Så får du nyhetsbrevet att landa i den primära fliken hos Gmail

Många av våra kunder har hört av sig till oss och undrat hur Gmails nya inkorg kommer att påverka deras e-postmarknadsföring. Vi tänkte därför lite snabbt reda ut vad som förändrats och hur man bäst tacklar problemet. Under de senaste månaderna har Gmail alltså rullat ut en uppdatering som automatiskt sorterar och organiserar inkorgens mail under tre flikar.

  • Primär – Mail från andra personer.
  • Socialt – Uppdateringar från sociala nätverk som Facebook, LinkedIn etc.
  • Kampanjer – Nyhetsbrev och andra typer av marknadsföring.

Under vilken flik vill man hamna?

Det diskuteras flitigt hur man som marknadsförare ska förhålla sig till detta. Vissa menar att det är bra att mailen hamnar under fliken kampanjer så att mottagare i lugn och ro kan läsa nyhetsbrev osv. Andra menar att det vore bättre om deras mail hamnade direkt under den primära fliken. Det är ännu för tidigt att dra några större slutsatser men i slutändan kan ingen annan än du själv avgöra hur det faktiskt påverkar dina kampanjer och konverteringsgrader. 

Gör så här för att dina mail ska landa under den primära fliken

Det finns det bara ett säkert sätt. Få dina mottagare att agera och lägga dem där själva. Uppmana dem med ett tydligt mail att göra detta. Passa på att göra det tillsammans med ett bra erbjudande eller någonting extra för att visa att dina mail faktiskt förtjänar sin plats under den primära fliken.

Om någon av dina prenumeranter som använder Gmail självmant flyttar ditt nyhetsbrev till den primära fliken, kommer de få en förfrågan om de önskar att alla dina mejl skall hamna där. Det är då viktigt att mottagaren svarar ja på frågan, så att det även gäller framtida mail.

Alternativ 1: Mottagaren drar och släpper mailet över den primära fliken.

Alternativ 2: Mottagaren högerklickar på mailet och flyttar det till den primära fliken.

Alternativ 3: Uppmana dina prenumeranter lägga till dig som kontakt. Då kommer ditt nyhetsbrev med största sannolikhet att hamna under den primära fliken, där du vill att dem ska hamna för att undvika att klassas som skräppost. 

Har du frågor eller funderingar kring hur det påverkar just dina kampanjer? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule  idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid. .

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

RCS Analytics Rule

RCS Analytics – Följ upp dina RCS-kampanjer i realtid

Ta din företagskommunikation till nästa nivå med RCS Med RCS (Rich Communication Services) kan du förvandla vanliga SMS till moderna, varumärkesbyggande upplevelser som faktiskt driver ...
Read More
black friday trender

Black Friday 2025: De hetaste trenderna och 8 tips för att maxa din försäljning med Rule

Black Friday är årets största försäljningsperiod, och med de senaste trenderna inom digital marknadsföring finns det många sätt att maximera effekten av dina kampanjer på. ...
Read More

Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

För återförsäljare är Black Friday ett av de, om inte det största försäljningseventet under året. Det finns möjlighet att gottgöra för förlorade intäkter som många ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.