fbpx

Inbound vs outbound marketing i praktiken

Vad är inbound marketing och outbound marketing, och hur kan du boosta din jul marknadsföring med dessa marknadsföringssätt? Julen står för dörren och det är hög tid att börja med sin jul-marknadsföring. I och med den samhällsekonomiska förändringen vi befinner oss i, är konsumenter extremt återhållsamma med sina pengar. Det gör årets julreor viktigare än någonsin. Vill du att ditt företag ska sticka ut bland dina konkurrenter? I det här inlägget reder vi ut vad inbound vs outbound marketing är, och hur du kan använda denna typ av marknadsföring för att locka kundernas intresse i jul.

Vad inbound marketing betyder och hur du knyter kunderna till dig

Vi börjar med att gå igenom vad inbound marketing är och vad inbound marketing betyder. Inbound marketing är en metod som bygger på att attrahera kunder som redan är intresserade av ert erbjudande, vad man kan kalla, varma leads. Med det menar vi de kunder som kommit till er hemsida genom att ni marknadsfört något som kunden sökt efter. Eftersom att hela konceptet med inbound marketing går ut på och även innebär att kunden själv har sökt efter er eller det ni erbjuder, är det viktigt att aktivt arbeta med SEO och SEM för att synas i sökmotorer som Google.

Så briljerar du med inbound marketing

För att lyckas med inbound marketing är regel nummer 1: Leverera bra content. Man kan beskriva inbound marketing som en “pull” strategi, vilket betyder att man drar kunden till sig med hjälp av värdeskapande content och en välarbetad SEO-strategi. Fördelarna med det, är att man vid inbound marketing kan arbeta med den data som man får in när kunderna besöker ens hemsida eller fyller i ett formulär. Det kostar oftast mindre, men är å andra sidan desto mer tidskrävande.

När man arbetar med inbound marketing bör man hela tiden ha säljtratten med sig i bakhuvudet. Medvetenhet, intresse, övervägande, beslut, handling och slutligen lojalitet. Därför är det extra viktigt att jobba med värdeskapande content såsom videos, webinar, blogginlägg etc. så att man följer kunden genom hela kundresan, får den att vilja komma tillbaka och att den bygger tillit till er.

Säljtratten

Outbound Marketing – Nå en bredare publik än någonsin

Outbound marketing är det vi tidigare skulle benämna som traditionell marknadsföring, det vill säga utomhusreklam, Radio/Tv – reklam och tryckt media. När vi pratar om outbound marketing idag, syftar vi till att man marknadsför brett, till personer som inte har bett om det. Därav, kan man se outbound marketing som en avbrytande kanal, eftersom att det är en typ av marknadsföring du blir exponerad av när du egentligen är “offline” eller inte är mottaglig för reklam. Banners och annonsering i sociala medier är också varianter på outbound marketing eftersom att man kommunicerar med prospekt, alltså potentiella kunder, och inte med någon som aktivt gjort en handling för att ta del av ditt erbjudande.

Vad är skillnaden mellan inbound och outbound?

Outbound marketing är en metod som används för att kommunicera med kalla leads, det vill säga, personer som inte själva uppgett att dem är intresserade av era produkter/tjänster. Till skillnad från inbound marketing där man kommunicerar med kunder som har kommit längre i processen. Outbound marketing är fördelaktigt för att du når fler antal människor och kommer upp i en högre volym av potentiella kunder, än om man bara skulle marknadsföra inbound. Dock är outbound marketing en väldigt dyr kanal jämfört med många andra, och kan i många fall vara en kostsam investering i förhållande till vad man får tillbaka (ROI).

Outbound marketing

Inbound marketing vs Outbound marketing

Baserat på vad vi vet om inbound och outbound marketing så kan följande konstateras:

  • Inbound marketing ger dig en bättre ROI, return on investment, än outbound marketing då intresserade personer har för avsikt att integrera med ett företag eftersom de valt det själva. 
  • Outbound marketing är en bra kanal att nå ut till en stor målgrupp via och till personer som du kanske aldrig annars hade nått, men det kostar betydlig mer. Sannolikheten att någon skulle göra en konvertering när man marknadsför sig till en så bred målgrupp är dock låg, eftersom att dessa personer inte har som avsikt att integrera med er. 
  • När man arbetar med outbound marketing bör man vara försiktig med vad man marknadsför, då det kan uppfattas som något störande att få reklam man inte bett om upptryckt i ansiktet. Alla är vi människor och människor gillar oftast inte att känna sig attackerade eller avbrutna.

Man skulle kunna beskriva inbound marketing som en magnet, medans outbound marketing snarare kan linkas vid en megafon.

inbound vs outbound

Nyckeln till framgång, är att kombinera inbound och outbound marketing. Om man inte använder sig av båda kanalerna är risken att man antingen lägger väldigt stora investeringar på marknadsinsatser som inte ger så mycket tillbaka, eller att man missar potentiella kunder som kanske hade varit intresserad av ditt varumärke, men som inte har upptäckt det än.

Använd inbound och outbound marketing i din jul kommunikation

I takt med höjda räntor och högre energipriser så blir kunderna mer återhållsamma när det kommer till sina inköp. Det i sin tur, gör att konkurrensen om kundernas uppmärksamhet i år är hårdare än någonsin. Därför är det viktigt att sticka ut bland konkurrenterna och se till att möta kunderna där de befinner sig (om man vill hamna under julgranen hemma hos dem). Så om du funderar över om du bör julpynta din digitala reklam och dina skyltfönster, och om du bör investera i utstickande utomhusreklam, är svaret ja. Komplettera det sen med bra content och grym kundservice så är du hemma!

Tips på juligt content du kan inkludera i din marknadsföring:

  • Julklappstips – Inkludera tips på julklappar och inkludera länkar till dina produkter. Psst. Internlänkning i ditt content är även bra för din SEO!
  • Julkalender – Skapa en julkalender med värdeskapande eller kanske utbildande inlägg. 
  • Julklappar –  Erbjud dina besökare rabatter eller andra förmåner för dina lojala kunder. Psst. Varför inte skicka ett personaliserat e-mail utskick som innehåller en unik rabattkod?
  • Julpynta – Smycka ut din hemsida med juliga detaljer, erbjudanden och blogginlägg för att få dina besökare att känna sig hemma och vilja stanna.
  • Sociala kanaler – Våga gå utanför din comfort zone när det kommer till annonsering i Sociala medier. Varför inte prova att rikta dina ads mot en ny publik och målgrupp? Testa!

All I Want for Christmas Is Rule

Vi hoppas att du nu har koll på begreppen inbound och outbound marketing och känner dig
redo inför årets resterande köphelger, så att du kan avsluta 2022 på topp. Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring? Tveka inte på att höra av dig till oss då. Är du inte redan kund i Rule? Boka en demo här, så visar vi dig plattformen och hur du kan maximera din julförsäljning med Rule.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
epostmarknadsföring exempel

E-postmarknadsföring: Exempel och strategier

E-postmarknadsföring är ett av de mest effektiva verktygen för att bygga relationer med kunder, öka försäljningen och driva engagemang. Med rätt strategi kan du skapa ...
Read More
Leads

Leadsgenerering B2B

Att generera leads för B2B-företag är en central del av att driva affärsutveckling och säkerställa långsiktig tillväxt. Till skillnad från B2C-leadgenerering kräver B2B en mer ...
Read More
b2b segmentering

B2B-segmentering

B2B-segmentering är en av de mest effektiva strategierna för att skapa relevanta och riktade marknadsföringskampanjer. Genom att dela upp din målgrupp i mindre, specifika grupper ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.