Automatiserade flöden att börja med idag:

Vi rådger dagligen angående frågor hur man optimerar sitt arbete med marketing automation. Nedan sammanfattar vi några punkter som vi anser vara grundläggande att börja med. Har du frågor eller vill komplettera så kommentera nedan.

Till att börja med rekommenderar vi att ha se över välkomstprocessen. Det sätter man enkelt upp direkt i Rule.  Kunden ska känna sig välkommen och informerad. Överkurs är sen att även anpassa sitt välkomnande utifrån vilken kanal kunden kommer ifrån, om det är via SMS, Facebook eller E-post.
För att underlätta för sig själv så rekommenderar vi även att tacka för köp. Det är både hövligt men därmed så ges direkt utrymme att föreslå närliggande produkter, tipsa om framtida händelser osv.
Se nedan för fler tips på automatiserade processer att se över. Har du frågor om hur du går tillväga eller andra funderingar kring automatiserade kampanjer så kontakta oss på [email protected] så guidar vi dig framåt. Vi rekommenderar utöver punkterna nedan att ni också funderar över hur ni nyttjar tillfället att utbilda kunderna om ert varumärke och produktutbud och missa heller inte möjligheterna med skräddarsydda kampanjer för merförsäljning. Ös på!

 

Välkomstbrevet för en lyckad ”onboarding”

Vi anser välkomstbrevet bör vara välkomnande och gärna styrt efter inkommande; Facebook, e-butiken, signup från hemsidan etc. Ett tips är att testa sig fram med exempelvis rabattkoder för att locka till registrering. Tänk på att ha automatiserade flöden som ger snabb återkoppling och tackar för köp eller genomförd registrering så ditt varumärke är top of mind. Passa på att ha ikoner för sociala medier synliga på plats för att öka möjligheten att bygga varumärket ytterligare.

 

Påminnelse om glömd varukorg

Ibland går ju inte köpprocessen hela vägen vilket vi skrivit om tidigare på vår blogg. Det är flera moment som kan ligga till grund att köp avbryts. För att enkelt ligga nära kunden i köpresan så rekommenderar vi att arbeta med automatiserade påminnelser för att åter igen ligga nära i minnet hos kunden. Du ordnar detta med hjälp av din e-handelsleverantör tillsammans med en integration till Rule och skapar sedan påminnelser efter egen design och ställer in när i tiden dem ska skickas. Givetvis så flyttas sedan kunden från påminnelseslingan till slingan för dem som genomfört köp när kunden gått igenom kassan.

 

Uppföljning efter köp 

Det är mängder med Rule-kunder som arbetar mycket framgångsrikt med detta idag och det finns många tillvägagångssätt att välja mellan. Vi rekommenderar att du anpassar detta efter produkter som kunden handlat för att knyta långsiktig relation och belysa värdet med deras köp.

  • Anpassa dina uppföljningskampanjer genom att ställa frågor om produkten och hänvisa till sidor for recension så fler kan ta del av upplevelsen.
  • Ta tillfälligt i akt och kommunicera skötselråd, tips på närliggande produkter, reservdelar m.m.
  • Glöm inte att tacka för köpet!

 

Vidare exempel på automatiserade processer att fundera över är hur ni enkelt kan utbilda kunden i dess upplevelse som användare av er produkt/tjänst och vi rekommenderar också att ni tänker på hur ni kan väcka inaktiva kunder. Finns de med i kundlistan av en anledning? Hur länge sedan var det som de öppnade eller klickade i en kampanj? Fokusera på de engagerade kunderna!

 

 

Vi önskar er lycka till med att automatisera ert arbete. För frågor om hur du/ni kan optimera marketing automation-arbetet så beskriv ärendet för oss på [email protected]

About the Author:

Leave A Comment