Spetsa nuvarande kanaler i väntan på paradigmskiftet

I dag är det många av oss som tar digitala kanaler för givna. Som normalia. Men det har inte alltid varit så. Inte speciellt länge faktiskt. Det kan kännas lite skrämmande (förändringshastigheten är otroligt hög) men framför allt spännande. Vad blir nästa kanal att sprida budskap genom? Är vi just nu i ett paradigmskifte?

"Den nya funktionen SMS"

Det har snackats en del om smarta högtalare de senaste åren. Och allra mest har filmer spritts där dessa nya produkter och tjänster har gjort felaktigheter och sagt lustiga saker. Är detta området som tar oss in i en ny kommunikationsmiljö?

En återblick: Jag köpte min första mobiltelefon 1995. Ja, det var i slutskedet av det förra millenniet. Ett bundet månadsabonnemang. Sex kronor per minut att ringa inom Sverige.

Och så fanns det en funktion som hette SMS. Hade ingen aning om vad det var, men tydligen skulle det gå att genom telefonens tangenter klicka fram bokstäver, som skapade ord. Ord som gick att skicka till andra ägare av mobiltelefoner.

En helt vanlig biltelefon

Problemet, 1995, var att inte många i en ynglings bekantskapskrets använde sig av mobila telefonenheter. De flesta nöjde sig med gamla bakelitvarianter som satt fast i en lina i studentkorridoren eller i föräldrahemmet.

Sommaren närmade sig och jag skulle sommarjobba några veckor under Friidrotts-VM i Göteborg. Najz! Men sommaren var lång och i samma veva som det sportiga feriejobbet dök upp fick jag hugg på något annat intressant.

Ett exporterande industriföretag i djupaste Småland behövde få en marknadsrapport gjord. Gärna på akademisk nivå. Och uppdraget innebar en turné genom Europa för att träffa kunder och konkurrenter.

Fick telefonnumret till bolagets vd och försökte nå honom. Hela tiden samma sak: “Nej, tyvärr, han är inte på plats på kontoret, men återkom i morgon…”. Efter några dagars ringande nämnde den trevliga receptionisten att jag kanske borde testa att ringa på vd:ns “BILtelefon”. (Jo, detta var under en tid då mobila telefoner fortfarande kallades just biltelefoner, eftersom det från början krävdes en bil för att få med sig sändarstationen). Jag fick hans mobilnummer och testade där.

Signalerna gick fram. Men inget svar. Tills han plötsligt en dag svarade och vi pratade igenom uppdraget. Samtalet avslutades med att han frågade om vilken dag jag skulle kunna komma förbi kontoret i Småland för att gå igenom vårt kommande samarbete mer detaljerat. Jag lovade höra av mig med ett datum.

Radera ditt SMS!

Testade några dagar senare att ringa igen. Men samma visa: inget svar. Och då kom jag att tänka på den där “SMS-grejen”. Eftersom både jag och min blivande chef hade moderna telefoner vore det väl på sin plats att använda denna nya moderna funktion!?

Lyckades lista ut hur jag skulle knappa in ett meddelande och fick ur mig:

“Hej! Jag kan komma till er 14 april efter lunch. Ses då! Hälsningar Fredrik”.

Det dröjde en halvtimme. Sedan ringde telefonen. Och jag svarade. Någon gormade i andra änden:

“VAD HAR DU GJORT? JAG SITTER I ETT MÖTE OCH SKA ANVÄNDA TELEFONEN – MEN DET STÅR `FRÅN FREDRIK` ÖVER HELA SKÄRMEN!!!!”

Min blivande chef var inte så glad. Jag såg mitt internationella sommarprojekt slingra sig bort i periferin.

“Hrmpfh…” sa jag. “Det är ett SMS och du kan läsa meddelandet jag skickade genom att…”. Mer hann jag inte säga eftersom bossen fortfarande var inne i ett digitalt delirium.

“TA BORT TEXTEN SOM STÅR PÅ HELA MIN SKÄRM” repeterade han kraftfullt.

Jag svarade tyst:

“Det är bara att klicka bort den där det står RADERA”.

Min blivande uppdragsgivare slängde på luren och återvände till sitt styrelsemöte.

Fortsätt att vässa dina mail och SMS

Kanske befinner vi oss i ett paradigmskifte igen. Kanske är den nya kanal som vi måste behärska inom kort – för att nå våra viktigaste mottagare – smarta högtalare och digitala röstassistenter. Kanske blir denna kanal viktig i nästa år – eller inte förrän 2028.

Till dess: Vad sägs om att göra dina e-postmeddelanden tillgängliga för funktionshindrade användare? Och använder du redan olika innehåll för att skapa mer inkluderande upplevelser för alla? Vad sägs om att fokusera på grundläggande faktorer som korrekt segmentering eller leverera rätt meddelande vid rätt tidpunkt? Det finns fortfarande mycket kvar att jobba med för att dina utskick via mail och SMS ska nå högre perfektionsnivå.

Och vi på Rule hjälper självfallet gärna till!

PROLOG: Jodå, det blev en sommar på resande fot under några veckor i Europa. Möten med det småländska industribolagets kunder renderade en rapport som tog företaget in i en ljus framtid. Och efter fadäsen med det skickade meddelandet började den 55-årige bossen att stoltsera inför sina jämnåriga vänner och kollegor med att skicka SMS i mängder samtidigt som han för dem förklarade den nya teknikens effektivitet. Så kan också ett paradigmskifte te sig.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Öka försäljning med SMS

Effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS

Uppmuntra till upprepade köp med hjälp av SMS Genom att utnyttja SMS utskick och mobilmarknadsföringens fulla potential kan du nå fler kunder, öka konvertering och …

Read More
Facebook custom audience

Anpassa målgrupper med Facebook Custom Audience

Tänk om man kunde slippa alla steg man behöver göra när man ska skapa upp anpassade målgrupper i Facebook och bara få in sina målgrupper …

Read More
personuppgifter och gdpr

Personuppgifter & GDPR

Personuppgifter och GDPR kan vara en svår nöt att knäcka, men ack så viktig. För att kunna känna frihet när man kommunicerar och marknadsför måste …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang