Studie från Retention Science: Håll ämnesraden mellan sex och tio ord

Retention Science har nu presenterat en omfattande analys om vilka ämnesrader som genererar bäst öppningsfrekvens inom epostmarknadsföring. Retention Science är en marknadsanalysfirma baserad i Kalifornien som hjälper andra företag med bland annat befintlig kundvård och kundlojalitet. Efter att ha analyserat mer än 260 miljoner utskick från över 540 kampanjer kom de fram till ett par intressanta slutsatser. Studien visade bland annat på att ämnesraden bör hållas mellan sex och tio ord lång samt att man kan prova citera med film- och låttitlar.

Håll ämnesraden mellan sex och tio ord

Utskick med ämnesrader som håller sig inom spannet sex till tio ord genererar en öppningsfrekvens på 21%. Studien visade att dessa mail levererade den högsta öppningsfrekvensen och att utskick med fem ord eller färre i ämnesraden genererade en öppningsfrekvens på 16%. Studien visade även att 52% av de utskick som hade utvärderats hade ämnesrader med mellan 11 till 15 ord, och dessa fick en lägre öppningsfrekvens på 14%.

Smartphone och surfplatta

Vissa tidigare studier har visat att öppningsfrekvensen i mobiltelefoner uppgår till 65%. I denna studie öppnades 35% av utskicken i mobil eller surfplatta vilket förstärker betydelsen av att hålla ämnesraden kort. Med tanke på att de flesta smartphones bara visar fem eller sex ord i ämnesraden är det extra viktigt att vara koncis. För att lyckas med höjd öppningsfrekvens rekommenderar Retention Science att man använder sig av en persons namn, en film- eller låttitel i ämnesraden. Studien visade att ämnesrader med en mottagares förnamn ökade öppningsgraden med 2.6%.

Film- och låttitlar i ämnesraden

Retention Science noterade att den framväxande trenden av att citera filmtitlar och låttexter i ämnesraden också hjälpt till i att öka öppningsfrekvensen. Film- och musikreferenser kan riktas till särskilda segment eller inkapsla ett särskilt PR-tema, vilket ger ett kreativt sätt att ”hyper-rikta” och fånga uppmärksamhet. En annan studie visade att ämnesrader med låt- och filmtitlar har en 26-procentig öppningsgrad, vilket kan jämföras med mer traditionella ämnesrader som fick en 16-procentig öppningsgrad.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

RCS Analytics Rule

RCS Analytics – Följ upp dina RCS-kampanjer i realtid

Ta din företagskommunikation till nästa nivå med RCS Med RCS (Rich Communication Services) kan du förvandla vanliga SMS till moderna, varumärkesbyggande upplevelser som faktiskt driver ...
Read More
black friday trender

Black Friday 2025: De hetaste trenderna och 8 tips för att maxa din försäljning med Rule

Black Friday är årets största försäljningsperiod, och med de senaste trenderna inom digital marknadsföring finns det många sätt att maximera effekten av dina kampanjer på. ...
Read More

Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday

För återförsäljare är Black Friday ett av de, om inte det största försäljningseventet under året. Det finns möjlighet att gottgöra för förlorade intäkter som många ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.