Effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS

Uppmuntra till upprepade köp med hjälp av SMS

Genom att utnyttja SMS utskick och mobilmarknadsföringens fulla potential kan du nå fler kunder, öka konvertering och uppmuntra till upprepade köp under sommarens försäljningsperiod. Vi listar effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS.

SMS: Din bästa vän för att kommunicera sommarerbjudanden

SMS utför underverk när det kommer till att skapa en brådskande känsla som leder till försäljning. För att belysa potentialen listar vi lite snabb statistik nedan (Källa: Dymark).

  • SMS når 97% av vuxna med en mobiltelefon
  • Leveransbarheten av SMS är 98%
  • I 90% av fallen öppnas SMS inom de 3 första minuterna av mottagandet

SMS når mottagaren omedelbart oavsett vart någonstans denne befinner sig – på stranden, vid poolen eller på resan. När du dessutom integrerar din e-handel med relevanta system, kan du maximera resultat genom att utnyttja värdefull data som personlig information, inköpshistorik och intresseområden. SMS kommunikation medför en enorm potential för ökad försäljning av sommarerbjudanden.

Segmentera din SMS kommunikation

I din kundbas är varje mottagare unik när det kommer till identitet, vanor, intressen och köphistorik. Det känns därför inte så rimligt att sända massutskick sms med exakt samma kommunikation till alla. En bättre idé är att segmentera sommarerbjudanden efter olika kriterier som exempelvis spenderingsbelopp, föredragen produktkategori och uppvisat engagemang. Segmenterade erbjudanden visar på bättre konvertering vid både SMS- och emailkommunikation.

Skapa ett samspel mellan email och SMS

Det är ingen nyhet att konsumenter gillar omnikanalupplevelser och variation. Genom att inkludera SMS i din Marketing Automation strategi kan du komplettera dina emailflöden med automatiserade påminnelser eller retargeting SMS. Ett enkelt sätt att skapa ett effektivt samspel mellan email och SMS är att utnyttja insikter från emailkampanjer och uppmuntra till ytterligare sommarförsäljning via SMS.

Inkludera SMS i det sociala

Sommar = mer tid på sociala medier. Interaktivitet som tävlingar, där en riktigt het gåva står på spel, visar på väldigt högt engagemang. Ett utmärkt sätt att öka sommarförsäljningen är att uppmuntra användargenererat innehåll på sociala medier och inkludera SMS i det sociala. Vad sägs om något sånt här:

  1. Välj ett roligt tema och hashtag för din tävling eller spel
  2. Skicka ett SMS och fråga dina mottagare om de vill delta
  3. Mottagare svarar sedan JA eller NEJ, och får instruktioner därefter
  4. Be mottagare dela bild i sociala medier med lämplig hashtag/ marknadsföringstext
  5. Varje bild är värd en sommar-rabatt!

Så – ett enkelt, roligt och effektivt sätt att öka varumärkeskännedom och uppmuntra till upprepade köp.

Skapa en känsla av FOMO med hjälp av SMS

Som vi alla vet är sommarerbjudanden begränsade och de bästa produkterna tar slut snabbt. Belys att det är begränsat med tid och att det gäller att passa på – snabbt! Ta vara på FOMO (fear-of-missing-out) fenomenet, vilket är en extremt effektiv försäljningsteknik. När du kommunicerar dina sommarerbjudanden via SMS är det viktigt att förmedla att det är begränsat och exklusivt. Att det kommer ta slut!

Driv trafik till din fysiska butik

Ett effektivt sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS är genom att driva trafik till din fysiska butik. 

  • Segmentera de som bor nära en specifik butik och skicka riktade SMS kampanjer
  • Använd dig av inköpshistorik för att skicka skräddarsydda SMS kampanjer till de som gjort köp i specifika butiker
  • Erbjud ett särskilt sommarerbjudande där mottagare med en SMS kupong kan utnyttja den i en särskild butik

Skicka mass sms

Nå en hel målgrupp på ett snabbt och effektivt sätt genom att skicka mass sms. I vårt utvecklade SMS-verktyg kan du skapa upp framgångsrika och personliga sms som via ett knapptryck når en hel målgrupp. Allt du behöver göra för att använda denna smidiga lösning, är att välja vilka specifika kontakter eller segment som ska nås av utskicket, skapa själva sms:et och sen skicka eller schemalägga det. Därefter kan du som vanligt följa upp dina mass sms-utskick med siffror och statistik. 

Uppmuntra till upprepade köp med transaktionella SMS

Transaktionella SMS som notifierar kunder om ett genomfört köp eller skickad vara, kan också användas till att förmedla ytterligare värdefullt innehåll. Här är lite exempel på innehåll utöver vanligt transaktionellt SMS:

  • Rabattkupong på din nästa order (Måste användas inom 7 dagar)
  • Samla in feedback på senaste shoppingupplevelse genom att utvärdera och svara på SMS med en siffra mellan 1-10
  • Föreslå relaterade produkter och lägg till en länk för navigering

Vi hoppas att vi har gett dig lite inspiration kring hur du kan öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS. Genom att utnyttja SMS marknadsföringens enorma potential, och med hjälp av kreativitet, kan du hitta gömda guldmöjligheter att nå fler kunder, öka konvertering och uppmuntra till återköp under sommarens försäljningsperiod.

Vill du ha hjälp att komma igång med vår SMS funktion? Kontakta oss! 

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Facebook custom audience

Anpassa målgrupper med Facebook Custom Audience

Tänk om man kunde slippa alla steg man behöver göra när man ska skapa upp anpassade målgrupper i Facebook och bara få in sina målgrupper …

Read More
personuppgifter och gdpr

Personuppgifter & GDPR

Personuppgifter och GDPR kan vara en svår nöt att knäcka, men ack så viktig. För att kunna känna frihet när man kommunicerar och marknadsför måste …

Read More
samtycke gdpr

Samtycke enligt GDPR

Samtycke enligt GDPR, vad innebär det? För att kunna kommunicera med rätt person, vid rätt tillfälle med rätt typ av kommunikation så behövs data på …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang