fbpx

Del 2: Bästa tiden att skicka e-post

När är egentligen den bästa tiden att skicka e-post?

Det har varit mycket prat om timing av e-postkampanjer. Vissa källor säger att den bästa tiden att skicka nyhetsbrev är tidigt på morgonen eller sent på kvällen, för det är det första och sista du gör när du vaknar eller går och lägger dig. Andra tror att lunchen är den bästa tiden att skicka nyhetsbrev på, eftersom det är mitt på arbetsdagen och folk tenderar att kolla på deras email efter att ha brutit för lunch.

I del 1 av denna bloggserie tittade vi på vilken den bästa dagen att skicka e-post är, när det kommer till visad aktivitet så som öppningar och klick. I detta inlägg ska vi titta på tid och vi kan börja med att bryta ned det i ’förmiddag vs eftermiddag’.

skicka e-post

Förmiddag vs eftermiddag

Enligt statistik ger kommunikation på eftermiddagen bättre resultat, men inte så mycket. Så låt oss gräva lite djupare. För att göra detta gjordes en timme för timme jämförelse. Här är de fyra bästa tiderna att skicka e-post på, över hela dagen:

Midnatt

E-postmeddelanden som skickats vid midnatt fick en 7% högre öppningsfrekvens och 66% högre intäkter per mottagare än genomsnittet. Varför? Eftersom 57% av människor börjar sin dag genom att läsa sin e-post, vilket betyder att om du skickar väldigt sent, är det de första som personen läser på morgonen.

13.00

Att skicka e-post efter/under lunch hjälper dig att fånga uppmärksamheten hos de personer som letar efter en eftermiddagsdistraktion. 62% högre inkomst per mottagare än genomsnittet.

16.00

Det här är tiden då människor börjar flytta sig från ”arbetsläget” och kanske letar efter distraktioner. Sändningar klockan 16 drev en intäkt per mottagare 61% högre än genomsnittet.

18.00

Att fånga människor på sin hemfärd hjälper dig att få över genomsnittliga öppningar, klick och intäkter per mottagare. Denna sändningstid gav vår högsta öppningsfrekvens (22%) och högsta klickfrekvens (3,14%.)

Medan sent på morgonen som tid att skicka är mest populärt i allmänhet, visade sig eftermiddagen att vara de tiderna med bäst resultat. Om du skickar senare på dagen kommer din e-post vara överst och det första som kontrolleras efter lunch eller vid hemfärd. Håll dig vid de tider när folk letar efter att ta en paus och inte har fullt upp med annat. Detta kommer att se till att du ger dem tid att läsa, klicka och köpa från din butik.

Behöver du hjälp att komma igång med din e-postmarknadsföring? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid. 

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
kundrelationer

Så bygger du starka kundrelationer

Att bygga och vårda starka kundrelationer är avgörande för ett företags framgång. Kundrelationer handlar inte bara om att sälja en produkt eller tjänst, utan om ...
Read More

Vad är ett API och hur fungerar det?

API, eller ”Application Programming Interface”, är en uppsättning regler och protokoll som gör att olika program och system kan kommunicera med varandra. Tänk på ett ...
Read More
mail i skräpposten

Varför hamnar e-postmeddelanden du skickar i skräpposten?

Att dina e-postmeddelanden hamnar i mottagarens skräppost är ett vanligt problem som påverkar öppningsfrekvens och kundengagemang. Spamfilter blir allt strängare, och även legitima e-postmeddelanden kan ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.