fbpx
fordonsbolaget

Fordonsbolaget – Fler konverteringar & affärer

Hur Fordonsbolaget ökade konverteringen i sin försäljning med Rules Blocket funktion

Att köpa en ny bil är ett stort beslut som både involverar en massa val och pengar. När man som kund befinner sig i skedet att köpa en ny bil, vill man gärna få både hjälp och vägledning för att i slutänden känna att man gjort rätt beslut. Därför är det viktigt för dig som säljer bilar att kundens resa med ditt företag är så friktionsfri som möjlig. Rules kund Fordonsbolaget säljer både nya och begagnade bilar från olika märken under ett och samma tak. Utöver otrolig service och expertis har de ett säljteam som konstant kämpar för att du som kund hos dem, ska känna att du gjort en bra affär.  Läs om hur Fordonsbolaget med hjälp av Rule och den Blocket funktion vi utvecklat med dem, ökade konverteringen i sin försäljning.

Utmaning

Fordonsbolaget sökte en plattform där de kunde samla och hantera sin kunddata för att således kunna kommunicera med sina kunder vid rätt tillfälle. Fordonsbolaget stod inför en utmaning likt många andra bilhandlare. Majoriteten av deras leads kommer från andra plattformar än deras egna. Mycket av mailen som de får kommer från blocket där intressenter har sett deras bilannonser. Därför sökte Fordonsbolaget en lösning där kunden kan ge dem samtycke på hemsidan vilket i sin tur ger dem möjlighet att kommunicera med kunden efter första intresseanmälan.  

Lösning

För att lösa utmaningen som Fordonsbolaget stod inför utvecklade vi en Blocket funktion. Den fungerar på så sätt att om du har en annons ute på Blocket och en potentiell köpare mailar på den, så skapas den användaren upp i Rule. Du kan då sätta upp en automation som exempelvis säger att en säljare kommer att ringa upp den potentiella köparen. Vad som även sparas inne i Rule är uppgifter så som titeln på annonsen, bilmärke och modell. Det ger dig möjlighet att skapa segment på användare som har visat intresse för ett specifikt bilmärke eller en modell. Då kan du enkelt kontakta användarna när ni har har nya eller liknande bilar i lager.

Med Blocket funktionen driver vi nu in trafiken på vår site så att vi själva äger datan. Det gör att vi “äger” kunden, vi kan kommunicera med kunden och kommer runt alla utmaningar med GDPR.

Pierre Nordström, marknadschef, Fordonsbolaget

Resultat

Efter att Fordonsbolaget har börjat använda Rule och Blocket funktionen som vi utvecklat, får de nu in mycket mer kunddata som de bättre kan agera på. Det har resulterat i att de idag vet exakt när de ska kontakta kunden för att öka konvertering i deras försäljning och i alla skeden efter köpet hos dem. Genom att kommunicera med kunden vid rätt tillfälle i köpprocessen skapar du även mer långvariga kundrelationer och chansen att kunden återkommer till just dig som bilhandlare nästa gång det är dags för ny bil är stor.

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.