Del 2: Bästa tiden att skicka e-post

När är egentligen den bästa tiden att skicka e-post?

Det har varit mycket prat om timing av e-postkampanjer. Vissa källor säger att det är bäst att skicka tidigt på morgonen eller sent på kvällen, för det är det första och sista du gör när du vaknar eller går och lägger dig. Andra tror att lunchen är den bästa tiden, eftersom det är mitt på arbetsdagen och folk tenderar att kolla på deras email efter att ha brutit för lunch.

I del 1 av denna bloggserie tittade vi på vilken den bästa dagen att skicka e-post är, när det kommer till visad aktivitet så som öppningar och klick. I detta inlägg ska vi titta på tid och vi kan börja med att bryta ned det i ’förmiddag vs eftermiddag’.

 

skicka e-post

Förmiddag vs eftermiddag

Enligt statistik ger kommunikation på eftermiddagen bättre resultat, men inte så mycket. Så låt oss gräva lite djupare. För att göra detta gjordes en timme för timme jämförelse. Här är de fyra bästa tiderna att skicka e-post på, över hela dagen:

Midnatt

E-postmeddelanden som skickats vid midnatt fick en 7% högre öppningsfrekvens och 66% högre intäkter per mottagare än genomsnittet. Varför? Eftersom 57% av människor börjar sin dag genom att läsa sin e-post, vilket betyder att om du skickar väldigt sent, är det de första som personen läser på morgonen.

13.00

Att skicka e-post efter/under lunch hjälper dig att fånga uppmärksamheten hos de personer som letar efter en eftermiddagsdistraktion. 62% högre inkomst per mottagare än genomsnittet.

16.00

Det här är tiden då människor börjar flytta sig från ”arbetsläget” och kanske letar efter distraktioner. Sändningar klockan 16 drev en intäkt per mottagare 61% högre än genomsnittet.

18.00

Att fånga människor på sin hemfärd hjälper dig att få över genomsnittliga öppningar, klick och intäkter per mottagare. Denna sändningstid gav vår högsta öppningsfrekvens (22%) och högsta klickfrekvens (3,14%.)

Medan sent på morgonen som tid att skicka är mest populärt i allmänhet, visade sig eftermiddagen att vara de tiderna med bäst resultat. Om du skickar senare på dagen kommer din e-post vara överst och det första som kontrolleras efter lunch eller vid hemfärd. Håll dig vid de tider när folk letar efter att ta en paus och inte har fullt upp med annat. Detta kommer att se till att du ger dem tid att läsa, klicka och köpa från din butik.

Behöver du hjälp att komma igång med din e-postmarknadsföring? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Testa Rule gratis i 30 dagar, skapa ett konto nedan.


Skapa konto

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Viseo guest blog post seo

SEO för din e-handel – så lyckas du!

Detta är ett gästinlägg från Martin Sandberg, CMO på Viseo. Att få sin hemsida att ranka högt på Google kan vara en utmaning om man …

Read More
påsk easter sms

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en …

Read More
våra funktioner - om rule

Rule renewed – En förnyad och förstärkt varumärkesprofil

Rule renewed Det händer spännande saker på Rule! Vi har under förra året, bland andra roliga saker, fokuserat på att utforma en mer rättvis och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang