Marknadsföringstips inför julhögtiden 2019

Julen är en av de största shoppinghögtiderna i Sverige. Förra årets försäljning slog alla tiders rekord med en omsättning på hela 79,7 miljarder kronor. I genomsnitt förväntas svenskarna spendera över 3000 kronor per person på presenter till nära och kära under julen. 36 % av konsumenterna köper alla sina julklappar online och julhandelns tillväxt sker framförallt på nätet. Detta gör det till en otroligt viktig tid för e-handlare och därför vill vi dela med oss av marknadsföringstips inför julhögtiden så att du kan överträffa din julförsäljning.

Glöm inte mobila enheter

En fjärdedel av befolkningen i Europa använder sin mobil för att köpa saker 2-3 gånger i månaden. 7 % handlar via mobilen varje dag. Det är därför högst väsentligt att din webbplats och produkterna som uppvisas där, är optimerade för små pekskärmar. Mobilbesökare står för högst andel avbrutna köp. Häpnadsväckande 86% av produkter lämnas kvar i varukorgen. En av nycklarna till ökad konvertering är därför att erbjuda smidiga utcheckningar via mobilen.

Landningssidor i fokus

Om du har fått konsumenten till din hemsida har du gjort en stor del av konverteringsarbetet. Men nästa viktiga steg är att erbjuda rätt upplevelse på landningssidan. Långsamma laddningstider på landningssidor gör kunder otroligt frustrerade och kan till och med avskräcka kunden från att komma tillbaka. Fokusera på att optimera laddningstiden på din hemsida.

Mobila besökare stannar endast kvar på sidan en väldigt begränsad tid. Detta innebär att e-handlare måste anpassa sina hemsidor utifrån det. Det är viktigt att fånga konsumenters uppmärksamhet när de klickar sig runt på din hemsida under julhögtiden.

- Omdekorera och piffa till

Du kanske tänker att det endast är fysiska butiker som bör fokusera på sprakande dekorationer för att locka kunder under julhögtiden, men isåfall tänker du fel. Varje år glittrar skyltfönster med färgstarka ornament och juldekorationer, så varför kan inte e-handlare sträva efter samma skinande känsla?

Överväg en varumärkesmakeover denna säsong som fortfarande resonerar med ditt varumärke, men som förmedlar en festiv känsla. Piffa till hemsidan så att den ger ett “wow” intryck och fångar kundernas intresse. Logotypen är också något som många företag väljer att förnya inför stora högtider. Varför inte piffa till loggan genom att inkorporera en högtidssymbol som en gran, snö, present eller lampor?

tips inför julhögtiden

 

Presentkort

Man kan inte lägga upp en strategi för att maximera försäljning under julhögtiden utan att inkludera presentkort som ett alternativ i den strategin. Presentkort är det mest naturliga valet av gåva att ge till någon. Det är en perfekt gåva oavsett om det är en formell eller personlig tanke bakom det. När konsumenter inte har en aning om vad de ska köpa till den där kusinen hen träffar en gång om året väljer de att köpa ett presentkort. Då många konsumenter aktivt letar efter butiker som erbjuder presentkort, borde du fronta med presentkort som ett sätt att nå julshoppare.

Förse kunderna med inspiration

Alla vet att det kan vara en utmaning att komma på bra och värdefulla gåvor under julen åt de allra närmaste. Hjälp dina kunder med inspiration på gåvor. Varför inte skicka ett mail fullproppat med exempel på den perfekta gåvan till exempelvis mamma. Ämnesraden kan lyda: “Perfekta gåvan till Mamma” eller “perfekta gåvan till någon du älskar”. Vilka är de mest populära produkterna eller tjänsterna? Och vem är köparen? Dela med dig av den informationen, dina mottagare kommer att uppskatta det.

inspiration på gåvor

 

Var givmild - belöna dina kunder

Erbjud speciella erbjudanden till dina bästa och mest lojala kunder. Varför inte ge dessa en liten gåva från dig till dem? Att få dina kunder att känna sig lite extra speciella under julhögtiden är ett utmärkt sätt att bygga en djupare relationen och önska dina kunder en god jul. Kom ihåg att det oftast kostar mer att erhålla nya kunder än att behålla de du redan har. En ännu bättre idé är att skapa ett ännu större erbjudande till dessa lojala kunder, om de refererar er till deras familj och vänner, så att även dessa genomför ett köp.

Vad händer sen?

Generellt sätt kan dina mottagare vara indelade i två olika segment efter julhögtidens marknadsföringssatsningar; De som genomfört köp och de som inte genomfört ett köp. Det finns olika möjligheter förknippade med de olika segmenten.

- De som inte har genomfört ett köp

Låt retargeting marknadsföringen starta igång! Om du har ställt in korrekt spårning via din e-handelsplattform borde du ha tillgång till en hel drös användare som nästan genomfört ett köp, d.v.s inte riktigt tagit sig hela vägen. Vissa kan ha surfat på produkter som var menade till dem själva och inte som en gåva. Påminn dessa om produkten de visat intresse för. Här är det utmärkt att krydda till med rabatt på priset de först såg.

- De som har genomfört ett köp

Låt oss säga att någon köpt en fin jacka och mössa från dig, vore det inte perfekt att tipsa om matchande vantar? Det tar inte slut när kunder har genomfört ett köp. Nästa steg i kundlivscykeln är att bygga tillit och förtroende genom att leverera relevant kommunikation och högst-relevanta produktrekommendationer. Du kan även lägga upp en strategi för att samla feedback genom att be om produktrecentioner. Till kunder som är supernöjda med ett köp, eller personer som är förälskade i en gåva de fått under julen, kan ni uppmuntra att engagera sig med ditt varumärke. Genom att exempelvis ta kort på sig själva i det nya glittrande halsbandet eller med det snygga mobilskalet och tagga er instagram, har ni sedan innehåll ni kan använda i e-postmarknadsföringssyfte.

Behöver du hjälp med strategin inför julhögtiden? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett Rule konto? och vill komma igång med datadriven digital kommunikation? Testa Rule gratis i 30 dagar.

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Tiktok marknadsföring för företag

TikTok marknadsföring – så lyckas du!

Du har nog hört talas om TikTok vid det här laget. Den revolutionerade plattformen som konkurrerar hårt med de stora sociala medie-jättarna Instagram, Youtube, Tumblr …

Read More
google integration

Lucka 2: Engagera kunder i fler kanaler med Google Ads Audiences

Vill du kommunicera med dina kunder i fler kanaler och nå ut till nya prospekt?  Med Rules nya integration till Google Ads Audience kan du …

Read More
Inbound marketing

Inbound vs outbound marketing i praktiken

Vad är inbound marketing och outbound marketing, och hur kan du boosta din jul marknadsföring med dessa marknadsföringssätt? Julen står för dörren och det är …

Read More

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.