Att få ett bluff-SMS från ”banken” eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!) falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
Det är ett växande problem som drabbar både privatpersoner och företag. När bedragare kapar kända varumärken riskerar ett förtjänat förtroende att raseras. Något som vi vet att många varumärken kämpar med och som kan ta lång tid att bygga upp igen. Men det finns en lösning för alla företag därute som stavas RCS – Rich Communication Services.
”RCS är en gyllene möjlighet för alla som bryr sig om sitt varumärke och sina kunder. Det är en självklar satsning om man vill ligga steget före och skapa trygg kommunikation,” säger Sam Jahanfar, vd och medgrundare av Rule.
Vad är RCS och varför är det bättre än SMS?
RCS är nästa generations meddelandestandard som bygger vidare på SMS, men med en avgörande skillnad . Ditt företag verifieras först av Google, vilket innebär att ingen annan kan skicka RCS-meddelanden i ditt namn. Mottagaren kan alltså direkt se att meddelandet verkligen kommer från rätt avsändare och inte från en bedragare som försöker lura till sig personliga uppgifter eller pengar.
Så går verifieringen till: Företaget registrerar sig hos en RCS-leverantör, lämnar in företagsuppgifter och varumärkesdokumentation, därefter granskar Google ansökan. När verifieringen är godkänd och klar kan företaget börja skicka säkra, varumärkesprofilerade RCS-meddelanden.
Dessutom kan RCS-meddelanden innehålla både video, bilder, grafik, kartor och andra smarta funktioner som gör kommunikationen både säkrare och mer engagerande. Det finns heller inte en begränsning av tecken, som till exempel de max 160 som sms har. Med RCS kan dina meddelanden bestå av över 3000 tecken – om du vill.
Tryggt för både företag och konsumenter
Bluff-SMS är inte bara en säkerhetsfråga , det är också en förtroendefråga. Med RCS får företag en chans att visa att de tar sina kunders trygghet på allvar och stärker sitt varumärke i processen.
”Bluff-SMS är ett hot mot både företag och konsumenter. Genom RCS kan företag visa att de tar ansvar, stärker sitt varumärke och skyddar sina kunder på riktigt,” avslutar Sam Jahanfar.
I en tid när både förtroende och tillit utmanas i den digitala världen blir verifierad och säker kommunikation allt viktigare. Att börja använda RCS är ett steg i rätt riktning för företag som vill bygga starka kundrelationer och skapa tryggare digitala upplevelser.