fbpx

Email: Trender att förvänta sig det här året

Vad kan man förvänta sig för trender resterande 2018?

Förra året handlade det främst om personalisering, automatisering och interaktivitet. I slutet på året förutspådde vi 7 trender inom e-postmarknadsföring inför 2018. Hur annorlunda kommer e-postvärlden bli under de kommande månaderna? Inte så annorlunda, men låt oss dyka ned!

1. Tydlighet

En av grundprinciperna med GDPR är öppenhet. Detta gäller inte bara dina prenumerationsformulär eller din integritetspolicy, utan även din e-postkommunikation. Framöver kommer det alltid att vara viktigt att få fram ditt meddelande på ett så tydligt och noggrant sätt som möjligt, så att dina kunder vet exakt vad som förväntas av dem och vad du vill att de ska göra. Det konsumenter alltid strävar efter är en så lätt och tydlig upplevelse som möjligt.

2. Humanisering

Vi har pratat om personalisering många, många gånger. Framöver ser vi fler e-postmeddelanden där det känns som att varje e-postmeddelande är relevant för mottagaren som en individ – det här är humanisering. ”Hur kommer det att uppnås?” Svaret är noggrann profilering av din data och smartare segmentering, där segmenten blir allt mindre.

3. Interaktivitet som underlättar upplevelsen

Interaktiva funktioner som produktanpassning i e-postmeddelandet kan hjälpa till att underlätta upplevelsen för konsumenten och erbjuda en annan dimension till dina statiska e-postmeddelanden. Framöver hoppas vi kunna se marknadsförare stödja ny teknik och lägga till fler lager i sina e-postmeddelanden med fokus på underlättning för konsumenten.

Transaktionsmail kan vara så mycket mer än något du får efter du genomfört ett köp. De har 8x så hög öppningsfrekvens jämfört med traditionella e-postmeddelanden. Så varför inte ta vara på de? Exempelvis genom att erbjuda en rabatt tillsammans med ett mail efter ett genomfört köp där man uppmuntrar kunden att lämna värdefull feedback. Eller erbjuda en rabattcheck om man bjuder in en vän att testa en tjänst/produkt.

Resterande 2018 kommer nog inte bjuda på extrema förvandlingar inom e-posttrender utan mer handla om att maximera de trender som påbörjats, med fokus på transparens och fortsätta göra det så enkelt som möjligt för konsumenten att ta ett beslut. Eftersom att konsumenter nu har drabbats av ”Val-överbelastning” förväntar de sig interaktivt köpbeslutsstöd och rekommendationer från varumärken.

Behöver du hjälp med din digitala strategi? Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du ännu inte ett Rule konto? Utforska Rule gratis i 30 dagar. 

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
RCS meddelanden

RCS meddelande – Allt du behöver veta

Ryktet säger att Apple förväntas snart lansera stöd för RCS (Rich Communication Services) i sin nya iOS-uppdatering, vilket innebär en betydande utveckling inom mobilkommunikation. RCS ...
Read More
kundresan

Vad är kundresan?

Kundresan, eller ”customer journey” på engelska, är den process som en kund går igenom från första kontakt med ett företag eller en produkt till dess ...
Read More
segment

Effektiv kundsegmentering – så definierar du ditt kundsegment

I dag är kundsegmentering ett oumbärligt verktyg för företag som vill optimera sina marknadsföringsstrategier och förbättra kundupplevelsen. Genom att förstå och analysera olika kundsegment kan ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.