

  • Användning av fel bildformat

Oavsett om det är en JPEG, GIF eller PNG så skiljer sig varje format när det kommer till filstorlek, komprimering och kvalitet. Så det finns inte ett ” rätt format att använda”. För en detaljerad jämförelse av fördelar och nackdelar för de vanligaste bildformaten klicka här.

  • Användning av CTA (call-to-action) knapp i en bild

Om du placerar din CTA knapp i en bild blir den osynlig när bilderna är avstängda. Vissa e-postklienter blockerar automatiskt bilder från uppvisning tills mottagaren tillåter det. Om dina CTA knappar gömmer sig i bilder finns det en god chans att många prenumeranter missar detta och då inte interagerar med dina kampanjer.

  • Ignorering av  textversionen

Textversionen spelar fortfarande en viktig roll i din e-poststrategi, särskilt med tillväxten av smartwatches, skärmläsare och hemassistenter, som inte stödjer HTML.

Tänk på följande när du arbetar med textversionen:

  • Skriv korta men tydliga rubriker och använd minst en linje med vitt utrymme för att skilja mellan rubriken och textblocket nedanför.
  • Bryt upp block med lång text för att öka läsbarheten och för att göra det tydligt att det är olika sektioner.
  • Definiera CTA knappar även i textversionen. Vad gjorde folk innan de hade CTA-knappar? De använde medel som pilar (>> och <<). 

När du ska skapa upp en nyhetsbrevsmall finns det även där en del saker att ta hänsyn till. Vi har samlat alla dessa desgintips för nyhetsbrevsmallar för att våra kunder enkelt ska kunna bygga upp responsiva nyhetsbrev med bästa möjliga kvalité. 

Det finns inget som heter ”Ett perfekt utskick” men om man undviker de största misstagen och lägger ned den tid som behövs för att optimera innehållet och leveransbarheten kommer du snabbt att se positiva resultat!

Testa vår plattform gratis i 30 dagar och upptäck hur smidigt det är att komma igång med smart kommunikation.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

customer journey - kundresan

Rule Journey Builder: Nu slår vi officiellt upp portarna

Nu slår vi upp portarna för vår nya plattform Journey Builder. Tillskottet representerar framtidens digitala kommunikation: Ännu mer personalisering och datastyrt innehåll, med mindre röra …

Read More

iOS 15: Vad du som e-postmarknadsförare behöver veta om Apples uppdatering och Mail Privacy Protection

Apples uppdatering iOS 15 som planeras att lanseras i september, har nog inte en enda e-postmarknadsförare missat. Uppdateringen innebär bland annat striktare åtgärder gällande deras …

Read More
schrems

Domen Schrems II: Därför är Rule ett tryggt och smart val

Allt du behöver veta om Schrems II och Rules datahantering Schrems II Domen som trädde i kraft förra året innebär att det är svårare och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang