Automatiserade flöden att börja med idag:

Vi rådger dagligen angående frågor hur man optimerar sitt arbete med Marketing Automation. Nedan sammanfattar vi några punkter som vi anser vara grundläggande att börja med. Har du frågor eller vill komplettera så kommentera nedan. 

Till att börja med rekommenderar vi att ha se över välkomstprocessen. Det sätter man enkelt upp direkt i Rule.  Kunden ska känna sig välkommen och informerad. Överkurs är sen att även anpassa sitt välkomnande utifrån vilken kanal kunden kommer ifrån, om det är via SMS, Facebook eller E-post.
För att underlätta för sig själv så rekommenderar vi även att tacka för köp. Det är både hövligt men därmed så ges direkt utrymme att föreslå närliggande produkter, tipsa om framtida händelser osv.
Se nedan för fler tips på automatiserade processer att se över. Har du frågor om hur du går tillväga eller andra funderingar kring automatiserade kampanjer så kontakta oss på [email protected] så guidar vi dig framåt. Vi rekommenderar utöver punkterna nedan att ni också funderar över hur ni nyttjar tillfället att utbilda kunderna om ert varumärke och produktutbud och missa heller inte möjligheterna med skräddarsydda kampanjer för merförsäljning. Ös på!

Välkomstbrevet för en lyckad ”onboarding”

Vi anser välkomstbrevet bör vara välkomnande och gärna styrt efter inkommande; Facebook, e-butiken, signup från hemsidan etc. Ett tips är att testa sig fram med exempelvis rabattkoder för att locka till registrering. Tänk på att ha automatiserade flöden som ger snabb återkoppling och tackar för köp eller genomförd registrering så ditt varumärke är top of mind. Passa på att ha ikoner för sociala medier synliga på plats för att öka möjligheten att bygga varumärket ytterligare.

välkommen

Vänlig påminnelse – mail om glömd varukorg

Ibland går ju inte köpprocessen hela vägen vilket vi skrivit om tidigare på vår blogg. Det är flera moment som kan ligga till grund att köp avbryts. För att enkelt ligga nära kunden i köpresan så rekommenderar vi att arbeta med automatiserade påminnelser för att åter igen ligga nära i minnet hos kunden. Du ordnar detta med hjälp av din e-handelsleverantör tillsammans med en integration till Rule och skapar sedan påminnelser efter egen design och ställer in när i tiden dem ska skickas. Givetvis så flyttas sedan kunden från påminnelseslingan till slingan för dem som genomfört köp när kunden gått igenom kassan.

vänlig påminnelse mail

Uppföljning efter köp 

Det är mängder med Rule-kunder som arbetar mycket framgångsrikt med detta idag och det finns många tillvägagångssätt att välja mellan. Vi rekommenderar att du anpassar detta efter produkter som kunden handlat för att knyta långsiktig relation och belysa värdet med deras köp.

  • Anpassa dina uppföljningskampanjer genom att ställa frågor om produkten och hänvisa till sidor for recension så fler kan ta del av upplevelsen.
  • Ta tillfälligt i akt och kommunicera skötselråd, tips på närliggande produkter, reservdelar m.m.
  • Glöm inte att tacka för köpet!

Vidare exempel på automatiserade processer att fundera över är hur ni enkelt kan utbilda kunden i dess upplevelse som användare av er produkt/tjänst och vi rekommenderar också att ni tänker på hur ni kan väcka inaktiva kunder. Finns de med i kundlistan av en anledning? Hur länge sedan var det som de öppnade eller klickade i en kampanj? Fokusera på de engagerade kunderna!

Vi önskar er lycka till med att automatisera ert arbete. För frågor om hur du/ni kan optimera marketing automation-arbetet så beskriv ärendet för oss på [email protected]

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

design

Lucka 4: Rule uppdaterar sin visuella identitet för en tydligare plattform

Efter att ha presenterat lucka 1, lucka 2 och lucka 3 i Rules Release Calendar, har det nu blivit dags att öppna den fjärde och …

Read More

Ge välgörenhet i julklapp – gåvor som förändrar liv

Julen skymtar runt hörnet och julklappshandeln är i full gång. Har du tänkt igenom vad du ska ge i julklapp till dina nära och kära …

Read More
preferenser

Lucka 2: Minska avregistreringar med preferenser för e-post

I lucka nummer två av Rules Release Calendar hittar vi Preferenser för e-post. Vad innebär det? Preferenser för e-post innebär att du ger dina prenumeranter …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang